Priča o jednom (sna) lažljivom obućaru
Profesora (R.F.) sam upoznao u proleće 1984. na „buvljoj pijaci” u Turnu Severinu. U to vreme sam radio u Kladovu i desetak puta mesečno odlazio u Rumuniju. Na rumunskoj pijaci sam prodavao vegetu, cigarete, biber, čokolade i žvake, u nastojanju da zaradim nešto leja (rumunska moneta), kako bih mogao da kupim grčke masline sa paprikom, albanske sušene smokve,konjak „Skenderbeg” i odlične ruske knjige o umetnosti. Često sam se sa profesorom sretao u Rumuniji. Krajem godine pozvao me da sa članovima njegove porodice dočekam Novu 1985, u njegovom stanu u Krajovi.
U Krajovu sam stigao vozom poslednjeg dana decembra.
Čkiljave ulične svetiljke simbolično su najavljivale dolazak večeri. Krajova, koja u proleće zanosno miriše na bagrem, bila je pokrivena debelim slojem snega kao na slici Konstantina Kalafateanua, najznačajnijeg rumunskog slika dvadesetog veka.
Pedesetpetogodišnji profesor političke ekonomije sa univerziteta u Krajovi stanovao je u najlepšem delu grada, u prostranom, ukusno opremljenom stanu sa centralnim grejanjem, što je bila izuzetna privilegija u toj zemlji.
Karmen, njegova supruga, po obrazovanju profesor francuskog jezika, zaželela mi je ugodan boravak u Rumuniji i ponudila me da sednem za sto. Potom su seli i svi ostali: profesor, njegova supruga, ćerka i zet.
Domaćin je predložio da se „ugrejemo” čašicom „Skenderbega”.
Ubrzo je na sto izneto sve ono što je tu večeru činilo posebnom.
Sa mesta na kojem sam sedeo gledao sam na TV ekranu novogodišnji program.
Od ranih večernjih sati smenjivale su se folklorne družine i pevači rumunskih narodnih pesama.
Tačno u ponoć na TV ekranu se pojavio i predsednik Republike Nikolae Čaušesku u pratnji supruge Elene. Nikolae je na sebi imao crno odelo, belu košulju i crvenu kravatu.
Na reveru njegovog sakoa blistala je značka sa simbolima Komunističke partije Rumunije.
Dugo je čitao svoj referat pun hvalospeva o uspesima rumunske privrede.
Na svakoj stranici referata, bar po tri puta ponavljao je rečenicu kojom je pozivao građane na štednju i strpljenje kako bi jednoga dana svima bilo bolje.
Na kraju referata Čaušesku je, uz blagi osmeh, poželeo građanima sve najbolje, uveren da će formula ekonomskog napretka, koju je on smislio, učiniti Rumune srećnim.
Stvarnost je, nažalost, bila sasvim drugačija. Ekonomska situacija je tih godina u Rumuniji bila veoma teška.
U nastojanju da vrati dug međunarodnim kreditorima Rumunija je najveći deo svojih poljoprivrednih proizvoda izvozila.
Prodavnice su zjapile gotovo prazne a građani su u dugim redovima čekali da kupe hleb.
Domaćinstva su imala na raspolaganju po 30 kilovat sati mesečno.
Deca nisu znala za banane, ananas, čokolade, pomorandže (istini za volju radnicima u fabrikama su poklanjane po dve pomorandže uoči Nove godine).
Paklica „kenta” koštala je 100 leja, dok je plata profesora u srednjoj školi bila 420 leja.
Prostitucija, strogo zabranjena zakonom, cvetala je. Dame ulice nisu imale nikakav obzir; bile su upadljive, nametljive po haustorima višespratnica, po jeftinim kafanama i hotelima.
Tih sveštenica ljubavi bilo je na svakom koraku i u svako doba dana i noći. Bilo je dovoljno da platite 10 leja – i zarazite se.
Svaki Rumun je znao da su Čaušeskuovi članovi porodice, a ponajviše supruga Elena i kćerka Zoe, godinama nemilice trošili ogromne svote novca dok je narod grcao u sirotinji.
Koliko je sve bilo dovedeno do apsurda može se zaključiti iz sledećeg podatka – plata Nikolaea Čaušeskua iznosila je 18.000 leja, dok je plata radnika u fabrici bila oko 250 leja.
