DruštvoEkonomijaPolitika

Grad Niš postao veliko gradilište

Grad Niš poslednjih meseci pretvorio se u pravo veliko gradilište. O tome šta je sve urađeno, a šta je u planu da se tek uradi, za Niške Vesti govorio je gradonačelnik Niša Darko Bulatović.

-Nišlijama je, čini se najinteresantnija rekonstrukcija Trga Kralja Milana. O tome smo dosta toga čuli i videli. Ali ono što čini mi se do sada nije objašnjeno dovoljno, to je da će tvrđavski most nakon rekonstrukcije izgledati potpuno drugačije i modernije.

Rekonstrukcija Trga, koji zajedno sa Tvrđavskim mostom, parkom ispred Gradske kuće i samom tvrđavom čine simbol grada Niša, je počela. Sama rekonstrukcija će trajati 13 meseci i biće izvođena po segmentima, a u ovoj fazi ćemo voditi računa da ne ugrožavamo nijednu manifestaciju kulture – pre svega Nishville i kasnije Filmske svečanosti.

Najbitnije je da će centralni gradski trg i Tvrđavski most istovremeno biti rekonstruisani. Zbog povećanog broja turista ne želimo da taj deo rekonstrukcije radimo iz dva dela, kako ne bi najuže gradsko jezgro pretvorili u gradilište kojim ne može da se prođe.

Foto: Kabinet gradonačelnika Niša

Sam Tvrđavski most će sada činiti jedinstvenu celinu sa Trgom kralja Milana. Mnogo je ideja kako da se on uredi. Jedna od njih je bila da se postave spomenici klupe na kojima “sede” glumačke legende, poput Ljubiše Samardžića, Dragana Nikolića i Pavla Vuisića. Mi smo odlučili prvo da rekonstruišemo most, pa onda da odredimo šta će se od spomenika gde nalaziti. Ne želimo sebe da dovedemo u situaciju da postavljamo spomenike gde god stignemo, kao što to čine neki gradovi u našem susedstvu, pa da nam se stručna javnost zgražava, a turisti podsmevaju.

-Nekoliko važnih saobraćajnica u Nišu je završeno, ili su radovi u toku. Šta je ono što nas još očekuje kako bi se infrastruktura grada poboljšala?

Previše je prostora potrebno da nabrojimo sve saobraćajnice koje su rekonstruisane ili će biti rekonstruisane do kraja ove godine. Mi smo jednostavno prvi put u situaciji da od 2014. godine imamo razvojni budžet. Sve do ovogodišnjeg budžeta, moj prethodnik, Zoran Perišić, i ja, morali smo da vraćamo dugove koje su oni iz današnje opozicije napravili.

U 2019. za izgradnju je planiran iznos od 2,1 milijarde dinara, i to predstavlja veliki pomak u odnosu na prethodne godine. Primera radi, 2007. godine izdvojeno je 832 miliona iz budžeta grada, 2018. godine 841 milion dinara, ali nikada više od jedne milijarde dinara.

Zahvaljujući tome bili smo u prilici da ove godine radimo i uradimo mnogo više.

Izdvojio bih da ćemo vrlo brzo završiti rekonstrukciju Bulevara Nikole Tesle, ali i izgraditi jedan od najvećih kružnih tokova na mestu gde se ovaj Bulevar ukršta sa Bulevarom heroja sa Košara.

– Da li će građevinske mašine ući i u niška naselja i kada možemo da očekujemo da i te ulice, koje su godinama zaboravljene, dobiju asfalt, a stanovnici kvalitetniji život?

Jedan od prioriteta ove gradske vlasti i mene lično je da kvalitet života u prigradskim i seoskim sredinama u Nišu pokušamo što više da približimo onome koji je u gradskim sredinama. Svakako da planiramo da radimo i te ulice. Već tokom septembra ulazimo i u njih sa mašinama. Mislim da tu postoji veći problem koji se zove kanalizacija. Zato pokušavamo da sve odradimo odjednom, a ne da postavimo asfalt, pa da posle to opet kopamo.

