Niški tramvaj – nostalgična priča koja traje…..

Niški tramvaj – nostalgična priča koja traje…..

10:09
2483
0
Niške Vesti
PODELI

Priča o niškim tramvajima počela je davne 1930. godine, i do dan danas, nostalgično se nastavlja iako je njihova poslednja vožnja bila 1958. godine.

A tu priču i podsećanje, a za brojne mlade (kao što sam i ja) lepo saznanje o tramvajima koji su kloparali, tandrkali i zvonili niškim ulicama – po tramvajskoj pruzi od Železničke stanice do Niške Banje, priredili su nam u divnoj noći muzeja (14. maja 2011.) niški Narodni muzej u galeriji Sinagoga.

Autori izložbe su bili Bojana Nešić i Nebojša Ozimić sa saradnicima Nenadom Govedarevićem i Marinom Vlaisavljević, a uz pomoć Udruženja ljubitelja tramvaja i gradske opštine Medijana.

Uz fotografije velikog formata, u starogradskom ambijentu, koje su neki „vršnjaci“ tramvaja još jednom mogli da dožive, a mladi prvi put da vide, zabeleženo je i ovo:

„Na ime naplate ratne štete iz Prvog svetskog rata od Nemačke, koja je procenjena na 21.274.928 tadašnjih dinara, obezbeđeno je deset tramvaja nemačke firme….. iz Hanovera kao i prateći materijal za izgradnju tramvajskih šina 31. decembra 1922. godine dopremljeno je u Niš.“

Tramvajska pruga

Šest godina kasnije, počeli su radovi na postavljanju tramvajske pruge kroz grad, od železničke stanice do Niške Banje. Pod rukovodstvom poznatog, i već potvrđenog preduzimača i izvođača radova sotira Blagojevića, za godinu dana, do kraja maja 1929.godine, postavljene su šine, izgrađene i montirane dve elektro – ispravljačke stanice, postavljena je žica – kontaktna mreža, izgrađeni su depoi za tramvaje i zgrade (karaule) na stajalištima do Niške Banje.

„Tramvajska pruga bila je jednokolosečna, dvosmerna, širine koloseka 1435 mm, ukupne dužine 11.492 metra sa 13 pozicija za ukrštanje tramvaja sa po dva koloseka.“

Tramvaj na radost Nišlija

Na radost Nišlija, na praznik sv. Đorđa, 16. novembra 1930. svečano je i zvanično pušten u saobraćaj niški tramvaj. Nišlije su rado koristile tramvaj, a bilo je pravo zadovoljstvo voziti se do Banje, naročito leti, u otvorenoj letnjoj prikolici.

Posle dvadeset osam godina vožnje, tadašnje gradske vlasti su procenile da je potreban efikasniji gradski prevoz, pa su odlučili da se iz javnog saobraćaja uklone tramvaji i uvedu autobusi.

Poslednja vožnja niških tramvaja bila je 10. avgusta 1958. godine. Hiljade Nišlija je izašlo kod Spomenika da isprati svoje tramvaje.

Omiljeni niški tramvaji su rasprodati, neki su ih odvezli do Niške Banje i smestili u šumarke kod izvorišta. Niklo je tako malo vikend naselje od tramvaja. I njih više nema.

I, tako se nostalgična priča, i za sada (iskreno se nadam ne zadugo) samo lepa želja, da se na niške ulice vrate tramvaji, nastavlja…..

Izvori:
Niški Vesnik,
Wikipedia,
Istorija Niša II,
Istorijski Arhiv

POSTAVI KOMENTAR

Poštovani čitaoci,
Molimo vas da se pridržavate sledećih pravila za pisanje komentara:

Komentari čitalaca treba da budu u vezi sa temom vesti.
Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti, ili bilo kakav nezakonit sadrzaj, neće biti objavljeni.

Komentari koji sadrže promovisanje i linkove drugih sajtova, neće biti objavljeni.

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije Niških Vesti.

Komentari u kojima redakciji skrećete pažnju na eventualne propuste u tekstovima, neće biti objavljeni, ali će biti prosleđeni urednicima Niških Vesti i na tome vam se zahvaljujemo.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Niških Vesti se možete obratiti ovde: web {at} niskevesti {dot} rs

Unesete rezultat (zaštita od spama) *