Društvo

DRUŠTVENO KORISTAN RAD ZA UČENIKE KOJI SE NEPRIMERENO PONAŠAJU: Ko ugrozi sigurnost drugova, pomagaće domaru ili čistiti sneg

Briga o školskom prostoru, uređenje učionica, biblioteke, produženog boravka, pomoć u razmeštanju klupa, izrada domaćih zadataka u produženom boravku, pomoć u učenju, pomoć domaru, čišćenje snega i lišća, izrada panoa na datu temu, deo su primera na koji način će se u osnovnim i srednjim školama kažnjavati učenici koji se nisu pridržavali pravila ponašanja, a koji su navedeni u Pravilniku o obavljanju društveno-korisnog, odnosno humanitarnog rada koji je 15. septembra dostavljen školama, a potpisao ga je Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Pravilnikom je jasno definisano neprihvatljivo ponašanje učenika u školi, ali i aktivnosti koje mu mogu biti određeni za takvo ponašanje. One zavise od toga da li je učenik učionio lakšu ili težu povredu, koliko učestalo to čini, a u obzir će biti uzeta i činjenica da li se đak nakon učinjenog dela kaje ili ne. O svemu će, kaže Divna Stevanović, direktor OŠ “Ratko Vukićević” biti obavešteni i roditelji učenika od kojih se očekuje da u ovom slučaju sarađuju sa školama.

“Pravilnikom je tačno propisano i koliko će trajati određene mere za učenike koji načine neki prestup”, kaže Divna Stevanović.

Divna Stevanović, direktor OŠ “Ratko Vukićević”

“Ukoliko je učenik samo opomenut aktivnost koja mu se odredi trajaće dve nedelje, a on će na tome biti angažovan dva puta nedeljno. U slučaju da je dobio ukor odeljenjskog starešine određenu aktivnost obavljaće dva puta nedeljno tri nedelje, a tri puta nedeljno tri nedelje ukoliko je prestup bio teži i nosi ukor odeljenjskog veća. Posle ukora direktora učenik će aktivnost obavljati tri puta nedeljno mesec dana, odnosno četiri puta nedeljno mesec dana posle ukora Nastavničkog veća”, ističe Stevanović.

Dušica Tričković, direktor OŠ “Radoje Domanović” u Nišu dodaje da zaposleni u školama u ovom slučaju moraju da budu izuzetno oprezni jer je ovakav način “kažnjavanja” učenika mač sadve oštrice. Ona ističe da je podrška roditelja potrebna, ali i da će na ovaj način da se učvrsti veza između škole i porodica učenika jer se sada i jedni i drugi nalaze na istom zadataku.

“Ukoliko škola odredi učeniku društveno-koristan, odnosno humanitarni rad zbog neprihvatljivog ponašanja, to može da izazove i sasvim neočekivan efekat kada se radi o drugoj deci. Oni mogu da počnu da se rugaju ovom učeniku što nikako ne sme da bude naš cilj. Čak i kod učenika koji je “kažnjen” ovakav način kazne može da dovede do neke vrste revolta. Zbog toga se nikako ne sme naglašavati da se radi o kažnjavanju. Celu priču u školi treba okrenuti u tom smeru da dete koje se neprimereno ponašalo sada radi nešto korisno za sebe i za svoju školu, odnosno kolektiv i drugove sa kojima provodi najviše vremena. To isto važi i za roditelje koji, bojim se, ako im sve predstavimo kao kažnjavanje njihove dece, mogu oštrije da reaguju”, kaže Dušica Tričković i dodaje da njihovim učenicima nije stran humanitarni rad na koji su upućivani i oni đaci koji su u jednom trenutku pokazali neprimereno ponašanje.

Dušica Tričković, direktorka OŠ „Radoje Domanović“

“Oni su obavljali neke poslove u našoj Radionici za izradu keramike, ali ni tada njima to nije bilo predstavljeno kao kazna, već kao pomoć drugovima koji su članovi te radionice”.

Nebojša Lekić, direktor Gimnazije “9.maj” smatra, takođe,da treba biti obazriv kada se radi o kažnjavanju učenika na ovakav način, ali i da sve mora da bude sprovedeno u dogovoru sa roditeljima.

Nebojša Lekić, direktor Gimnazije 9. maj

“U zavisnosti od toga šta je učenik uradio biće određen i društveno koristan, odnosno humanitarni rad. Primera radi, ako je ugrozio sigurnost svojih vršnjaka u školi unošenjem pirotehničkih sredstava ili oružja, može da mu se izrekne aktivnost pomaganje domaru škole u radionici ili nešto slično. Jedna od aktivnosti može da bude i čišćenje snega ili lišća, ali će aktivnosti biti u skladu sa mogučnostima škola”, kaže Lekić.

Prema njegovom mišljenju predložene društveno-korisne mere ili humanitarne aktivnosti pozitivno će uticati na promenu ponašanja učenika što je u praksi već dokazano na nekim drugim primerima.

“Videli smo da mere koje se uvode utiču na ponašanje učenika kada je vraćano ocenjivanje ponašanja đaka i izostajanje sa časova. Dok su ocene bile opisne, deca nisu reagovala na opomene, ali kada smo počeli da ih ocenjujemo za vladanje i smanjujemo ocene, oni su počeli ozbiljno da vode računa o tome koliko i kada izostaju sa časova. Duboko sam uveren da će i ove mere uticati da ponašanje usmere u pozitivnom pravcu”, kaže Lekić.

Pravilnik kaže da nasilni đaci, kao i svi oni koji se neprikladno ponašaju, mogu da postanu “pomočnici” domara i tetkica, a najteži slučajevi priključiće se akcijama Crvenog krsta.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com