U kojoj meri predstavljaju problem gradu nerešeni pravno imovinski odnosi i na koji način se to rešava?

To je veliki problem već godinama, a mogu reći i decenijama. Koren problema je u Katastru jer je veoma teško utvrditi šta je čije. Mnoge parcele se generacijama nisu prenosile, pa se i dalje često vode na ljude koji su odavno preminuli i izuzetno je teško naći naslednike i izvršiti eksproproprijaciju ili pribaviti saglasnosti bez kojih je nemoguće dobiti građevinsku dozvolu. Zato se neke ulice godinama nalaze u Programu izgradnje, ali bez definitivno rečenog pitanja vlasništva ne mogu da budu završene.

Još veći problem je dugogodišnja praksa izgradnje saobraćajnica bez dozvole i rešenih imovinskih odnosa. Zbog takve neodgovorne politike ranijih gradskih vlasti, mi danas imamo situaciju da plaćamo dugove stare ponekad i nekoliko decenija. Samo u prethodne tri godine gotovo tri milijarde dinara iz Budžeta Grada isplaćeno je stvarnim  vlasnicima zemljišta, ali uz višestruko uvećanje na ime kamata i troškova sudova, advokata i izvršitelja. I ta cifra nije konačna, jer se svakodnevno suočavamo sa novim tužbama zbog rada nekadašnjih „velikih graditelja“ koji nas danas bezočno kritikuju.

Upravo zbog toga, u Nišu nijedan javni objekat, nijedna ulica, u mandatu ove vlasti, nije izgradjena ili započeta bez prethodno rešenih imovinskih odnosa i pribavljene gradjevinske dozvole. Ne želimo prividne „uspehe“ i jeftine političke poene koje će sutra plaćati naši naslednici, i to višestruko skuplje.

Mogu još da naglasim, kako bi građani bolje razumeli – mi smo u poslednjih nekoliko meseci rekonstruisali Bulevar Nikole Tesle, Bulevar 7. Jula, završavamo Bulevar Cara Konstantina. Uradili smo i ulice Milojka Lešjanina, Vardarsku kompletno, Jovana Ristića, Obilićev Venac, deo Vojvode Putnika, Kej Mike Paligorića, Trg Pavla Stojkovića, Trg Kralja Aleksandra, Mileta Djurdjanovića, radimo ulicu Kosovke devojke i započinjemo uskoro Zetsku, Bulevar Nemanjića, Kovanlučku….i sve to će koštati petostruko manje nego što smo platili nečiju bahatost i kupovanje glasova asfaltom.

I kada bi dodali ogromne projekte koje radimo zajedno sa Državom poput Naučno tehnološkog parka, lamele Elektronskog fakulteta, studentskog doma, streljane, sređivanja niške tvrđave i Niške Banje… opet je sve to manje od cene koju smo platili za nerešene imovinske odnose u prošlosti.

Ali, bez obzira na sve, mi idemo dalje bez stajanja. Započeli smo i završimo Trg Kralja Milana, uskoro počinje izgradnja nedostajućeg dela Somborskog bulevara, sledi nam završetak zapadne tribine stadiona, najverovatnije ćemo započeti i Muzičku dvoranu dogodine, kao i Expo centar… i sve to bez zaduživanja, bez kredita, sa uredno izvršenom eksproprijacijom i obezbedjenim gradjevinskim i svim drugim dozvolama u skladu sa zakonom. Gradjanima će ostati objekti, a ne dugovi.

Zahvaljujući velikoj podršci predsednika Srbije, Aleksandra Vučića, mnogo toga smo uradili a još više planiramo da uradimo. Ogromno razumevanje i pomoć imamo sa njegove strane. Na tome smo ja, a siguran sam i većina građana Niša, beskrajno zahvalni.

Kada se tome dodaju i gotovo svakodnevni kontakti koje imamo sa predsednicom Vlade Republike Srbije i gotovo svim ministrima, dolazimo do toga da je Niš i veliko gradilište i centar koji privlači strane investicije. Ukoliko imate u par godina porast od 10.000 zaposlenih u našem gradu, jasno je da je budžet kojim raspolažemo veći i da uz pomoć države koja je ogromna možemo drugačije da planiramo.

