Stari Niš

Henri Ford se „lično“ obratio Nišlijama

Niš je već predstvavljao razvijen trgovački centar i privlačio je mnoge trgovce iz drugih krajeva zemlje, a naročito su bili zainterersovani poslovni ljudi iz manjih okolnih mesta za koje je, mogućnost dolaska na ovo tržiste, značilo ne samo reputaciju, nego i mogućnost bolje zarade.

foto: Analitika

Tako poznata „trgovačka kuća Braća Garotić iz Pirota, osnovana 1869. godine“ priređuje u Nišu“ izložbu pirotskih ćilimova, jer je ova kuća sa uspehom na svim izložbama u inostranstvu izlagala Pirotske ćilimove i odlikovana najvećim odlikovanjem „Gran Pri“ na polju ćilimarstva“. Izložba je trajala 10 dana, a imala je i prodajni karakter.

foto: Analitika

Ovo razmatranje trgovačkih oglasa u niškim novinama, posvetiću u ovom članku, automobilima, tim najluksuznijim proizvodima, koji su u prvo vreme služili za dokazivanje društvenog staleza i prestiža. Predstavljali su najzanimljivije objekte interesa potrošača.

Bila je to najprivlačnija garderoba i ako ne može uvek da se priušti njena kupovina, imala je moć privlačnosti za lepo sanjarenje. Niš je dobio zastupnjike poznatih svetskih proizvođača.

Vozilo niške pošte (politika.rs)

Zastupništvo za „Citroen“ Mile T. Đulizibarić daje apstraktivan oglas „Proizvodnja Citroena stalno raste“ sa imenom firme u vidu grafikona porasta proizvodnje za „najekonomičnija kola na svetu“. Crtež je verovatno uzet iz prospekta ili kataloga ove renomirane firme.

Oglasi ovog fabrikanta često su izlazili bez oznake ko ih zastupa samo radi stvaranja „imidža“ o prvom proizvođaču iz kojega se vidi da su to „najekonomičnija kola na svetu“

Drugi poznati proizvođač automobila „Ford“ bio je tipični predstavnik američkog kapitala i načina reklamiranja. Oglasi zauzimaju celu oglasnu stranu sa veoma probranim i inventivnim tekstom, sa svim potrebnim informacijama bez superlativa „naj“ koji se tako često javlja u našim oglasima, do preterivanja.

Oglašavanje vrši Ford motor company Trieste, sa crtežima i okvirima koji odskaču od viđenijih u našim oglasima. Tekst je odmeren i efektan: „Novi Ford je više nego novi model, on je izraz jedne sasvim nove ideje u oblasti moderne, brže i ekonomične vožnje“, iznvaredni su u boji i linijama, jer i lepota i linije i boja su potreba modernog automobila: „Važnije od ove spoljne lepote je preciznost, izdržljivost i lepota njihovih unutrašnjih mehaničkih delova, što u stvari predstavlja srce vrednosti“

Među oglasima Forda, kojih je bilo dosta, u bisere spada cela oglasna strana, na kojoj lično, govori Henri Ford sa faksimilom i njegovom fotografijom: „Voziti se Fordom, biće Vam radost, imati Ford vaše gospodsko preimućstvo“

Pored Fordove poruke stoji anonsa da će „nova kola biti izložena u Beogradu i Zagrebu u petak 17. februara (ne piše godina)“. Zastupnik Forda u Niši je bio M.A. Vasić ….

Izvor:
Enciklopedija Niša, 1995
Istorija Niša I Istorijski arhiv Niš
Niški Vesnik
Wikipedia

priredio na stranici:
Novaković Č. Milan

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com