Retki su bili oni koji su mogli sebi da priušte letovanje na moru ili boravak u nekom od zimskih centara.
Februara 1984. proveo sam deset dana u zimskom centru Poljana Brašov (uspeo sam da preko „grane” prenesem četiri boksa „kenta” i prodam ih za 4000 leja. Imao sam para za sve što sam poželeo).
U tom otmenom zimovalištu punom stranaca, posmatrao sam u noćnom baru Zoe Čaušesku kako se naliva viskijem.
Na sebi je imala raskošnu bundu koja je prekrivala njene poluobnažene grudi.
Na samo dvadesetak koraka od ulaza u bar dva kršna momka čuvala su njen, kao krv crveni, ferari.
Porodica Čaušesku je imala i „svoju” stazu za noćno skijanje, koja je blještala svu noć, dok su kuće u neposrednom okruženju već u 21 sat bile bez struje.
Na spavanje sam otišao dva sata iza ponoći.
Kako mi san nije dolazio na oči uzeo sam sa police debelu knjigu sa crvenim koricama da je prelistam. Neka nelagoda je obuzela moju dušu nakon nekoliko pročitanih rečenica.
Shvatio sam da u rukama držim knjigu koja govori o životu Nikolaea Čaušeskua, čoveka od kojeg je drhtao svaki stanovnik ove zemlje, bogate folklorom, običajima i legendama.
Pažnju mi je privukao neobičan detalj: na osmoj stranici knjige bila je reprodukcija na kojoj je prikazan par cipela, a potom je sledila priča o Čaušeskuovom detinjstvu i mladosti.
Priča teče tako što čovek bez imena i prezimena priča drugom čoveku priču o Nikolaeu Čaušeskuu, njegovom detinjstvu i mladosti.
Saznao sam da je rođen 1918. u selu Skorničešti, da je potekao iz siromašne porodice i da je sa navršenih jedanaest godina otišao u Bukurešt da uči obućarski zanat.
Da je došao na posao u cipelama, od kojih je jedna bila skroz pohabana.
Vlasnik obućarske radnje koji je to odmah uočio, obratio se šegrtu sledećim rečima: „Leva cipela ti je skroz propala, daću ti novu. Desna neka ostane u radnji.”
„Neka bude kako kažete majstore”, prozborio je Nikolae, uzeo cipelu i stavio je u svoju torbu od kozije dlake u kojoj je obično nosio drvenu čuturicu sa vodom. U međuvremenu Nikolae je sebi popravio levu cipelu, a novu ostavio u stanu. Posle izvesnog vremena majstor je primetio da je šegrtova desna cipela iscepana.„
Možeš sada da uzmeš i onu desnu i imaš par odličnih cipela”, rekao je majstor. „Majstore”, obratio mu se Nikolae „ja sam tu cipelu nedavno dao onom čoveku sa kojim ste razgovarali da nam nabavi drva za zimu. Računam da niko neće doći u obućarsku radnju da kupi jednu cipelu”.
„Dobro si to uradio, bićeš ti jednoga dana uspešan zanatlija”, rekao je majstor.
Majstor čiji se radni vek bližio kraju, nije ni slutio da je njegov učenikdesnu (novu) cipelu odneo kući i na taj način došao do svog prvog para novih cipela. Nekoliko dana potom on ih je prodao te je, stoga, i dalje nosio stare popravljene cipele.
Vlasniku radnje je slagao da mu je rođak uzeo nove cipele za svoje dete, uz opasku da on (Nikolae) ne mora da kupuje cipele, može da ih sam sebi napravi u radnji. „Pa kada je tako, napravi sebi cipele”, rekao je majstor. I Nikolaje je sebi napravio nove cipele. Mladići iz boljestojećih varoških kuća, koji su uzimali časove francuskog jezika, nisu imali takve cipele.
Po dolasku u Bukurešt Nikolae je stanovao u jednoj maloj memljivoj sobici sa još dvojicom njegovih vršnjaka koji su radili kao nadničari. Novac uzet od prodatih cipela iskoristio je da iznajmi bolju sobu u kojoj će ubuduće sam stanovati. Tog prvog januara 1985. dok sam još mamuran ispijao kafu, pitao sam autora knjige i mog domaćina šta je hteo da kaže ovom pričom?
