Doba nevinosti i medenjaka
Kada sam završio četiri osnovna razreda, mahala Rakinci, ili Raćinci, kako je Kambelevčani zovu, imala je petnaest kuća, 87 žitelja i oko tridesetoro dece.
Svaka druga kuća u mahali imala je po dete rođeno 1950. godine. (Kuća Stanimira i Rusande Rančić bila je poslednja u mahali, bez dece). Ostala deca bila su starija od moje generacije godinu-dve, izuzev Ratka Todorovića koji je, ako me sećanje ne vara, bio stariji od mojih vršnjaka tri godine. Divno smo se međusobno družili dok smo bili učenici škole u Babušnici, od petog do osmog razreda.
Nekako, baš tih godina, Kambelevac je počeo da se kupa. Jedna grupa kambelevačkih studenata, znatno starija od moje generacije, među kojima su se isticali Stojan Tošić, Čeda Lazarević, Ivan Stojanović, Milivoje Ilić, Božidar Zdravković, kao da je imala tapiju da gospodari vrelom Bigar, u vreme letnjih žega. Vrelo, istinski dragulj prirode, izbija na levoj obali kambelevačke reke, oko pet metara iznad korita, na visini od oko 470 metara, i nudi 45 litara čiste, bistre vode u sekundi, tokom proleća i jeseni, a pet litara u sekundi, tokom najvećih vrućina, jula i avgusta.
Temperatura vode iznosi 8 stepeni Celzijusovih. U tom kamenitom prostoru, nastanjenom zmijama, skakavcima i ponekom sprženom travčicom, nije bilo uslova za pravi odmor, koji podrazumeva i ležanje, već se samo sedelo po tom surom i vrelom kamenju, oko vode. Istina, bilo je i onih koji su se poput guštera sunčali po okolnim stenama. (Vrelo Bigar je ostavilo u meni svest da ima nečeg fantastičnog na svetu, što je meni i brojnim mojim vršnjacima iz Kambelevca bilo nepoznato, tada).
Ovaj prostor posećivale su i neke Kambelevčanke i njihove rođake, koje su bile odlučile da deo leta provedu u mestu odakle su poticali njihovi roditelji. Ali za mlade, pa i za one malo starije od moje generacije,„kod golemog izvora”, kako su neki u selu zvali vrelo Bigar, nije bilo mesta. Istini za volju, mladićima niko nije branio da sede u neposrednoj blizini vrela, da gledaju kako se studenti brčkaju u vodi, kako peku meso na žaru, na nekoliko metara od reke, pred razjapljenim ustima jedne špilje, iz čije je utrobe, kako se svojevremeno pričalo, „Voja Rim” sa svojom ženom Stevkom, jedne noći, izvadio kazan pun zlata, koji su Turci, bežeći od hajduka, zakopali na tom mestu.
Imao sam u ušima priču, kolala je selom, „da studentarija nije baš naklonjena dečurliji”, te da su ovi drugi, još zeleni, da ništa ne znaju. Nisam želeo da verujem u te priče, želeo sam da ih proverim, sebe radi.
Krajem jula 1965, po završetku osmog razreda, otišao sam sa grupom svojih vršnjaka do vrela Bigar, u nameri da se malo rashladim. Satima čekamo u onom strašnom kamenjaru, da nam neko od studenata dozvoli da uđemo u vodu.
Sunce nemilice prži, obara s nogu a hladovine nema, nema ni dozvole za kupanje. Stojan Tošić, čija je reč bila važnija od reči drugih, podrugljivo nam je poručio: „Omladinci, možete da se kupate svakoga dana, do mile volje, ali samo kada mi (studenti) odemo odavde, a to znači kad Sunce zađe iza planine.” Stariji Kambelevčani znaju da čim Sunce klone iza zaravnjenog temena Šerine, čija nadmorska visina iznosi 745 metara, ovde postaje hladno, kao u tunelu. Od tada do danas, nisam nogom kročio u taj prostor. Ta netrpeljivost starijih prema omladini ponavlja se u svakoj generaciji.
