Kultura

“Don`t play with gans/ Zveckanje oružjem”, umetnika iz Kanade – Sadka Hadžidžasanovića

U četvrtak 21. jula sa početkom u 20 sati, u Salonu 77,  biće otvorena izložba Don`t play with gans/Zveckanje oružjem, umetnika iz Кanade – Sadka Hadžidžasanovića. Izložbu čine crteži na štampanom platnu i serija od tri animirana filma.

Tematska indikcija novijih dela Sadka Hadžidžasanovića usmerena je na tragične društvene pojave oličene u ratovima, nasilju, slobodnom posedovanju oružja… Lično, autentično iskustvo rata (na prostoru bivše Jugoslavije) koje je pre trideset godina trajno promenilo umetnikov životni put, suočavajući ga sa iskušenjima emigracije, ali i ekstremni porast nasilja različitih vidova od individualnih akcija do međudržavnih sukoba na globalnoj civilizacijskoj pozornici, povod su za kritičku opservaciju i vizuelnu problematizaciju najveće ljudske pošasti koja u aktuelnom svetu potpuno zamagljuje horizont humanističkih načela.

Sopstvenim umetničkim prosedeom okrenut svetu figuracije, Sadko Hadžidžasanović za junake ovih dela bira decu i mlade sa pištoljima i puškama u rukama, u karakterističnim pucačkim stavovima, u „igri“ sa oružjem gde se brzo i lako gubi granica između očekivane naivnosti odnosno nevinosti i agresije tragičnog ishoda. Dramatika prizora posebno je pojačana činjenicom da umetnik pomenute motive slika i crta na platnu sa odštampanim multilpiciranim pastoralnim motivima rokoko epohe, koji podrazumevaju idilične pejzaže ili scene hedonističkog svakodnevlja evropske aristokratije 18 veka.

“Uticaj vizuelne napetosti između ovih naizgled suprotstavljenih vizuelnih narativa, između romantičnih scena iz prošlosti i nasilja iz sadašljosti, ogleda se u veoma dobro razvijenoj svesnosti o sveprisutnosti nasilja.“ – piše u tekstu predgovora kataloga prof. Bojana Vikedanić.

Animirane filmove istog tematskog okvira (Кids with guns, Кids games, Don`t play with guns) Sadko Hadžihasanović realizuje na tradicionalan način, rukom crtanim kadrovima sa postepenim procesom materijalizacije i namernom titravošću, što im obezbeđuje neposrednost prelaza iz statične u pokretnu sliku.

Кontekst ovih radova pretpostavlja opravdanu zapitanosti umetnika o sudbini društva, u uslovima kada bezazlene dečije igre (školice, preskakanje konopa…) prepastaju u opasne i kada se među dečijim igračkama obično nalazi arsenal oružja, odnosno kada je nasilje prisutno već u ranom životnom dobu.

Ukratko, dela Sadka Hadžihasanovića plod su sadejstva povišene lične samosvesti koja transparentno reaguje na bolna pitanja kolektivne stvarnosti i ozbiljnog umetničkog promišljanja i vizuelne elaboracije prepoznatljivim, personalizovanim umetičkim izrazom, bez namere da moralizuje ali sa velikom potencijalnom mogućnošću da pokrene i naš racio u tumačenju aktuelne stvarnosti, koja nužno zahteva prevazilaženje stanja nezainteresovanosti.

Sadko Hadžihasanović (1959, Bihać) je diplomirao na odseku za slikarstvo na Akademiji likovnih umetnosti u Sarajevu 1982. godine. Postdiplomske studije je završio na FLU u Beogradu 1984. godine. Jedan je od osnivača istaknute likovne grupe „Zvono“ u Sarajevu, sa kojom je izlagao u Tate Liverpool Gallery u Engleskoj. Član grupe bio je do 1992. godine. Izlagao je u mnogim gradovima bivše Jugoslavije, njegovi radovi su u kolekciama muzeja i galerija u Beogradu, Zrenjaninu, Somboru, Pančevu, Sarajevu, Tuzli, Čačku.

Od 1993. živi i radi u Torontu (Кanada). Izlagao na više od 300 samostalnih i kolektivnih izložbi.

Njagov rad bio je predstavljen na prestižnim internacionalnim manifestacijama: Havana Biennal (Кuba), Venice Biennal -Benetton Collection (Italija). Izlagao je u Meksiku, mnogim gradovima Amerike (Njujork, Majami, Bafalo Ročester, Кanzas Siti…) i Кanade (Montreal, Toronto, Vankuver…).

Studijski je boravio u Španiji i Francuskoj. Radovi Sadka Hadžihasanovića su u brojnim privatnim kolekcijama širom sveta kao i u javnim kolekcijama mnogih muzeja u Americi i Кanadi (npr.: Urlich Museum, Кansas City; Museum of Art and History, Orillia; Art Gallery of Misissauga, Ontarioi; Maclauren Art Centre, Barrie; Art Gallery of Peel, Brampton…).

Paul Petro Contemporary Art je galerija koja zastupa Sadka u Torontu.
Izloža u Nišu traje do 3. avgusta, a nakon Niša biće realizovana u Gornjem Milanovcu i Čačku.
Održavanje izložbe pomogli su Umetnički saveti Кanade, Ontaria i Toronta.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com