„Hteo sam da istaknem kreativnost i bistrinu jednog seoskog mladića. To je mladić koji je našao formulu koja mu je pomogla da se ekonomski osamostali i bude svoj čovek. Raditi, štedeti i pametno investirati znači biti uspešan. Nikolae Čaušesku je 1965. postao generalni sekretar Rumunske radničke partije i predsednik države. On je tu formulu ugradio u naš privredni sistem i samo je pitanje dana kada će rumunska privreda poslovati bez pomoći stranih kredita.”
Koncem avgusta boravio sam u Krajovi i posetio svog prijatelja. Odmah mi se pohvalio da je Rumunija vratila do poslednjeg centa dug stranim kreditorima.
„Više nismo nikome dužni, sada možemo da gradimo svoj tip socijalizma i idemo svojim putem.”
„Ne verujem da će to ići lako, Zapad neće blagonaklono gledati na jednu socijalističku zemlju koja živi bez njegove pomoći”, rekao sam.
„To je njihov problem, uveren sam da će Čaušesku naći rešenje i za taj problem”, odgovorio mi je profesor.
Iste godine,novembra meseca, u Rumuniji su izbili neredi i prolivena je krv.
Dana 22. decembra Čaušesku je sa svojom suprugom helikopterom pobegao iz Bukurešta u svoju rezidenciju u Snagovu a odatle u Trgovište, gde ih je uhvatila policija i predala vojsci.
Tri dana potom preki sud ih je zbog korupcije i genocida osudio na smrt streljanjem.
Streljanje je zabeleženo video-kamerom i taj snimak je nekoliko puta ponavljan na državnoj televiziji.
Jedan broj građana kao da je uživao gledajući ga.
Profesora političke ekonomije slomile su nesreće koje su zadesile njegovu otadžbinu i on više nije želeo da živi. Nedugo zatim je preminuo, u bolnici, od zapaljenja mozga.
Pisac ovih redaka se iz Kladova, u kojem je proživeo sedam nezaboravnih godina, preselio u Niš.
Vreme je poravnalo mnoge neravnine i danas se o Čaušeskuu (vladao je Rumunijom od 1965. do 1989) gleda drugačijim očima.
U televizijskoj emisiji (MARI ROMANI) sprovedena je anketa po kojoj je Čaušesku jedanaesti najveći Rumun svih vremena.
O tempora, o mores!
Priredio: Prof. dr Kamenko M. Marković
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.
priče je sjajan poznavalac rumunskog jezika, kulture i umetnosti. Decenijama piše o brojnim temama vezanih za Rumuniju. Dobitnik je nekoliko nagrada od strane rumunskih institucija kulture i umetnosti. Sjajno je obradio u svojim knjigama i tekstovima živote i stvaralaštvo dvojice najvećih rumunskih umetnika: Konstantina Brankušija , skulptora i Konstantina Kalafateanua sa kojim je bio i u prijateljskim odnosima , kako je često isticao u svojim predavanjima. Profesor Marković decenijama ističe da beskrajno voli Francusku i Rumuniju,
Bravo, profesore
Sjajna priča čoveka koji je vrstan znalac rumunske istorije, kulture i umetnosti i koji voli tu zemlju. Šta god da piše, profesor čini to na jedan sugestivan i poetičan način. Uživam u njegovim tekstovima jednako kao što sam uživala u njegovim predavanjima. Hvala.
SJAJNA PRICA
Prica kroz koju upoznajemo jedan svet o kome iz tih godina nismo znali gotovo nista. Pisac obradjuje brojne segmente i na veoma plastican nacin docarava vreme vladavine jednog coveka. A to vreme vladavine jednog coveka i mi u Srbiji osecamo na svojim umornim plecima, jer ga zivimo poslednjih desetak godina. Radovao bih se ako0 bi ste imali jos koju pricu iz Rumunije. Hvala najlepse.
