Škola „Kralj Petar Prvi“ jedina osnovna škola u Nišu sa dvojezičnom nastavom
Predavanja o velikanima, slikarima, ljudskim organima, biljkama, o alkoholima ili rudama učenici dva odeljenja sedmog i osmog razreda u Osnovnoj školi „Kralj Petar Prvi“ već osam godina prate na engleskom i na srpskom jeziku.
Kada su među prvim školama u Srbiji pokrenuli trend dvojezične nastave, nisu bili sigurni da li će takav projekat uopšte zaživeti, međutim, samo godinu dana nakon pokretanja, model učenja proširio se i na sve Gimnazije u gradu.
U dva odeljenja ide po dvadesetak đaka, a kako objašnjava školski pedagog Suzana Vasić, dolaze i mališani iz drugih niških škola.
„Uglavnom su to deca koja su talentovana za jezik. Od njih se očekuje da polože test engleskog jezika koji propisuje Ministarstvo, kako bi mogli da uđu u dvojezično odeljenje. Mi smo među prvim školama u Srbiji koje su započele sa ovom vrstom nastave 2009. godine, nakon čega su Gimnazije u gradu počele sa uvođenjem dvojezičnih odeljenja, što je uticalo na održivost samog projekta“, kaže Vasićeva.
Kad savladaju barijeru konverzacije, slušanje časova na jeziku koji nije njihov maternji učenicima postaje zanimljivije nego na srpskom. Najteže im, kako kažu, pada to što dolaskom u dvojezično odeljenje menjaju razred.
„Mi uživamo na časovima koji su na engleskom jeziku. Bilo nam je teško da se naviknemo na novo odeljenje, jer su to deca iz cele škole, neka su došla i iz drugih škola, a sama nastava uopšte nije teška. Nekako još lakše upamtimo gradivo i bolje shvatamo kad je na engleskom“, kaže za Niške Vesti Danica Đorđević, učenica osmog razreda u OŠ „Kralj Petar Prvi“.
Ona i još mnogo njenih vršnjaka na poklon su dobili knjige kako bi se uvek sećali prvog važnog koraka u njihovom školstvu-kada su se odlučili da probaju nešto drugačije.
Od dana kada je nastava na dva jezika počela, profesorka Slađana Jović predaje hemiju u tim odeljenjima. Rad sa decom koja su izuzetno talentovana za jezik pričinjava, kaže, pravo zadovoljstvo. Deca se vrlo lako naviknu da nastavu slušaju na jeziku koji nije njihov maternji, dok im konverzacija nešto teže pada.
„U početku imaju gard, malo se plaše, a onda kako vreme odmiče, opuste se. Učimo sve kroz igru. Testove rade na engleskom, ali odgovaraju na srpskom, jer, iako sve razumeju, malo im teže ide da se izraze“, objašnjava Jovićeva.
Srednjoškolci održali kratku tribinu o dvojezičnoj nastavi
Na tribini u „Kralj Petru Prvom“ nešto stariji učenici iz dvojezičnog odeljenja u Gimnaziji „Svetozar Marković“ pred osnovcima su podelili svoja iskustva i ono što im je donela bilingvalna nastava.

Petra Stanković preko programa za mlade otputovala je u Ameriku gde je završila treći razred Gimnazije, a osim što je tamo savladala engleski jezik kao maternji, dobila diplomu, imala je priliku da se upozna sa načinom školovanja tamo, ali i upozna mnogo vršnjaka iz celog sveta.
„Ja sam bila u privatnoj školi, bila sam smeštena u internatu, sve mi je tamo bilo plaćeno, dobijala sam i džeparac. Škola je jako teška i zahtevna, ali je i ogromno iskustvo. Školovanje u Americi dosta je drugačije od našeg, oni nemaju 15 predmeta kao mi već pet ili šest, a dosta se sport forsira“, priča Petra.
Iako su mnogi osnovci bili zainteresovani za sličnu razmenu, ipak nisu bili sigurni da li su spremni da premoste emotivnu barijeru i bez svojih roditelja odu na školovanje na godinu dana.
Ipak, nakon što nauče da razmišljaju na stranom jeziku, mnoga vrata za njih biće otvorena, kako ka daljem školovanju u Gimnazijama sa dvojezičnim odeljenjima, tako i ka inostranstvu, pa i poslu.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.