Pominjete samo krupne, velike projekte. Šta je sa onim manjim, poput malih neuređenih ulica kakvih ima u svim delovima grada, vodovodom, kanalizacijom, vrtićima?

Da budem iskren, nisam ni sve krupne još pomenuo. Nisam rekao da smo gotovo završili eksproprijaciju zemljišta za buduću železničku obilaznicu i da više nema prepreka da izgradnja, a potom i izmeštanje pruge iz centra Niša krene u narednoj godini. I to bez ijedne primedbe i pritužbe gradjana.

Nisam pomenuo ni završetak auto-puteva od Niša ka jugu i istoku. Sofija, Skoplje, Solun… sada su nam satima bliže nego što su ikada bili, a uskoro će to važiti i za Prištinu, Drač, Crnu Goru.

Nisam pomenuo ni velika ulaganja u aerodrom. Rekonstruisali smo ga prošle godine, ali je opet premali. Upravo je krenulo 12 novih linija Er Srbije ka 12 novih gradova i sada nam treba nova, mnogo veća aerodromska zgrada. A neki govorili su da će nam trebati katanac.  E, umesto katanca, počinje zidanje novog kontrolnog tornja, a možda i produženje piste, videćemo. Mi to sami, kao grad, nismo mogli da finansiramo, a znali smo šta će se desiti kada počne ekspanzija aerodroma, ali su neki to sve izokrenuli.  Nisam ljut na njih. Ne ljutim se zbog neznanja. Ljuti me zluradost, a nju prečesto osećam kod onih koji pokreću raznorazne proteste i stvaraju nekakve slobodne zone. Zašto jednu ne naprave u aerodromskoj zgradi kada su tri aviona istovremeno na pisti.

Darko Bulatović, gradonačelnik Niša; Foto: www.ni.rs

Da ne zaboravim pitanje, nema malih projekata. Svaki projekat i svaka ulica je važna. Trudimo se da rešimo što više imovinskih pitanja i da uredimo što veći broj ulica. Da izgradimo vodovodnu i kanalizacionu mrežu. Da napravimo sportske terene, igrališta za decu, sredimo škole i izgradimo vrtiće u svakom delu grada. Jedan u Brzom brodu privodimo kraju, a drugi, u Novom selu, upravo započinjemo. Ta dva, zajedno sa još sedam, za koje razmatramo lokacije, i koje ćemo graditi sa Ministarstvom državne uprave, mislim da će trajno rešiti liste čekanja. Već smo napravili krupne korake u tom pravcu kroz saradnju sa privatnim vrtićima i sada će ovo biti finalizacija započetog. Devet novih vrtića uz proširenje kapaciteta privatnih, biće sasvim dovoljni da smestimo više od 1600 mališana koliko trenutno čeka svoje mesto u obdaništu.

Isto to važi i za liste čekanja za posao. Za tri godine otvorili smo šest velikih fabrika i mnoštvo malih, domaćih pogona. Uskoro otvaramo još jednu fabriku, a odmah posle Nove godine kreće i gradnja jedne velike koji gradi velika kineska kompanija. U pregovorima smo sa još nekoliko velikih domaćih i stranih investitora i borimo se za svako radno mesto. 150 će ih biti u hotelu Nais, još toliko u Ambasadoru, hotelu Park, i tu nećemo stati.

