Prof. Kamenko o jednoj Ktitorskoj kompoziciji
Oblast istočne Srbije, za istoriju srednjovekovne kulture na Balkanu, još uvek je nedovoljno proučena. Udaljeno od glavnih političkih i ekonomskih centara, ovo područje je u srednjem veku bilo izdvojeno od velikih dogadjaja.
Zato u oblasti istočne Srbije u vreme njene nezavisnosti, i neposredno nakon pada pod tursku vlast nije bilo velikih stvaralačkih poduhvata.
Nakon pada Smedereva u turske ruke i konačne propasti despotovine, 1459. godine, graditeljska aktivnost nije se ugasila, iako je u velikoj meri opala.
U početku, u prvoj polovini XVI veka, nekoliko manastira u Istočnoj Srbiji, medju kojima Lapušnju i Krepičevac, podižu još uvek domaći feudalci, zavisni ovoga puta od vlaških vojvoda, dok već nešto docnije, naročito u doba obnovljene Pećke Patrijaršije (1557-1693) nove radove poručuje uglavnom crkva, ali ih vrlo često izvodi i sam narod.
Obično se turska invazija kod nas ističe kao katastrofa koja je nasilno presekla sjajan razvoj stare srpske umetnosti u njenoj punoj snazi. Ustvari Turci su u srednjovekovnoj Srbiji srušili jednu visoku umetnost koja je stagnirala otsečena i od svežih snaga vlastitog naroda i od opšteg razvoja naprednog dela evropske umetnosti.
Od kraja XV veka pa nadalje, izmedju Timoka i Morave, u pitomim i šumovitim krajevima, gradile su se skromne zadužbine. Jedna od njih je i crkva manastira Krepičevca, posvećena Uspenju Presvete Bogorodice.
Crkva se nalazi četiri kilometara severno od sela Jablanica, u klisuri Radovanjske reke u opštini Boljevac. (Selo su podigli polovinom XV veka doseljeni Srbi sa Kosova).
Do današnjeg dana nije tačno utvrđeno kada je crkva podignuta. Ne postoji nijedan pisani trag koji govori o tome.
Postoji samo narodno predanje, zabeleženo u drugoj polovini devetnaestog veka, da je manastir Krepičevac osnovao neki hajduk sagradivši još osam crkava (da bi okajao grehe) u predelu od Krivog Vira do Grlišta.
Tih crkava nema na tom prostoru. Postoje samo dva manastira: Manastir Lapušnja i Manastir Lozica u Krivom Viru.
Narodna pak tradicija izgradnju crkve vezuje za Radul-bega (1495-1508). Sva je prilika da je crkva podignuta krajem XV ili početkom XVI veka i da je njen ktitor župan Georgije, unuk Radul-bega.
Crkva manastira Krepičevca je podignuta na temeljima starijeg hrama (možda, na temeljima hrama koji je podigao Radul-beg) i predstavlja omanju gradjevinu, duga je sedamnaest a široka četiri i po metra, sa trolisnom osnovom. Ozidana je od kamena i omalterisana tankim slojem maltera, koji se na mnogim mestima potklobučio (zbog vlage) i otpao.
Površina sačuvanog fresko-slikarstva je dosta skromna i potiče iz prve polovine XVI veka. U donjoj zoni unutar crkve nalazi se nekoliko figura svetitelja, od kojih se ističu arhangel Mihailo, Sveti Pahomije, Sveti Konstantin i Jelena i Sveta Marija Egipatska.
U oltaru je kompozicija Vizija Svetog Petra Aleksandrijskog, dok se u priprati nalaze kompozicije iz Hristovog i Bogorodičinog života, medju kojima se svojom očuvanošću i lepotom izdvaja Bekstvo u Egipat. U istočnom delu priprate, naslikana je kompozicija Deisis (Hristos na prestolu, levo stoji Bogorodica, a desno Sveti Jovan). Na zapadnoj fasadi crkve se nalaze očuvani fragmenti fresaka koji svedoče da je crkva bila oslikana i spolja. U niši, iznad ulaza u crkvu naslikano je vanredno poprsje Bogorodice sa Hristom.
Oltarska pregrada je originalna, veoma vredna i jedna od retkih zidanih pregrada oslikana sa obe strane. Prestone ikone su u stojećem stavu i to nalazimo još samo u porodičnoj crkvi župana Brajana, posvećenoj Bogorodici u Karanu kod Užica, poznatijoj pod imenom Bela crkva karanska, oslikana je izmedju 1340. i 1342. godine. Krepičevske freske imaju u sebi čar velikih opalih slika, starih skoro pet vekova, koje su dugo posle Drugog svetskog rata bile u veoma lošem stanju.
Zahvaljujući konzervatorsko- restauratorskim radovima koji su s povremenim prekidima trajali od 1968. do 1974. hram je u značajnoj meri sačuvan ali ne i konaci koji su potpuno propali.
