Društvo

Na pragu rešenja problema prevremenog napuštanja školovanja

Tridestak ljudi iz oblasti prosvete i socijalne zaštite otvorilo je temu o kvalitetu obrazovanja, posebno romske dece, sa akcentom na prevremeno napuštanje školovanja. O tome šta institucije čine kako bi zaustavile ovaj proces, koliko roditelji doprinose ovom fenomenu, kao i važnost razmene pozitinih iskustava i umrežavanje aktera kako bi pobili negativnu statistiku, govorilo se na okruglom stolu u Regionalnom centru u Nišu.

OD ŠKOLE ODUSTAJU NAJČEŠĆE ROMSKA DECA

Na osnovu Popisa iz 2011. godine 2% građana starijih od 10 godina je nepismeno i to 5 puta više žena nego muškaraca. Nezavršenu osnovnu školu ima 11% građana starijih od 15 godina, a onih koji su samo nju i završili je ispod 21%. Srednju školu ima manje od 50% stanovništva , a tek 16% građana dobije fakultetsku diplomu. U kategoriji obrazovanja najnepovoljniji status imaju pripadnici romske populacije što potvrđuje i Asković Radovan iz Kulturno informativnog centra Pralipe.

„Problemi zbog kojih se Romi ne odlučuju da nastave školovanje su rani brakovi, porodični odlasci u azil ili život u inostranstvu. To su egzistencijalni problemi koji su u poslednje vreme vidljivi i u neromskoj populaciji. Mi pokušavamo da umrežimo lokalne samouprave, škole i centre za socijalni rad da bismo zajedno došli do insitucijalnog rešenja “, navodi Asković.

On dodaje da se ovaj problem razlikuje od grada do grada i da u opštini Pirot na primer 100% romske dece pohađa nastavu u osnovnoj školi, a čak 80% njih upiše i završi srednju školu. Ali kako kaže treba se boriti i protiv jednog negativnog primera kako ne bi dalje zaživeo.

na-pragu-resenja-problema-prevremenog-napustanja-skolovanja-3

PROJEKTOM „RECI“ ZARAD OPISMENJAVANJA

Zato je u januaru mesecu pokrenut projekat pod nazivom „Reci“ u okviru koga je realizovana kampanja „od vrata-do vrata“ gde je veliki broj romske dece upisano u predškolske ustanove. Partneri na projektu su sa Visoke škole za vaspitače u Vršcu, a jedna od profesorki Marija Aleksandrović predstavila je priručnik sa elementima romske kulture jezika.

„Negovanje maternjeg jezika jeste važno, ali ne možemo da očekujemo da osvanu udžbenici fizike na romskom jeziku da bismo decu zadržali u klupama. Potrebno je više raditi sa vaspitačima i roditeljima – prvi moraju da nauče kulturu dece kojoj predaju, a drugi da se i sami zainteresuju za dobrobit svoje dece“ kaže Marija Aleksandrović.

na-pragu-resenja-problema-prevremenog-napustanja-skolovanja-2Moderator skupa Marko Stojanović, ističe da je država još pre par godina prepoznala da nema efikasnih mehanizama kako bi se borila sa problemom ranog napuštanja obrazovanja. Danas organizacije civilnog društva i država zajedno pokušavaju da stanu na put negativnoj statistici, kaže Stojanović.

„Predložili smo umrežavanje i redovne sastanke nadležnih institucija na lokalnom nivou, program obučavanja učitelja i saradnika i aktivnu saradnju škola sa roditeljima. U opštini Raška smo pre dve godine pilotirali tutoring program koji je dao dobre rezultate. Deca se zadržavaju u školi, smanjuju izostanke i unapređuju socijalizaciju sa vršnjacima, što njih i roditelje čini zadovoljnim“, ističe Marko Stojanović.

Projekat „Reci“ nastao je sa idejom da smanji stopu osipanja romske dece iz osnovnih škola a sprovodiće se do sredine oktobra 2017. godine kada će i biti istaknuto da li je došlo do značajnih pomaka u odnosu na prethodne godine.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com