Prepisivanje u školi je početak korupcije
Korupcija počinje već u školskim klupama, prepisivanjem i varanjem na testovima, tvrdi pedagog Medicinske škole „Milenko Hadžić” iz Niša, autor i koordinator projekta „Debatom do najboljeg odgovora na pitanja časti“. Ovim međunarodnim projektom sa osječkom Medicinskom školom kao partnerom iz Hrvatske ističe se važnost bavljenja antikorupcijskim obrazovanjem u školi i značaj napora profesora da se korupciji stane na put. Učenici će imati priliku da naprave nešto što je odgovor na pitanja morala, etike i dobrobiti zajednice – Kodeks časti, na koji će moći da se pozovu kada uoče koruptivno ponašanje u školi.
Prepisivanje, varanje na testovima, pritisak na nastavnika za veću ocenu učenika već su ustaljena ponašanja koja su srednjoškolci i njihovi roditelji godinama usvajili, jer se ne sankcionišu. Svemu „kumuje“ iskrivljeni sistem vrednosti koji obezvređuje znanje, kao i mišljenje da je takav obrazac ponašanja postao opšteprihvaćen u društvu.
„Taj model ponašanja prenosi se na zapošljavanje, prisutan je u svim segmentima društva, pa i u zdravstvu, gde će sutra naši učenici raditi. Moramo podići svest o značaju antikorupcijskog obrazovanja i ispravnog ponašanja, kako bi se smanjile koruptivne navike – laž, manipulisanje, varanje, krađa, i vremenom iskorenile. Predavanjima i radionicama u okviru projekta koji sprovodimo zajedno sa učenicima i profesorima „Medicinske škole Osijek“ , učenici će doći do proizvoda svog promišljanja i zaključivanja na ovu temu i uobličiće odredbe ponašanja kojih će se onda svrhovito držati, a koje će nazvati „Kodeks časti“. Tim dokumentom se obrazovno vaspitni rad na podizanju lične odgovornosti upotpunjuje i ozakonjava!“, kaže pedagog iz niške Medicinske škole, Sunčica Stanković Radivojević.
Zabrinjavajuće je što učenici ne vide problem da ponekada zavire tokom kontrolne vežbe kod školskog druga jer je kako kažu sve preopširno i ne mogu da stignu sve da nauče. A sa druge strane prepisuju se magistarski radovi i nikome ništa.
Radionice đaka Medicinske škole koji su se istakli u Debatnom klubu
Drugi primeri koji svedoče o neetičnom ponašanju i korupuciji u našem društvu još u školskim klupama je to što i kada nastavnici podučavaju o poštenju i o tome kako je rad važan i da će se to ceniti, ti isti učenici kad završe školovanje ne mogu da se zaposle bez rodbinske, političke ili neke druge veze.
Prepisivanje je pojava koja se u školama često javlja. I pored svih napora nastavnika, uređaja za ometanje mobilnih telefona ili bubica koje učenici koriste, prepisivanje je teško iskoreniti. A da li smo se upitali zašto je to tako? Da li je naš pristup toj pojavi možda pogrešan? Ako prepisivanje nadziremo, zabranjujemo i kažnjavamo, a ne podižemo istovremeno svest učenika o razlozima zbog kojih je prepisivanje pogrešno, da li mi suštinski činimo da dođe do promene u njihovim umovima?
Ti mladi žele da rade, žele da budu društveno korisni, žele da budu preduzetnici i pošteni ljudi, ali im korpustivna klima u našoj zemlji to ne dopušta. Sve veći broj učenika vara na ispitima zato što žive u društvu u kojem ljudi više ne drže do moralnih vrednosti, nego gledaju samo svoju korist. Varanje je danas uvreženo u svetu odraslih. Prevarama pribegavaju uspešni poslovni ljudi, političari i sportisti.
„Ako želimo nešto da promenimo, moramo sada početi kako bismo u budućnosti imali zdravu generaciju mladih ljudi“, dodaje Radivojevićeva.
Cela priča je splet kućnog vaspitanja, školstva i društva. Međunarodni projekat sa Medicinskom školom je mali korak, ali važan za suštinske promene u našem društvu, zaključuju učesnici projekta „Debatom do najboljeg odgovora na pitanja časti“.
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.