MOJ PREDLOG
Molim redakciju „Niških vesti“ da objavi ovaj moj predlog a, on se tiče sledećeg: decenijama slušam, čitam i uživam u onome što radi profesor Kamenko Marković. Volela bih da nove, demokratske vlasti, iskoriste tu mogućnost što je profesor Marković žitelj opštinme Medijana i angažuju ga kao saradnika na planu kulturnih aktivnosti. Predavač koji je toliko puta očarao sve prisutne, mogao bi da drži predavanja u jednoj od sala pri opštini. Od toga bi svi imali koristi i učenisi srednjih škola, studenti gradjani koji redovno pune sale gde Marković govori
. Redakcija „Nških vestri“ mnogla bi biti inicijator jedne ovakve akcije . Imajući uvidu Markovićevu opčinjenost istorijomj umetnosti neverujem i da bi pomislio da za to traži honorar, možda bi ovaj humanista zatražio nešto od hrane za životinje kojima je srcejm posvećen. Opština bi trebalo da iskoristi ovakvog stručnjaka i afirmiše neke teme iz sveta umetnosti i bude mesto okupljuanja ljudi koji će znati da dolaze suigurnida će uživati u predavanjima ovog raskošnog istoričpara umetnosti. Ja bih bila presrećna i moja ćerka jer smo nekoliko puta uživale u predavanjima, poslednji put u školi „Duško Radović“ , pre dve godine, kada je prof.. Kamenko M. Marković obeležio nestvaran jubilej: 55 godina bavljenja REMBRANTOM.
Pisac ove sjajne price je puno toga lepog, zanimljivog i interesantnog video putujuci svetom, Darovit i veoma zanimljiv covek, slusao sam neka od njegovih predavanja a citam i ono sto pise na portalima.
TO JE ODLIČAN PREDLOG
Nove, demokratske vlasti, trebalo bi da načine brojne korake kojima bi se približili ljudima koji su ih podržavali. Opština Medijana bi mogla, ako se stvari postave normalno, da bude mesto koje bi pokazalo toliko ima inventivnosti na svim poljima. Kultura i umetnost bi mogle da prednjuače. Predlog da jedan Kamenko Marković drži predavanja u sali opštine treba svim srcem prihvatami podržavam i potpuno sigurna da ću u tim predavanjima uživati . Treba sve to lepo idraditi i pozvati SVE UGLEDNE LJUDE OPŠTINE na dogovor. Očekujem zo od vlasti u opštini.
OPŠTINA MEDIJANA
treba da okupi na jednom sastanku jedan broj kreativnih i značajnih ljudi u svim oblastima i dogovori sa njima šta bi oni predložili kao sadržaj za prezentaciju svojim sugradjanima. Opština bi morala da bude mnogo inventivnija i drugačija od ranijih vlasti , kako bi narod uočio razliku. Jedan prostor u Opštini treba ustupiti i nameniti ga kreativnostima. Onaj koji tu ranije „vedrio i oblačio“ u kulturi, izvesniARA, nije ni znao ni umeo nešto u toju oblasti. To MORA da se promeni. Odmah. Pa glasali smo za promene.
Pohvala portalu,
Namera mi nije da bilo koga omalovažim, naprotiv, poštujem svačiji rad. Moja namera je da iskažem svoje duboko poštovanje za ono što piše i kako piše profesor Marković. Čitajući njegove tekstove čovek ima pred sobom „sliku“ onoga o čemu je pisano. To Markovićeve tekstove čini posebnim i sugestivnim i, ne samo to on temu estetizira i proširuje na „svoj“ osoben način. Tako kada piše o Čaušesku, on se osvrće, usput, i na Kalafazeanua, slikara, koga sva je prilika mnogo voli, i stvara jednu baroknu reljefnost teksta. Veoma,veoma pošptujem Markovićev rad i svaki njegov do sada objavljeni rad značio je , barem za mene, upoznavanje nečeg novog, i saznanje o nečemu što nisam do toga časa znao. Može li se od jednog rada i jednog pisca tražiti više? Valja istaći i tu činjenisu da je profesor Kamenko Marković u svoja predavanja uneo ne samo eruditivnost i vrhunsko poznavanje istorije umetnosti več i dušu a , u svoje pisanjue jednu osobitu poetiku. U naš kulturni prostor Marković je posejao toliko toga iz sveta umetnosti da i sam može da uživa u toj žetvi. Meni je ovo dovoljno i radovao bih se da imate što više Markovićevih radova objavljenih. Hvala na prostoru