Gotovo 15 000 radnih mesta je otvoreno u poslednjih par godina u Nišu i za toliko smanjena lista čekanja na birou. Uskoro se spuštamo ispod  brojke od 20 000 nezaposlenih i dok i nju ne prepolovimo, nema ni stajanja, ni odmora. A kada bude dovoljno radnih mesta, a malo stručnih ljudi da ih popune, počeće da rastu i plate, i to je ono čemu svi zajedno stremimo i na čemu radimo zajedno sa Vladom, Predsednikom i celom državom. Jer bez stabilnog i razvijenog Niša i juga zemlje, nema ni stabilne i razvijene Srbije. To je, valjda, svima jasno.  A onda će biti dovoljno novca i da platimo nasledjene dugove i da rešimo probleme koje su drugi godinama stavljali pod tepih. I sve ovo ne govorim zbog izbora. Izbori će biti tek naredne godine, i nije ni važno kada će se desiti jer se pobednik već zna, a to sigurno neće biti oni koji su obećavali i pravili dugove koji mi sada plaćamo. Kad kažem mi, ne mislim na Srpsku Naprednu Stranku, već na gradjane Niša, jer svi mi zajedno plaćamo ceh izneverenih očekivanja i lažnih obećanja.

-Radi se i na vodovodnoj i kanalizacionoj mreži. Naselje Šljaka, koje je godinama unazad imalo problema sa vodovodnom mrežom napokon će dobiti uredno snabdevanje.

U Šljaci se upravo rekonstruiše kompletna vodovodna mreža i gradi kanalizacija u ulicama u kojima je još nema i taj veliki posao ćemo, nadam se, završiti do zime. Ali ne samo tamo. Radimo kanalizacione i vodovodne sisteme i u Popovcu, Komrenu, naselju Branko Bjegović, Humu, Brenici i brojnim drugim delovima grada.

Sa JKP Naissus je napravljen vrlo ambiciozan plan da sva sela na teritoriji Niša budu deo jedinstvenog sistema vodosnabdevanja u narednih nekoliko godina. Pri kraju smo tog procesa u Sečanici, Matejevcu i Velepolju, a na redu su i Gornja Trnava i Paligrace. Želimo da pojam seoskih vodovoda nestane i da svi građani Niša imaju u svojim domovima vodu najvišeg kvaliteta.

I, naravno, da ne zaboravim najveći ekološki projekat u zemlji, Fabriku za prečišćavanje otpadnih voda. Došli smo do faze da nas samo meseci dele od početka izgradnje ogromnog, 55 miliona evra vrednog postrojenja, koje će kompletnu gradsku kanalizaciju preraditi, prečistiti i na ekološki najprihvatljiviji način vratiti u Nišavu, što će  Niš učiniti liderom i u tom polju.

Uostalom, i logično je da grad naprednih tehnologija i grad koji će prvi u Srbiji, a možda i na Balkanu, postati „pametan grad“ bude i ekološki najbolji za život.

-Očekuju nas izbori sledeće godine, mnogi ove radove povezuju sa kampanjom. Da li je reč o kampanji ili su se stekli uslovi da se radi i da se gradi?

Kada smo prošle godine raspravljali o budžetu, opozicija je tvrdila da je on izborni. Meni ni tada ni sada nije jasno šta to znači i šta su time mislili. Oni gledaju stalno sebe u ogledalu i pričaju kako bi to oni radili da su na vlasti.

U Kliničkom centru se ne leče pripadnici SNS-a, već svi građani južne Srbije.

Obnovljene ulice Niša koriste svi građani.

Na renoviranom Trgu kralja Milana će i opozicija držati mitinge.

Od izmeštanja pruge koristi će imati svi.

U bolje osvetljenim ulicama se svi osećamo sigurnije – bez obzira da li glasamo za poziciju ili opoziciju.

Do izbora ima još mnogo. U ovom trenutku, ni moja stranka, ali ni ja, ne razmišljamo o njima. Želimo da započnemo, ali i da završimo što više posla kada nam se već pružila šansa. Na dobrobit svih građana Niša.

-I za kraj: Kakav Niš bi ste voleli da ostavite budućim generacijama?

Želim da se Niš vrati na mapu ovog dela Evrope kao lider. Lider u privlačenju stranih investicija. Lider u turizmu i kulturi. Pre svega toga, želim da se Niš vrati na mape kao lider u obrazovanju. Nekada se govorilo: Uči da ne bi radio. A ja stalno govorim: Uči da bi radio. Činim sve što mogu da Niš postane ponovo mesto gde će se učiti i studirati. Na građanima je da procene da li i koliko dobro to radim.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com