“Obolele“ freske sklonjene su sa zidova, a sačuvano fresko- slikarstvo jedno je od najlepših i najvrednijih iz tog perioda u Srbiji.
Manastir je u svojoj istoriji imao istu, nemilu, sudbinu kao i ostali.
On je u ratovima sa Turcima, koji su osobito u ovom delu Srbije ispoljavali divljaštvo, u XVII stoleću porobljen i porušen, a kaludjeri odvedeni u ropstvo. Njegovo blago možda nije bilo veliko ali je opljačkano. Obnavljan je više puta.
U XVIII veku obnovio ga je Golub iz sela Jablanica, a početkom XIX Hajduk Veljko sa knezom Milosavom i postavio je za starešinu manastira jeromonaha Akakija, koji je 1809. godine došao iz Svete Gore i ubrzo postao iguman manastira, o čemu svedoči zapis u bogoslužbenoj knjizi.
Ktitor sa crkvom kao likovna predstava
U monumentalnom zidnom slikarstvu nastalom na teritoriji srpske srenjovekovne države ova tema je često zastupljena i svojim visokim likovnim vrednostima čini posebnu celinu. Padom Smedereva 1459. godine završava se prvo veliko poglavlje istorije srpskog slikarstva.
Drugo poglavlje, koje traje od kraja XV do kraja XVII veka, ima svoj posebni karakter i ne može se ni porediti sa prvim periodom cvetanja.
Manastiri i crkve podignute u periodu od XV do XVII veka predstavljaju vredno kulturno blago, iako su to mnogo skromnije gradjevine.
Slično je i sa fresko- slikarstvom koje se nalazi na zidovima tih crkava. Ktitor je uvek prikazivan sa crkvom (gradjevinom) koju je podigao. Na predstavi arhitekture u ruci ktitora uvek je predstavljena spoljašnost crkve. Ona je uvek prikazana iz odredjenog ugla, upotrebom jedne od tri projekcije ( frontalna i profilna ortogonalna projekcija, frontalna kosa projekcija ili način prikazivanja, pri kome su istovremeno predstavljene sve tri strane gradjevine).
Ktitorska kompozicija u Krepičevcu široka je dva metra i dvadeset centimetara i visoka dva metra. Jedinstvena je i po tome što ktitor drži neobično redak model crkve naslikan u boji breskve. Taj model nije podudaran sa izgledom hrama.
Zašto je to tako teško je objasniti.
Jedno od najvažnijih ritualnih ktitorskih prava bilo je pravo ktitora da u svojoj zadužbini bude naslikan sa crkvom koju podiže. Slika na kojoj je predstavljen ktitor sa svojom zadužbinom u rukama, u piktorijalnoj formi, iskazuje i obavezu ktitora prema crkvi koju je podigao.
Zašto se ovde postupilo drugačije, ostajemo bez odgovora.
Možda je lokalnom vlastelinu u tim teškim godinama života pod turcima bilo najvažnije da ostavi svedočanstvo o svom postojanju, i da od nepoznatog freskopisca dobije neku vrstu “potvrde” o tome da on nije samo ktitor manastira već i vlasnik imanja na kome se manastir nalazi. Gde god stoje manastiri, zadužbine naših velikaša, ima i naše prošlosti, naše istorije, naše države.
Zbog ove kompozicije, i njene umetničke vrednosti, crkva manastira Krepičevca se ubraja, s pravom, medju najznačajnije spomenike kulture u Srbiji.
Freska se nalazi na severnom delu priprate, u prvoj, donjoj zoni. Prema rasporedu živopisanja scena u hramu, ktitorski portret sa crkvom slika se medju poslednjima. Zbog toga je ta kompozicija, često, i najbolje očuvana. Natpis pored ktitorovog portreta glasi: Primi molenie svojego, o prečistaja maloje sije potštanije Georgija, Janov sin.
Do njega je njegova žena Zora, a do nje, verovatno, njihov sin Mihajlo. Sve naslikane ličnosti obučene su u bogatu odeždu svoga doba. Sudeći po skupocenom odelu na portretisanim ličnostima, ktitor crkve je bio istaknuti lokalni vladar.
Njegov izvanredno naslikani portret ne otkriva nam samo plemenitog i visokorodnog vlastelina, već i odvažnog i energičnog čoveka, koga su Turci, svakako, morali da poštuju i cene.
Portret ktitora elegantan i čist, osim toga odlično nacrtan, poseduje svu čar i slikarsku vrednost najboljih srpskih srednjovekovnih portreta.
To se isto može kazati i za članove njegove porodice. Izvrsna modulacija njihovih likova ukazuje da je ovde reč o slikarstvu koje je izraslo na starim srpskim umetničkim tradicijama.
Umni i odvažni lik ktitorove žene Zore, brilijantno je naslikan, i on se u antologiji srpskih istorijskih portreta svojom izuzetnom likovnom vizijom upadljivo izdvaja.
