Ekonomija

EU odlučuje da li su oko niškog aerodroma prekršena pravila konkurencije?

Inicijativa „Ne damo niški aerodrom“ obratiće se telima Evropske unije koja su zadužena za zaštitu konkurencije da bi se ispitalo da li su u slučaju koncesije za beogradski aerodrom „Nikola Tesla“ prekršena pravila konkurencije u korist francuske korporacije „Vansi Erport“, a na štetu niškog i drugih aerodroma u Srbiji, objavljuje Danas.

Koncesija ima ograničenja u zoni zahvata beogradskog aerodroma

Nakon istupanja mnogobrojnih zvaničnika i stručnjaka za vazduhoplovstvo i insvesticije,  postalo je jasno da u ugovoru o koncesiji za aerodrom „Nikola Tesla“, zaključenim između Vlade Srbije i francuskog „Vansija“, postoji klauzula po kojoj se ograničava broj putnika  kako na niškom aerodromu „Konstantin Veliki“, tako na  i drugim aerodromima u zoni zahvata beogradskog aerodroma.

Ova ograničenja trebalo bi da ide u korist francuskog koncesionara, pa član i predsednik UO Nacionalne kalicije za decentralizaciju, Mladen Jovanović, veruje da i Evropska Unija treba da reaguje.

Jovanović ocenjuje da je ovom koncesijom „narušeno slobodno tržište i konkurencija u korist jedne strane firme, a na štetu niškog i drugih aerodroma u Srbiji , a da je država ovom koncesijom  zaštitila interese jedne strane kompanije, koja je koncesionar ne samo beogradskog već i prištinskog aerodroma, na štetu niškog aerodroma, grada Niša i obuhvatnog regiona od 1,7 miliona stanovnika”.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je  „demantovala“ da je razvoj, a pre svega broj putnika, na niškom aerodrom ograničen koncesijom za beogradski aerodrom, ali je kroz objašnjenje takve ocene potvrdila upravo suprotno – da postoji ograničenje, i to ne samo za niški, već i za sve druge aerodrome u Srbiji koji su na 230 km od beogradskog. Mihallović je kroz demanti zapravo  potvrdila i da će država trpeti posledice ukoliko niški i drugi aerodromi pređu ponaosob milion putnika godišnje, piše Danas.

“Sa stanovišta ugovora o koncesiji Aerodroma „Nikola Tesla“ potreba „za konsultacijama“ sa koncesionarom postoji samo i isključivo u periodu dok Aerodrom „Nikola Tesla“ ne dostigne 12 miliona putnika godišnje i ukoliko bilo koji drugi aerodrom koji se nalazi u radijusu od 150 do 230 kilometara usluži više od milion putnika godišnje. Ali ono što je od suštinske važnosti je da oba uslova moraju biti istovremeno ispunjena”,  navela je u saopštenju.

Zorana Mihajlović, ministarka građevine

Čak i u slučaju da niški aerodrom dostigne milion putnika pre nego  „Nikola Tesla“ 12 miliona, Srbija „nema obavezu da automatski plaća bilo kakvu odštetu koncesionaru“. Vlada je u tom slučaju, dužna da „Vansiju“ dokaže da su do toga dovele „objektivne i tržišne okolnosti koje ne utiču na aerodrom u Beogradu“, čime bi se „izbeglo plaćanje kompenzacija ili produžavanje perioda trajanja koncesije“, tvrdi ministarka.

Ovaj Mihajlovićkin demanti usledio je nakon objavljivanja analize “slučaja niškog aerodroma” na portalu Tangosix.rs (vazduhoplovni portal Srbije) i izjave njenog  pomoćnika, Zorana Ilića, za televiziju Al Džazira, kada je javnost prvi put detaljnije upoznata sa  koncesionom ugovorom sa francuskim „Vansijem“.

“Da bi dao ponudu, „Vansi“ je postavio uslove, koje smo mi u minimumu utvrdili koncesionim aktom, a kasnije i predlogom ugovora. U tom ugovoru je predviđeno da država, ukoliko razvija aerodrome u radijusu od 230 kilometara od Beograda, ne može da ih razvija preko milion putnika, a da pritom nema obavezu naknade prema koncesionaru”, kazao je tada Ilić.

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš Konstantin Veliki)

Niški aerodrom doseže do milion putnika već za pet godina?