To je bio jedan od razloga što su se mladi (tu pre svega mislim na srednjoškolce i one nešto mlađe od njih) najčešće okupljali oko vodenice popa Alekse Milića, poznatije kao Dejinska. Tu bi sedeli, pevali i čekali red da se okupaju u betonskom rezervoaru koji se punio vodom kambelevačke reke. Kupanje je bilo bezbedno samo onda kada vodenica nije radila, ali i tada je kupače uznemravala preka narav tog popa. Pojavio bi se iznenada, na konju, ustremivši se ka onima koji su prolazili pored njegovog bostana, i svojim krupnim očima ludaka, gledao da nekoga konjem povredi i, da ga potom, kamdžijom šiba po telu. A u ušima mi i sad još, kad se toga setim, odzvanja krik Časlavljev, čija je široka, bubuljičava pleća popova kamdžija pretvorila u živu ranu iz koje je liptala krv.
Ja sam prošao bolje, na mom levom ramenu, i danas je vidljiv trag tog korbača. Policija nas je saslušavala. Uzalud. Selo zna da policajci, godinama unazad, rado dolaze u popovu kuću i da otuda izlaze masnih brkova. Sva je prilika da je popadijina gibanica, za koju je jedan od policajaca rekao da je „žuta kao dukat i masna”, imala važnu ulogu prilikom donošenja odluke.
Kao i toliko puta do sada, kada je Aleksa Milić u pitanju, istraga je prekinuta, ali je konstatovano: „Da su omladinci odgovorni za nastalo stanje, jer su se neki od njih kupali u rezervoaru, i na taj način ometali normalan rad vodenice Alekse Milića. Ovi drugi omladinci, među kojima smo bili Časlav i ja, krivi su, jer se nisu kretali seoskim putem, već stazicom (koriste je svi meštani, kao prečicu, kojom se za kraće vreme stiže u centr sela) koja vodi pored ograđenog popovog imanja, što je moglo da ima za posledicu krađu neke lubenice ili krastavca. Vlasnik imanja bio je primoran da zaštiti svoju imovinu”.
Kako je Bigar bio udaljen nekoliko kilometara od mahale Rakinci, a kupanje u Dejinskoj vodenici rađalo brojne neugodnosti, nekoliko nas, Milivoje Spasić Baja, Milovan, moj brat, Časlav Todorović, Rade Đorđević i ja tražili smo, i našli, mesto gde ćemo da se kupamo. Posle doručka, silazili bi drumom, što je promicao kraj kuća naših očeva, beo, kao posut brašnom, sve do Gornjeg broda, tu gde se Dučevska reka, topla, uliva u Stolsku, hladnu, i na nekoliko koraka od mosta, busenima trave i kamenjem preusmeravali jedan krak reke, ka udubljenjima, koja su načinili oni što su vadili pesak iz rečnog korita. Kada bi nam to pošlo za rukom, kupali bi se nekoliko sati, jeli medenjake, koje smo dan pre toga kupili, prodavši jaja u zadruzi, kod trgovca Aleksandra Tasića, čika Sande, kako smo ga od milošte zvali.
Čobani, čija su stada plandovala u hladovini, pod krošnjama stoletnih vrba, tridesetak metara dalje od mesta gde smo se kupali, često su nam pomagali da „zaustavimo” reku, a mi smo njihovu dobrotu nagrađivali medenjacima. Pred zalazak Sunca vraćali smo se kućama, izguljenih kolena, zadovoljni.
Selo sam upoznao u detinjstvu, pamtim kako su srednjoškolci i studenti, tokom letnjeg raspusta, radili na imanju svojih roditelja. Neki od njih, poput Vlastimira Stefanovića, potonjeg nastavnika biologije, kosili su travu, za novac, kod onih porodica koje nisu imale kosača, drugi su plastili seno ili odlazili do reke da vodom natope bašte zasađene paprikom.
Svako od njih, tokom čitavog leta, dva sata pre zalaska Sunca, odlazio je u centar sela, na Pluždinu, tamo gde se svake večeri, čak i po kiši, igrao fudbal i odbojka. Dečaci, moji vršnjaci, mogli su samo da se nadaju da će im se pružiti prilika da budu u nekoj od dve odbojkaške ekipe, sastavljene uglavnom od studenata, vrsnih odbojkaša, među kojima su bili Stojan Tošić, Milivoje Ilić, Lazar Stefanović, Petar Zdravković, Tomislav Radivojević, Vitomir Lazarević, Čeda Lazarević… Ja sam dobio priliku da nekoliko puta igram sa tim „čuvenim” igračima, i strepeo tokom utakmice da ću biti izbačen iz ekipe, kao najmlađi, ako lopta padne u „naše polje”.