Tanak nos kod ktitorske Zore, u polukrug izvijene obrve i mala rumena usta ukazuju na vezu sa Vizantijom. Kao nedostatak može se istaći činjenica da je čitava figura ktitorke Zore blago nagnuta udesno.
Ktitorska kompozicija – po dubokom osećaju za bitna obeležja modela i sižea, po prisnosti stila i njihovoj plemenitosti, po lepoti svih pojedinosti sa kojim je data fizionomija modela, po koloritu, po valarima izuzetne retkosti i tačnosti i po kakvoći tehnike – predstavlja delo izuzetne vrednosti, i može se uporediti, bez svake sumnje, sa najboljim ostvarenjima srpskog fresko- slikarstva nastalog tokom XVI veka.
Priredio: Prof.dr Kamenko M. Marković
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.
Otkrivanje lepote koja nam je tu, takoreci pred vratima i o kojoj nista ne znamo. Ali tu je covek koji nas decenijama edukuje pricama iz sveta umetnosti. Hvala profesoru Markovicu, sjajan je, neponovljiv. Hvala i portalu koji ima snage da isprati kreativnost ovog coveka.
LEPOTE ISTOČNE SRBIJE
Prelep je to kraj. Priroda je čarobna a hramovi su prelepi. Nažalost, čovek XXI veka je postao previše alav i želi da uništi sve oko sebe zarad novca i bahaćenja. Majdanpek i BOr su tragične žrtve čovekove bahatosti. Hemikalije koje izlaze u vazduh štetno deluju na sve i svakoga pa i na freske u manastirima. Oni koji nas truju moraju biti upoznati da na taj način brišu našu istoriju i prošlost. Hvala profesoru što nam je na veliko zadovoljstvo ponudio priču o jednom hramu koji je pet vekova svedok srpskog postojanja na ovim prostorima.
Profesore, pišete o Istočnoj Srbiji, to je lepo i korisno. Pratim vas decenijama i gotovo uvek ste pisali o evropskoj umetnosti, svi znamo da ste fascinirani i opčinjeni dometima Rembranta, Rubensa, Veloaskeza, Mikelandjela, Brankušija. Istina pisali ste i o crkvama sa prostora pirotskog i babušničkog kraja ali ja očekujem da se posvetite ostacima hramova na prostoru Lužnice. Znam da ste često govorili da sanjate da jednoga dana doprinesete da Babušnica postane centar kulture na prostoru Lužnice. Obeležili ste 55 godina bavljenja Rembrantom i 55 godina bavljenja Konstantinom Brankušijem ali ste isto tako mnogo pisali o Kamebelevcu, selu u kojem ste rodjeni i koji volite nemerljivo. Vratite se u zavičaj i uradite ono što je bio vaš san iz mladosti. Kao veoma ugledan i cenjen stručnjak kod nas i u svetu,nagradjivan zbog svega što ste uradili za Rembranta i Brankušija, ja vas kao školski drug iz petog jedan odeljenja škole u Babušnici molim da nešto uradimo zajednički za naš zavičaj za našu Lužnicu. Čekam vaš odgovor, čekam vaš dolazak u Kambelevac, penzioner ste.,mnogo bi nam značili i znam vas da ako dodjete i stanete na čelo onih koji sanjaju da obnove svoje radno mesto.
Hramovima treba prići znanjem
Kao nastavnik istorije u penziji voleo bih da prof. Marković dodje do mene i zajedno obidjemo jedan broj crkava u selima oko Ljuberadje, gde bi on istražio stručno analizirao sačuvane ostatke crkava. U tom kraju postoje različita verovanja u vreme kada su crkve nastale pa i banaliziranjue istih. U crkvi u Ljuberadji jedan trgovac je na zidu te crkve predstavljen kao njen ktitor, a po verovanju crkva je stara više od 150 godina.U ovom kraju je sve manje ljudi i taj trend će senastaviti, nastaviće se i propadanje crkava. Voleo bi da neku sačuvamo, to bi bio naš dug prema precima, ali nam nedostaje znanje i metodološki pristup u odrejivanju vrednosti onoga što je sačuvano.Na[li bismo i para da to blago publikujemo ali to treba da napi[e stru;no lice.
O crkvama , dakle, treba da pišu samo strućni ljudi kako bi se izbegle senzacijue. Ja sam svojevremeno, odlazeći u Zvonačku banju, bila u prilici da slušam od crkvenjaka da „poganovski manastir pripada Moravskoj školi“ jer su tamo boravili Ćirilo i Metodije? Gospodin Paroški iz Novog Sada , poznati političar kada je čuo tu priču hvatao se za glavu( on je u to vreme bio direktor Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture) a posle nekolkiko godina slušala sam u crkvi prof. Kamenka kada je govorio o istoriji hrama ,o arhitekturi i slikarstvu na način koji odaje naučnika, istraživača kod koga je sve na svom mestu, bez senzacija.To je put da ljudi saznaju istinu i da je kao takvu prenose drugima.