Kultura

Promocija monografije o Nedi Arnerić ’’Čarobna melanholija’’

Filmski centar Srbije, autor Anita Panić

Promocija monografije o Nedi Arnerić ’’ Čarobna melanholija’’ Filmskog centra Srbije, autorke Anite Panić koja je TV autor, dokumentarista i pisac biće održana u ponedeljak, 12. juna u Maloj sali NKC-a u 19 sati.

„Nakon objavljene dve monografije, ’’ Kralj’’(Službeni glasnik, 2013.) i ’’Milena Dravić ili ključ snova’’ (Filmski centar Srbije, 2018.) stekla sam veliko iskustvo u radu na ovoj formi biografskih knjiga, te je bilo sasvim normalno, da moja naredna monografija bude o nekome ko je svojim stvaralaštvom obeležio srpsku filmsku umetnost. Kako sam Nedu Arnerić poznavala od ranije i bila dobro upoznata sa njenim bogatim opusom u domaćoj, ali i svetskoj kinematografiji, veoma lako sam se odlučila da ona bude ličnost, kojoj ću posvetiti novu monografiju“, rekla je autorka Panić.

Naslov monografije osmislio je reditelj Miloš Radivojević.

„U osam poglavlja pokušala sam da dočaram život jedne glumice, koja je prvu ulogu dobila sa samo 13 godina, u filmu San kod Puriše Đorđevića. Samouvereno je vladala kadrom, a kamera ju je naprosto obožavala, da bi već sa 15 godina, u tinejdžerskom hitu Višnja na Tašmajdanu, postala prava domaća zvezda. Filmski svet predstavio nam je u punom sjaju Nedu Arnerić, čudo od deteta, Širli Templ jedne velike socijalističke zemlje“, ističe Panić.

Poreklo stare korčulanske porodice Arneri opredelilo ju je da čitav život bude privržena moru. Rovinj je bio odskočna daska za sazrevanje, kako je i sama kasnije govorila. Iako još uvek tinejdžerka, vrtoglavo je išla iz filma u film i nije stizala da se druži sa vršnjacima iz kraja. Mala Neda bila je prinuđena da preko noći odraste, a to odrastanje je bilo prilično bolno.

Ono što ovu monografiju čini uzbudljvom, jesu svedočenja njenih kolega sa kojima je delila kadar u mogobrojnim filmovima, na pozoišnoj sceni ili nastupe u televizjskim serijama ili filmovima. U poglavlju o filmskom stavralaštvu Nede Arnerić, svoje impresije izneli su: Lordan Zafranović, Rade Šerbedžija, Milan Jelić, Goran Marković, Branko Cvejić, Meto Jovanovski, Kole Angelovski, Dejan Karaklajić, Miloš Radivojević i Miodrag Brik Krivokapić.

„Neda je u sebi imala dvije-tri ličnosti koje su živjele paralelno i vrlo često se sukobljavale, kao uostalom šta imamo i svi mi. Međutim, jedan od njenih talenata bila je i beskrajna otvorenost koja je izlazila iz duhovnog predjela njenog talenta rođenog za film. Druga njena ličnost bila je aristokratska gradska suzdržanost proizašla iz njenog porijekla korčulanske patricijske familije Arneri. Treća osobnost nosila je neizmjernu tugu koja proizlazi iz osjećaja prolaznosti i starenja, koja je bila fatalna za završetak njenog života’’, sjajnu definiciju Nedine ličnosti, dao je reditelj Lordan Zafranović.

Iščitavajući ovu monografiju, može se konstatovati , da su kolege neizmerno poštovale i volele Nedu, ističući njenu profesionalost prema poslu, skromnost, uprkos činjeci da je bila glumačka zvezda.
Umela je da bude zaista pravi prijatelj, onako nežna, krhka, ali sa velikom energijom!

’’Da umem o njoj svedočiti slikarski, slikom bi dominirale njene oči i tek mali osmejak u kutu njenih usana, zagonetan, osmeh mali za koji nisi siguran da li će se razvući u široki ili je odraz tuge zbog jasnog sagledavanja sveta“, ovako je o Nedi napisala pozorišna rediteljka Milica Kralj.

U pozorišnom segmentu ove monografije , o Nedinom talentu, starsti prema pozorištu, ali i o njoj kao karakternoj osobi koja je volela ljude, pisali su: Svetozar Cvetković, Feđa Stojanović, Katarina Vražalić, Aleksandar Alač, Dušan Kovačević, Lazar Ristovski i mnogi drugi.

Neda Arnerić u karijeri dugoj skoro pola veka, odigrala je uloge u četrdest pozorišnih predstava i preko stotinu filmova. Njen glumački talenat i harizmu na velikom platnu uočili su u ranoj mladosti i stranci, te je brzo usledila i međunarodna karijera. Prilika da glumi zajedno sa međunarodnim filmskim zvezdama kao što su Moris Rone, Marija Šel, Silva Košćina, Đankarlo Đanini, Ričard Raundtri i Vitorio Gasman, omogućili su joj da oseti ukus slave. Nije se mogla izbeći činjenica da su je smatrali seks-simbolom i jednom od najlepših glumica, a ona je postajala melanholična i čeznula za toplinom doma, prijateljima i iako veoma mlada, donela je odluku da joj ne treba veliki novac i svetska slava, već se opredelila da ostane u svojoj zemlji i želela da dobija karakterne uloge, kako bi na pravi način pokazala svoj talenat. I uspela je u tome, Srebrna i Zlatna arena u Puli i Nagrada za životno delo »Pavle Vuisić«, bile su dokaz njene glumačke posvećenosti .

Promo NKC

Ova monografija ‘’Čaobna melanolija’’ je priča o velikoj zvezdi tužnih očiju, čudu od deteta, ženi velike energije i velike patnje. O ženi satkanoj od nežnosti, sofisticiranosti plemićkog porekla i velike ljubavi prema ljudima. Njene uloge čine hronologiju jugoslovenskog filma, jer Neda Arnerić je poslednja glumačka heroina koja je uz Milenu Dravić, Dragana Nikolića, Batu Živojinovića i Ljubišu Samardžića, bila najveći simbol filmskog platna nekadašnje države.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com