O stogodišnjici jedne skulpture
Na današnji dan, 16. marta 1957. umro je Konstantin Brankuši najzačajniji skulptor XX veka i jedan od najvećih u istoriji civilizacije. Neću govoriti o Brankušiju, reći ću samo ono što je iza njegovog života, što je večno.

NAJLEPŠA skulptura Konstantina Brankušija, sad o stogodišnjici, „Skulptura za slepe“( Nacionalni muzej moderne umetnosti, Pariz) zaslužuje posebnu pažnju. To je jedno od njegovih remek – dela.
Tom skulpturom želeo je da istakne činjenicu da može da se ceni i voli i ono što ne može da se vidi, ali može da se osetiti opipavanjem njenih glatkih površina, lepo ispoliranih, koje odražavaju sopstveni život, kroz toplinu i vibraciju materije.
Ciklus ovoida je došao do svog konačnog stadijuma, do potpune ispunjenosti mermera. Jednostavno jaje od ružičastog mermera, glatkih, okruglih površina, blagih krivina, čini celokupnu skulpturu. Nijedna neravnina, ni jedna prepreka ne prekida ovo curenje svetlosti na oblik bez početka i kraja, koji sugeriše beskonačnost u jednoj zatvorenoj formi, koja je lišena kontakta sa spoljašnjim svetom. To je apsolutna forma, koja stvara svoj sopstveni mitski prostor.
Brankušijeve skulpture od mermera i bronze poseduju uglačanost koja je gotovo savršena. Kroz čar majstorske veštine, pojedina Brankušijeva dela imaju gotovo senzualnu opčinjenost. Čovek poželi da ih dotakne, da rukom oseti finoću materije, blagost oblina, svežinu glatkih površina kao kod nekog glečerskog jezera.
Konstantin Brankuši je do ovih rezultata došao svojim dugotrajnim radom, svojom istrajnošću veštog majstora, ozbiljnim poznavanjem strukture materijala, i spremnošću da se sav preda skulpturi.
(Dok je bio živ, Brankuši je pokrivao svoje skulpture krpama, kako bi ih zaštitio od preterane spoljne svetlosti i sačuvao im prvobitni sjaj. Nažalost, u Brankušijevom ateljeu u Narodnom centru umetnosti i kulture Žorž Pompidu (Bobur) u Parizu, „Ptica u vazduhu“ nije adekvatno vrednovana, jer je smeštena medju druge skulpture, bez razmišljanja, da li će njene vrednosti doći do izražaja, ili će je „progutati prostor“. Nije redovno održavana i njen sjaj je u značajnoj meri izbledeo, jer prašina pada na uglačanu površinu i bronza tamni.).
Kakvo značenje imaju ovoidni ( jajoliki) oblici u Brankušijevoj skulpturi?
Oval i kriva linija izbegavaju oštrinu ćoškastih struktura i geometrijskih uglova, daju volumenu organsku infleksiju, kontinuitet površina i obezbedjuju fluidnost svetlosti. Zato je Brankušijeva umetnost vedra, harmonična, bez nasilnih deformacija. To je umetnost radosti života, sjajna umetnost, intenzivne vitalnosti, umetnost ravnoteže i jedinstva, forme i materije. Ovoid odgovara ovim zahtevima, budući da je to oblik koji u sebi pronalazi sopstveno ispunjenje.
U skulpturama od mermera i bronze, punoća zatvorene mase daje umetniku nogućnost da u potpunosti koristi stvaralačku funkciju svetlosti.
Brankuši je želeo da vaja svetlošću. I zaista, niko u istoriji skulpture, nije znao da istakne sa toliko veštine snagu svetlosti i njenu sposobnost da preobrazi materiju. Ovoid takodje, ina tu moć da izgleda, kao da je živ, jer sa koje god strane da ga posmatramo, odaje utisak da je spreman da se uzdigne. Njegov pokret je vazdušast, a prostor u kome lebdi je beskrajan. Na taj način, ovoid izgleda kao da se oslobadja svoje materijalne težine, u isto vreme čuva i postojanost i ispunjenost mase.
Dakle, Brankušijev oblik izražava beskonačnost oblika. Brankušijev mermer je živ mermer. On ima onu misterioznu izražajnost, i dušu koju poklanja zahvaljujući božanskom dodiru vajarevih ruku.
Nikada se vajarstvo nije više približilo, rukom bilo kog drugog vajara, toliko savršenom predstavljanju suštine.
Priredio: Prof. dr Kamenko M. Marković
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.
Fascinacija umetnošću
Hvala vam profesore Markoviću što decenijama obeležavate na svoj način godišnjice rodjenja i smrti velikih umetnika. Bez vas puno toga iz carstva umetnosti ostalo bi nepoznato širem sloju ljudi .Koliko je nas ljudi naučilo toliko pojedinosti iz života i rada Rembranta, Jana Vermera, Delakroa, Sezana, Kurbea, Brankušija. Još jednom hvala na svemu što činite evo, već više od pola stoleća, Violeta, pozdrav.
Toliko sjajnih radova o umetniku za kojeg smo prvi put čuli upravo od profesora Markovića. Treba menjati školski sistem kada nas nije ništa obgavestio o tako velikom umetniku.
Ponovo pišem o profesoru Markoviću koji je meni mnogo pomogao na Master studijama, da razumem Brankušija iznutra. Fascinirana Markovićevim poznavanjem Brankušija postala sam opčinjena ovim genijalnim skulptorom koga nosim u srcu jer sam studirala skulpturu.
Hvala profesore Markoviću što ste nam „ponudili“ delo koje fascinira izradom i otkriva da će iz tog jajeta da se izlegne „nova, moderna skulptura. Još jednom hvala.
Zavoleo sam umetnike o kojima piše profesor Marković.
Dugujem prof. Markoviću puno. Zahvaljujući njegovim predavanjima punim strasti, ljubavi i znanja postao sam amater koji voli umetnost. Divim se snazi i upotnosti kojima nas profesor decenijama edukuje. Ne pamtim neko drugo ime u Nišu koje se toliko predano bavi umetnošću i umetnicima.Želim mu dobro zdravlje i čekam neko njegovo predavanje u Narodnoj Biblioteci „S. Sremac“ u Nišu.
Da pitam nadležne :
Zašto profesor Kamenko M. Marković nije član nijedne Komisije, nijednog tela u Nišu koje se bavi umetnošću. Priznati stručnjak to zaslužuje?
Direktoru Biblioteke „Stevan Sremac“- Niš
JA sam jedna od onih koja prati brojna dešavanja u Biblioteci „Stevan Sremac“ u Nišu. Od mnogih gostiju koji su ovde gostovali, na mene je najsnažniji utisak ostavio profesor Kamenko M. Marković. Slušala sam njegova predavanja o Rembrantu,Velaskezu i Brankušiju. Sva su bila fenomenalna , posle kojih je čovek imao utisak da je bogatiji za nešto novo. Molim direktorku da barem nekoliko puta godišnje obezbedi gostovanje ovog izuzetnog znalca istorije umetnosti koji to saopštava na način koji fascinira. Ako je problem novac, ja ću organizovati ljude i prikupićemo novac kojim bi platili predavanje. Iskreno hvala.
Zahvaljujući pre svega profesoru Markoviću, zavolela sam Konstantina Brankušija. A skulptura o kojoj profesor Marković piše je čarobna.