Pre 89 godina u Nišu se čulo prvo tramvajsko zvonce

Pre 89 godina u Nišu se čulo prvo tramvajsko zvonce

09:49
1099
2
Niške Vesti
PODELI

Prošlo je tačno 89 godina otkako je prvi niški tramvaj, brzinom od 25 kilometara na sat, prošao kroz centar Niša na putu za Nišku Banju sa početne stanice kod Železničke stanice. Pripreme za polazak tramvaja počele su 15. novembra davne 1930. godine, da bi sutradan, za tačno jedan dinar, Nišlije počele da se voze u “čudu na šinama”. Tramvajima su se građani Niša vozili 28 godina, a lepotani na šinama koji i danas predstavljaju atrakciju u mnogim evropskim gradovima, šepurili su se gradom do 10. avgusta 1958. godine. Tog avgustovskog dana na poslednji krug tramvaja u Nišu, kažu dobri poznavaoci ovih prilika, došlo je da ih pozdravi blizu 20.000 ljudi koji su ih svojim pogledom ispratili na putu za večnost. Te godine su proglašeni simbolom kapitalizma, a put u lepši i prosperitetniji život koji je nudio novi društveni poredak morao je da bude brži od tramvaja koji su zamenjeni autobusima.

Mlađe Nišlije i ne znaju da su niškim ulicama nekada išli tramvaji, da se čulo zvonce kojima su upozoravali pešake da se sklone sa šina, da su u toku zime kola bila zatvorena, a u vrele letnje dane otvorena kako bi građani uživali u sunčanom danu na putu do Niške Banje i bega iz grada. Kada im neko i pomene tramvaj, uglavnom pomisle na kafić u Obrenovićevoj ulici u kome se još jedino u Nišu može čuti tramvajsko zvonce koje je najavljivalo dolazak, ali i polazak tramvajskih vagona sa stajališta.

A, nije oduvek bilo tako. Tramvajski prevoz je bio sistem javnog prevoza u gradu na Nišavi čitavih 28 godina, od 16. novembra 1930. do 10. avgusta 1958. godine. Do tada su se za gradski prevoz koristile čeze i taljige, a bilo je i fijakera, pa i taksija.

Niš je tramvaje dobio od novca koji je uplatila Nemačka na ime ratnih reparacija iz Prvog svetskog rata. Suma od preko 21 milion dinara plaćena je za postavljanje pruge, tramvaja i tramvajske stanice. Zajedno s tim, izgrađene su dve električne stanice i mreža električne energije je proširena po gradu. Prvi tramvaji su stigli u Niš 31. decembra 1922. godine. Tramvaj se kretao od tramvajske stanice do Niške banje. Za 28 godina, tokom upotrebe sistema, ukupno je prevezeno otprilike 7,5 miliona putnika, kažu dobri poznavaoci ovog vremena.

Izgradnja tramvajske pruge i ostale infrastrukture bila je poverena češkoj kompaniji „Kolben i drugovi“ koja je postavila tramvajske koloseke, izradila remizu, dve ispravljačke stanice i postavila kontaktnu mrežu. Radovi na izgradnji tramvajske pruge su počeli 1928. godine, pod rukovodstvom niškog preduzimača Sotira Blagojevića, a završeni su u maju 1929. godine. Saobraćaj je zvanično uspostavljen u nedelju, 16. novembra 1930. godine. Tramvaj je išao od Železničke stanice do Niške banje.

Ukupna dužina tramvajske pruge je bila oko 12 kilometara, a vozni park se sastojao od 10 tramvajskih motornih kola i po pet zatvorenih i otvorenih prikolica. Tramvajska pruga je bila jednokolosečna sa trinaest stanica i sekla je železničku prugu na dva mesta, kod Pirotske rampe u Ristićevoj ulici i niškobanjske rampe.

U niškom tramvaju 1930. godine nije smelo da se pljuje, peva i prosi. U kola je bilo zabranjeno uvoditi pse i živinu. Red je morao da se zna. Zato nije ni čudo, ističu poznavaoci tadašnjih prilika, zašto su Nišlije nostalgične za šinobusima. U vreme kada su nabavljeni tramvaji Niš je imao 25.096 žitelja, ali su se oni, zahvaljujući svojim tramvajima osećali kao stanovnici velikih evropksih gradova. Da bi prošao 12 kilometara na šinama, Nišlija bi se u proseku vozio i po dva sata, ali osećaj je bio gospodski.

Po ukidanju saobraćaja 1958. godine niški tramvaji nisu uništeni, već je napravljeno unikatno ekskluzivno naselje vikendica od tramvaja u Niškoj banji. Godine 2007. opštinske vlasti Niške Banje proglašavaju naselje od tramvaja-vikendica za ruglo i uništavaju sve tramvaje osim jednog koji čeka restauraciju i mesto u muzeju kao simbol jednog vremena koje je za nama, ali bi mnogi da se ono vrati. Na ulicama su iz zamenili autobusu koji su, po proceni ondašnjih vlasti bili rentabilniji ili su, pak, bili simbol brzog ulaska u bolji život. Procena je, čini se, bila pogrešna jer tramvaji u mnogim evropskim prestonicama danas predstavljaju pravu atrakciju za turiste.

PODELI

2 KOMENTARA

  1. I naravno,tako je u ovoj nasoj Srbiji,kako ko dodje na vlast menja izgled grada ukida ovo,ono,niko ne pita narod sta zeli,tako je i sa tramvajima u Nisu,svi veliki gradovi ga imaju po svetu samo je kod nas na jugu ukinut

POSTAVI KOMENTAR

Poštovani čitaoci,
Molimo vas da se pridržavate sledećih pravila za pisanje komentara:

Komentari čitalaca treba da budu u vezi sa temom vesti.
Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti, ili bilo kakav nezakonit sadrzaj, neće biti objavljeni.

Komentari koji sadrže promovisanje i linkove drugih sajtova, neće biti objavljeni.

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije Niških Vesti.

Komentari u kojima redakciji skrećete pažnju na eventualne propuste u tekstovima, neće biti objavljeni, ali će biti prosleđeni urednicima Niških Vesti i na tome vam se zahvaljujemo.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Niških Vesti se možete obratiti ovde: web {at} niskevesti {dot} rs

Unesete rezultat (zaštita od spama) *