Ekonomija

Od 2017. godine kombi prevoz nelegalan?

Novi zakon o bezbednosti saobraćaja i zakon o prevozu putnika ne smatraju kombi legalnim prevoznim sredstvom. Od naredne godine više neće biti moguće pozvati prevoznika koji bi kombijem od kućne adrese odvezao mušteriju do nekog aerodroma u regionu. Žarko Nešković, vlasnik agencije “Mladost travel group”, tvrdi da se na taj način krše ustavna prava građana, a “eksperte” iz Agencije za bezbednost saobraćaja pita, „kako će mercedesu, pežou ili renou objasniti da im vozila nisu bezbedna za saobraćaj“?

Agencija “Mladost travel” sa sedištem u Prokuplju već godinama radi prevoz putnika sa juga Srbije do aerodroma „Nikola Tesla“ u Beogradu. Vlasnik agencije, Žarko Nešković, kaže da na teritoriji Srbije prevoz trenutno obavlja od 6000 do 7000 kombija, ali veliki broj njih ne radi legalno.

“Mnogi rade na crno, imaju neprijavljene vozače i ja sam saglasan da se to mora uvesti u red. „Mladost travel“ ima licencu, vozni park sa pet kombija, jednim autobusom i jednim luksuznim mercedesom. Svi radnici su prijavljeni i profesionalni su vozači, a firma je u sistemu PDV-a. Uredno plaćamo porez državi i mislim da je nelogično smestiti nas u isti koš sa „divljim” prevoznicima,“ tvrdi Nešković.

SA DEVET SEDIŠTA PUTNIČKO VOZILO, SA DESET AUTOBUS

Postoje ozbiljni propusti u Zakonu o saobraćaju, koji ne prepoznaje kategoriju kombija i mini busa.

“Svako vozilo koje ima 8+1 sedište, naš zakon tretira kao putničko vozilo, dok se već 9+1 tretira kao autobus. Kategorija između ne postoji,“ kazao je Niškim Vestima i dodao:

“U našim propisima do skora uopšte nije bila sagledana mogućnost uvođenja kombi prevoza sa 8+1 sedištem kao kategorije za linijski ili vanlinijski prevoz putnika na teritoriji Srbije. Postojala je mogućnost samo kao vozilo za sopstvene potrebe ili SHUTTLE prevoz sa  limitom do svega 60 km čime su u povlašćenom položaju bile beogradske agencije”.

kombi prevoz

Dozvola za vanlinijski prevoz putnika dobija se ISKLJUČIVO NA IME AUTOBUSA i za sada, ne može se dobiti i za kombi vozila sa 8+1 sedištem. Praksa je pokazala da su autobusi nepraktični za sakupljanje putnika sa njihove adrese i manevrisanje u uskim ulicama. O sporosti autobusa u gradskim uslovima i ne treba govoriti, a vreme, posebno za putnike koji imaju avio transfere iz Beograda, jeste od presudnog značaja.

“Naš osnovi zahtev je naći zakonski prostor i legalizovati kombi transfere za vanlinijski prevoz,” tvrdi Nešković.

KOMBI PREVOZ POSTOJI I U ZEMLJAMA EU

Zakonodavci ističu da kombi prevoz nigde u Evropi nije legalan, međutim Nešković to demantuje.

„Nije tačno da ovakva vrsta prevoza ne postoji u zemljama EU. Primer je Grčka, za koju znam da ima agenciju koja u svom voznom parku ima 5000 kombija i razvozi putnike širom zemlje, baš kao i mi”. 

Karta iz Niša do beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“ sa kućne adrese u agenciji “Mladost travel” košta 2480 dinara i ta cena povoljna je mnogim Nišlijama. U Ministarstvu saobraćaja, pak, tvrde da vožnja kombijem može biti skupa zbog eventualnih posledica, jer kombi nije legalan i bezbedan.

“To je presedan. Ja bih voleo da naši “eksperti” objasne Renou, Pežou, Mercedesu, Tojoti da proizvode nebezbedna vozila.“

TREBA UVESTI RED

Nešković je saglasan da vožnju ne smeju obavljati vozači koji imaju B kategoriju, več isključivo C ili D, i da ozbiljnim agencijama treba da se omogući dobijanje licenci.

Ovako smo došli u situaciju da će nam država onemogućiti rad, jer smo konkurencija velikim autobuskim prevoznicima, što apsolutno nije fer,” dodao je.

U Ministarstvu ističu da siva ekonomija u međunarodnom i unutrašnjem prevozu putnika oduzima „fantastične prihode“ legalnim prevoznicima i da novi zakon o bezbednosti saobraćaja i prevozu putnika treba da reguliše nelegalno tržište. Pitanje je da li to radi sagledavanjem svih činjenica, a vremena za dogovor ima još malo.

Zakon o bezbednosti saobraćaja i novi zakon o prevozu putnika stupaju na snagu početkom 2017. godine.

 

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Back to top button