Društvo

Ilić: POVRATAK tramvaja je MOGUĆ i poželjan! (FOTO)

Nekada glavno javno prevozno sredstvo od Niša do Niške Banje, danas samo uspomena.

Tramvaji koji su nekad prevozili Nišlije istopljeni su u staro gvožđe, samo jedan u veoma lošem stanju čeka svoju reparaciju.

Foto: Dragan Ilic; privatna arhiva

Dragan Ilić, predsednik Udruženja ljubitelja niških tramvaja čuva u fabrici „Resor“ u Gadžinom Hanu jedini od 15 niških tramvaja koji su do 1958. godine povezivali centar grada sa Niškom Banjom.

„Za njegovu popravku i potpunu rekonstrukciju potrebno je mnogo para ali da bi ona bio postavljen kao istorijski spomenik u samom centru grada, što je moja ideja, potrebno je nekih 10 hiljada evra“, kaže Ilić.

On je trenutno u pregovorima sa Nemačkom ambasadom koja se raspitivala o uslovima i načinu da se ova „uspomena“ sačuva.

Foto: Dragan Ilic; privatna arhiva

„Očekujem da mi se ubrzo jave ljudi iz ambasade kako bi počeli restauraciju. Moj tramvaj nalazi se trenutno u fabrici „Resor“ i ja sam veoma zahvalan vlasniku koji nam je pružio utočište za njega. Tramvaj je tamo čitavu deceniju i da nije bilo njih on bi odavno završio ko zna gde“, rekao je predsednik Udruženja ljubitelja tramvaja.

ISTORIJAT

Tramvaji su u Niš došli još 1922. godine kao ratna reparacija za Prvi svetski rat, čekala se dokumentacija i oni su konačno počeli da voze od 1930. do 1958. godine. Sotir Blagojević napravio je prugu do Niške Banje. Jedna linija je išla do Ćele kule i to tri tramvaja, četvrti je išao do banje. Taj četvrti imao je čak i prikolicu.

Foto: Dragan Ilic; privatna arhiva

Nakon 27 godina organizovanog prevoza Nišlija, tramvaji su parkirani. Nafta je bila jeftina i tadašnja niška vlast odlučila je da pređe na autobuski prevoz. Novembra 1959. godine na konjima su preko debala prebačeni tramvaji na brdo u Niškoj Banji, to je tad organizovao Žika Šapčanin.

Posle nekoliko decenija bitisanja u tom prostoru svih 15 tramvaja je sklonjeno sa te lokacije, isečeno i prodato u staro gvožđe. Jedan jedini koji još uvek postoji u lošem stanju je tramvaj Dragana Ilića, koji je unikatan po sebi, jer ga je proivela fabrika HAMA iz Hanovera, koja više ne postoji.

Nekadašnje vikend naselje u banji bilo je jedinstveno u svetu, nešto slično postoji na  Novom Zelandu.

POVRATAK TRAMVAJA NA NIŠKE ULICE

Gradsko rukovodstvo u Nišu je 2009. pominjalo da je moguće razmišljati o povratku tramvaja. Planovi su tada govorili da bi tramvaj mogao da saobraća i u centru grada.

Foto: Dragan Ilic; TV Zona Plus

„Pre dva meseca sam ja bio na simpozijumu na Malti i pratim sve što se dešava u tom svetu kako bi bili spremni da ako budemo odlučili da vratimo tramvaj imamo znanje. Francuska je usvojila da će 2040. da ukine proizvodnju automobila na benzin i dizel, mogu će je da će nam Evropska unija u koju želimo da uđemo, samo reči da moramo da organizujemo javni prevoz na taj način. Tu bi mogli da se pomognemo predpristupnim fondovima iz Evropske unije, imamo ljude iz čitave Srbije i Evrope koji bi se rado uključili u taj posao„, kaže Ilić.

On je pričao sa gradonačelnikom Niša Darkom Bulatovićem o ideji vraćanja tramvaja na niške ulice, koji ga je uputio na gradskog većnika resorno zaduženog za saobraćaj Igora Vojinovića, koji je trenutno na odmoru.

Foto: Dragan Ilic; privatna arhiva

Za realizaciju ovakve jedne ideje potrebno je puno novca, znanja ali pre svega dobra volja da se čitava priča pokrene.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com