Društvo

Postanite medijator – posrednik u potrošačkom sporu

I u potrošačkom sporu medijacija igra veoma važnu ulogu. Kada se posredovanjem rešava spor, postupak je brži od sudskog, a vansudsko rešavanje ima velike prednosti za trgovca. Telo koje sprovodi vansudsko rešavanje spora je dužno da sve podatke tokom postupka čuva kao tajnu, sve što je rečeno u postupku posredovanja. To je ključni moment da trgovci vide prednost za sebe jer ne gube svoju reputaciju niti urušavaju svoj imidž, ukazuje Violeta Stamenković, dilomirani pravnik, jedna od 13 posrednika u Srbiji, koja se nalazi na listi tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova pri Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija RS.

Violeta Stamenković, Regionalna kancelarija posrednika

„Pre svega želim da se zahvalim Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija RS na angažovanju u timskom radu u cilju unapređenja rada ADR-a tela u Republici Srbiji, u okviru Tvining projekta „Jačanje zaštite potrošača u Republici Srbiji kao odgovor na nove izazove na tržištu koji sprovodi Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u saradnji sa Slovačkom Republikom, Poljskom i Saveznom Republikom Nemačkom. Veoma je bitno stalno informisati sugrađane o pravima i načinu rešavanja njihovih pproblema uopšte, a u ovom sličaju o pravima potrošača kada nastane problem, odnosno spor,“ kazala je Stamenković .

Svojstvo potrošača ima svako fizičko lice koje kupuje robu ili zaključuje ugovor o pružanju usluga sa trgovcem. Potrošački spor je svaki spor koji proizilazi iz ugovornog odnosa potrošača i trgovca, na koji se primenjuju posebna pravila parničnog postupka. To je prvi osnovni uslov da bi se spor smatrao potrošačkim

Drugi uslov je reklamacija potrošača, uložena u zakonskom predviđenom roku za reklamaciju potrošača.Znamo da garancija obavezuje trgovca bez obzira na njenu formu, odnosno na to da li je data u pisanom obliku ili usmenim putem, putem reklame ili na bilo koji drugi način.

Reklamacija je zahtev koji potrošač neposredno upućuje trgovcu radi otklanjanja nesaobraznosti robe ili usluge, radi ostvarivanja prava iz garancije, zbog pogrešno obračunate cene ili radi otklanjanja drugih nedostataka za koje je odgovoran trgovac.

„Trgovac je dužan da vodi evidenciju primljenih reklamacija (Knjiga reklamacija) i da je čuva najmanje dve godine od dana podnošenja reklamacija potrošača, izda potrošaču pisanu potvrdu o prijemu reklamacije ili da elektronskim putem potvrdi prijem reklamacije ako je podne-ta na taj način. Rok za rešavanje reklamacije je najduže osam dana od njenog prijema“, objašnjava ona.

Bez obzira na odgovor trgovca na reklamaciju koji može biti pozitivan ili negativan, to su dva osnovna uslova koji mora da se ispune da bi se mogao pokrenuti potrošački spor putem vansudskog poravnanja.

„Treba napraviti razliku između sudskog i vansudskog rešavanje potrošačkih sporova da bi naši građani imali pravu predstavu šta je posredovanje u potrošačkom sporu. Ako trgovac ne prihvati zahtev iz reklamacije potrošača, ako protekne rok za davanje odgovora na reklamaciju, kao i u drugim slučajevima povrede potrošačkog prava, potrošač može da podnese tužbu radi zaštite prava potrošača. U potrošačkom sporu se ne plaća sudska taksa za tužbu ako vrednost predmeta spora ne prelazi iznos od 500.000,00 dinara“, ističe Stamenković.

Posebna pravila postupka predviđaju i da se poštuje načelo hitnosti u potrošačkom sporu tužba se ne dostavlja na odgovor, već se tuženom dostavlja uz poziv za glavnu raspravu, koja se zakazuje i održava najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema tužbe u sud. Presuda u potrošačkim sporovima objavljuje se odmah po zaključenju glavne rasprave.

„Ovo je ujedno i savet svim licima koje vode potrošačke sporove pred sudom da uvek insistiraju na načelu hitnost“, dodala je.

Obuka za medijatore

Ako želite da postanete posrednik, odnosno medijator i imate visoku stručnu spremu, prilika za to je obuka koju sprovodi Fakultet političkih nauka Beograd, od 13. do 17. septembra 2021. godine. Možete biti aktivano lice u vansudskom rešavanju sporova.

Sve dodatne informacije vezano za dobijanje licence posrednik koju izdaje, nakon sprovedene obuke ministarstvo pravde RS, možete dobiti preko e-mail adrese: reg.kancelarijaposrednika@gmail.com.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com