Koncesija predviđa da će u slučaju da niški aerodrom pređe milion putnika godišnje, država biti dužna da plati penale koncesionaru beogradskog aerodroma ili da produži koncesiju. Eventualnu štetu koju će zbog toga trpeti „Vansi“, i to u periodu dok „Nikola Tesla“ ne bude imao 12 miliona putnika godišnje, utvrđuje nezavisni revizor – veštak, objasnio je Ilić.

U Ministarstvu saobraćaja kažu da država planira da „Nikola Tesla“ dostigne 12 miliona putnika već 2024. godine, ekonomski stručnjak za investicije,  Mahmud Bušatlija, koji je gostovao u istoj emisiji Al DŽazire, ocenio je da je „teško“ da država koja ima sedam miliona stanovnika uopšte može imati aerodrom sa tim brojem putnika. To, po njegovom mišljenju znači da eventualni razvoj „Konstantina Velikog“ u Nišu vodi Srbiju u „crvenu zonu“ i plaćanje „štete“ Francuzima, kazao je Bušatlija.

Bušatlija tvrdi da niški aerodrom i sa trenutnim kapacitetima, bez dodatnih ulaganja, može da dostigne cifru od milion putnika godišnje.

“Zašto država ne bi plaćala penale za ovakvu situaciju, koju je inače predvidela štetnim ugovorom o koncesiji za beogradski aerodrom, već je odlučila da Niš treba da joj besplatno ustupi svoj aerodrom, kako bi stavila pod kontrolu njegov razvoj? I kako centralni nivo vlasti uopšte može sa bilo kim da pregovara o imovini sa drugog nivoa vlasti koja nije njegova? To ozbiljno otvara pitanje zakonitosti koncesije s „Vansijem“, sve to implicira da bi trebalo pokrenuti istragu i pitanje odgovornosti ljudi iz Ministarstva i Vlade koji su u ovome učestvovali” kaže Mladen Jovanović iz Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, a prenosi list Danas.

U Inicijativi „Ne damo niški aerodrom“ podsećaju da je ovaj aerodrom prošle godine potvrdio da je samoodrživ, a da studije i deo stručnjaka iz Srbije i regiona prognoziraju da on može da dostigne milion putnika već u narednih pet godina.

Aerodrom „Konstantin Veliki“ doživeo je ekspanziju od 2015. godine, kada su se za redovne linije iz Niša zanteresovale lou-kost kompanije, kojima su ponuđene takse od svega tri evra, najniže u regionu, što je rezultiralo, izuzetno niskom cenom avionske karte do evropskih destinacija, koje su se mogle nači i po ceni od  deset evra.

Ovakve cene usluga i razvoj kargo saobraćaja bili su ključni razloyi da aerodrom, koji je 2014. godine imao 1335 putnika, prošle godine usluži 331.582 putnika.

Kome verovati?

Ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović je navela u saopštenju da je cilj besplatnog preuzimanja niškog aerodroma od strane države da ga „ubrzano razvija“, „investira“ i „utiče na rast putnika“, i brži nego što je prethodno planirano. Njen pomoćnik Zoran Ilić je, naprotiv, na Al Džaziri, kazao da će se nakon preuzimanja aerodroma od strane države „razvoj niškog aerodroma nastaviti, ali ne tempom kao do sada“.

Povodom saopštenja ministarke Mihajlović oglasila se i redakcija portala Tangosix.rs.

“U slučaju teksta na koji ste reagovali nismo napravili nijednu grešku u interpretaciji gostovanja gospodina Ilića na Al DŽaziri. Tekst nije bio mišljenje, stav ili analiza već prenošenje izrečenog u emisiji. Osoba koja je citirana zvaničnik je države Srbije, dakle sve što je on izgovorio rekla je i država”, odgovor je vazduhoplovnog portala Tango Six  Mihajlovićki.

Da podsetimo, 25. aprila u Niš dolazi i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, osim da otvori još jedan pogon fabrike Leoni, predviđa se da će i jedna od tema sa loklanim rukovodstvom  biti upravo predaja niškog aerodroma.

Kako je saopšteno, niški odbornici će imati završnu reč u “slučaju Konstantina Velikog”, a da li će on ostati u vlasništvu Grada ili će svojinu nad njim preuzeti država, odlučivaće glasanjem na sednici koja će najverovatnije biti održana nakon prvomajskih praznika. Gradsko veće je već donelo svoju odluku, nakon čega su usledili protesti nezadovoljnih Nišlija.

Izvor: Danas

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com