U TOKU „SKENIRANJE“ SEOSKIH ŠKOLA: Priprema se nova mreža škola?
U toku je obilazak seoskih škola koje se nalaze na teritoriji Nišavskog upravnog okruga, a cilj akcije je „skeniranje“ stanje u njima kako bi se što hitnije sanirali najakutniji problemi.
Do sada su članovi komisije u kojoj se nalazi i predstavnik Sekretarijata za investicije grada Niša, a koju predvodi gradski većnik resorno zadužen za obrazovanje Mirko Zečević, obišli matične škole i njihova isturena odeljenja koje pripadaju gradskim opštinama Niška Banja i Palilula, a u toku je obilazak škola na teritoriji gradske opštine Pantelej.
Istovremeno se prikupljaju i podaci koji će biti korišćenji prilikom pravljenja nove mreže škola i predškoskih ustanova na zahtev Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a predlog mora biti završen do marta iduće godine.
„Najveći problem i to možda u 80 slučajeva u seoskim školama koje smo do sada obišli je zamana stolarije i opravka krova“, kaže gradski većnik Zečević. „To je prvi utisak koji smo stekli na osnovu škola koje smo obisli i to bi bili neki prioriteti koje je potrebno rešavati u narednom periodu, do septembra i početka nove školske godine“.
Prema Zečevićevim rečima, tu se sada nalazi novi „ kamen spoticanja“.
„Prvi problem je u školama koji mi evidentiramo, ali tu postoji i drugi jer u Sekretarijatu za investicije nema dovoljno para za takva investiciona i kapitalna ulaganja jer jebudžet za ove potrebe u ovoj godini smanjen. Zbog toga sada po prioritetu moramo da rešavamo probleme škola, a taj prioritet biće određen tek kada obiđemo i ostale objekte.Ne bi smo želeli sada nešto da radimo, da predstavimo kao najveći problem, a onda se sretnemo sa školama koje su još ugroženije“, kaže Zečević.
Jedno od pitanja koje se u ovom trenutku nameće jeste i broj dece u ovim školama, budući da je sve primetnija migracija stanovništva iz rurarne prema urbanoj sredini.
„Ono što u ovom trenutki ili u najbližoj perspeltivi moramo da uradimo, to je naša obaveza prema Ministarstvu obrazovanja, je da napravimo novu mrežu osnovnih škola i predškolskih ustanova. Rok za to je mart iduće godine. Ovaj obilazak nam pruža osnovu i za sagledavanje situacije u seoskim školama iz perspektive broja učenika. U nekim isturenim odeljenjima ima malo đaka, dva, recimo, ili tri. To usložava i način rada sa decom, ali i broj učitelja. Tamo gde postoji mogućnost za ukrupljavanjem uradićemo to, tamo gde ne postoji ostaće sve kao i do sada“, kaže gradski većnik.
Ukrupljavanje zači da učenici iz odeljenja sa malo đaka nastavu prete u susednom isturenom odeljenju ili matičnoj školi koja se nalazi u drugom, najbližem, selu. To otvara i pitanje kako će ta deca do škole. Da li će zaživeti ideja o školskim autobusima, ili će oni postati đaci pešaci.
„Jedan od predloga kod ukrupnjavanja odeljenja bio je i uvođenje školskog autobusa, i to je u nekom smislu dobra ideja, ali u nekom i ne. Odeljenja nisu previše udaljena od drugih odeljenja i tu može da se koristi već postojeći prevoz samo je potrebno da se polasci usklade sa nastavom dece kako ne bi provodili puno vremena u čekanju“, objašnjava većnik Mirko Zečević.
Na seoskom području ima 26 škola koje imaju i izdvojena odeljenja, ali i različiti je broj tih odeljenja. Recimo škola u Čokotu ima osam isturenih odeljenja, a slično je i sa školom u Miljkovcu. Ima škola i sa četiti ili pet isturenih odeljenja, recimo, škola u Malči. Tako da se broj školskih objekata uvećava u odnosu na škole koje su matične.
Situacija i nije tako crna u seoskim školam. Problema ima, ali one ne zaistaju za školama u gradu.
„Kada se radi o opremljenosti i uređenosti, odnosno nastavnih učila, seoske škole ne zaostaju za gradskim. Njihova deca imaju iste uslove učenja kao i deca iz grada. Možda se malo razlikuju samo uslovi u kojima ta deca rade, a u prvom planu se nalazi grejanje.Pojedine škole imaju svoje centralno grejanje, ali se u nekima učionice i dalje zagrevaju pećima na čvrsto gorivo“.
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.