Razmere ekonomske štete izazvane koronavirusom se za sada samo naziru ali je jedno sigurno – turizam je zadobio za sada najjači udarac i biće potrebno vreme da se od loših efekata oporave ne samo srpski turistički radnici već svi koji su u ovoj grani privrede širom sveta.
Ljudi su uplašeni i ja to razumem, ali se pojavilo puno netačnih glasina o tome kako će sve biti organizovano ubuduće, kaže za Niške Vesti Darko Radosavljević vlasnik Star Travel-a.
„Uredbom vlade i potvrdom o zamenskom putovanju zagarantovano je ono što je već uplaćeno. Predviđen je dugačak rok da se uplaćeno iskoristi a iako i ne bude interesovanja za bilo šta iz ponude organizatora, novac će biti vraćen januara 2022. godine kada istiće ova mogućnost“, ističe on.
Potvrda o zamenskom putovanju važi za one aranžmane koji su otkazani ili nisu realizovani usled bolesti kovid 19. Uredbom vlade omogućeno je da svi građani koji su uplatili turistički aranžman do 15. marta ove godine, imaju mogućnost da sa agencijama dogovore zamensko putovanje koje mogu da iskoriste najkasnije do 31. decembra 2021. godine. Ako se do ovog datuma putnici ne odluče da iskoriste zamensko putovanje tada mogu ostvariti prava na povraćaj kompletno uplaćenih sredstava koje je agencija dužna da im vrati najkasnije u roku od 14 dana, počev od 1. januara 2022. godine.
„Ljudi često mešaju ovu potvrdu o zamenskom putovanju sa vaučerima koje daje vlada Republike Srbije i tu nastaje zabuna. Vaučer i potvrda o zamenskom putovanju nisu isto“, ističe Radosavljević.
Novo – zamensko putovanje se u dogovoru agencije i putnika može realizovati na istoj ili drugoj destinaciji i to u iznosu ne manjem od onog koji je putnik uplatio agenciji za putovanje. Putnik će za to novo zamensko putovanje dobiti novu garanciju putovanja kojom se praktično osigurava njegov novac, a koji poseduje svaka agencija – organizator putovanja na osnovu zakona o turizmu.
Ovakav model rešavanja već uplaćenih aranžmana primenila je Grčka kao i mnoge druge evropske države a sve u cilju „spašavanja“ sektora turizma i opstanka kompletne turističke industrije.
„Do 31. maja su svi aranžmani otkazani, mi očekujemo da se već juna situacija normalizuje. Nisu to samo očekivanja srpskih tur operatera već i brojne najave iz inostranstva čemu se mi radujemo“, kaže Radosavljević.
Očekujemo da će potvrda moći da se prenese i na treće lice , pa bi u tom slučaju putnici mogli svoj aranžman da prenesu na nekog drugog ukoliko ne budu mogli lično da putuju.
Turistički radnici iz čitavog sveta čekaju odluke vlada velikih turističkih centara kako bi ubuduće organizovali svoj rad. Zvanične odluke vlada Grčke, Turske, Italije očekuju se narednih dana.
Neke turističke agencije počinje sa radom u ponedeljak 11. maja mada će mnogi vrata svojih agencija otvoriti narednog ponedeljka 18. maja. Sve vreme tristički radnici su u kontaktu sa svojim klijentima koje obaveštavaju o svemu što se događa na tom planu.
„U stalnom smo kontaktu sa našim putnicima i redovno smo ih obaveštavali o tome šta se razmatra i koje su odluke na nivou države donete. U razgovoru sa njima drago mi je da smo od njih čuli da oni nikako ne odustaju da ove godine odu na odmor na more. Njih skoro 95% raspoloženo je da im uskoro pronađemo smeštaj za neki drugi termin, to me raduje, jer to dokazuje da nismo izgubili dobro raspoloženje i želju za odmorom“, završava Radosavljević.
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.