Pa ipak, to se nije desilo, ali kada sam na jednoj od utakmica čuo kako je Stole Tošić svojim gromkim glasom rekao Božidaru Zdravkoviću: „Igraš kao da si progutao drvenu ložicu”, više nisam imao želju da igram. Bio sam jedan od onih posmatrača koji su uživali u odbojkaškim majstorijama tih momaka.
Tridesetak metara dalje, igrao se fudbal. Konkurencija je bila žestoka, stoga jedan broj momaka, tokom čitavog leta nije dobio priliku da odigra utakmicu. Samo je Danilu Dimitrijeviću, u Kambelevcu, uvek bilo zagarantovano mesto u nekoj od dve suparničke ekipe. Taj seoski učitelj, omiljen u narodu, i bivši fudbaler „Lužnice” iz Babušnice, nemerljivo je uticao na razvoj sporta u selu.
Kad Sunce ode na počinak, a mrak prekrije selo, oznojeni i umorni odbojkaši i fudbaleri, laganim korakom odlazili bi do prodavnice, ispred koje bi sedeli satima, pili pivo i diskutovali. S vremena na vreme diskutantima bi prilazili i oni koji nisu bili umoreni loptom. Među njima, pored Jove Lazarevića, vrlo lepog muškarca, studenta medicine, čija je diskusija bila vanredna, padao je u oči naročito Ljubiša Manić, u to vreme, čini mi se, bankarski službenik u Babušnici, koji je bio romantična lepota i veliki zavodnik žena. Manić je govorio lepim, književnim jezikom, a izlaganje je, po običaju, završavao osmehom koji je otkrivao red biserno belih zuba. Poštovao sam ga, pored ostalog, i zbog toga što je često, dok je prolazio biciklom pored nas đaka, imao u desnom džepu sakoa savijenu „Politiku”.
To je bilo nešto, to je bila novina, toliko potrebna vihorom promena zahvaćenom Kambelevcu, koji je već imao radio i televiziju, ali mu je nedostajala štampa. Zahvaljujući Maniću, i još nekima iz Kambelevca, pre svega Žiki Ćiriću zvanom Bata Žika (verovatno je bilo još takvih ljudi ali ja ih nisam zapazio) štampa je „ušla” u život Kambelevca. Pisac ove priče smatra, i danas, da je štampa bila od koristi Kambelevčanima. Oni koji nisu želeli da sede pred zadrugom, da diskutuju ili slušaju diskutante, na različite teme, odlazili bi do škole, da tamo igraju stoni tenis do kasno u noć, ili bi pak odlazili kućama.
Devojke, lepe kao gorske vile, u lepim haljinama i namirisane, šetale bi navečer, pod mlakim svetlom uličnih sijalica, Pluždinom. Šetale bi oko pola sata a potom odlazile kućama, ljuljajući se u struku. Jedna od njih, moja rođaka, kazala mi je u poverenju: „Glupače, dolazimo na Pluždinu da nas Čeda Lazarević vidi, zacopale smo se u njega, ali on nas i ne primećuje.”
Može biti.
Čeda je bio vitak, visok i prav kao jablan. Imao je lice Apolona i dugu, uredno začešljanu kosu. Meni je on ličio na filmskog glumca. Večeri jedne, pri samom kraju školskog raspusta 1965, sreo sam ga na Pluždini. Od tada ga nikada više nisam video.
Dakle, Pluždina nije bila samo naziv jednog dela sela, ona je bila pupak života Kambelevca, pozornica na kojoj se odigralo gotovo sve ono što čini istoriju Kambelevca. Na tom mestu je godinama vršen otkup seoske stoke i poljoprivrednih proizvoda, vršidba žita, vršalicom-parnjačom, naime, ona domaćinstva koja su bila siromašna i imala male količine žitarica, ovde su obavljala vršidbu, na Pluždini se obavljala vakcinacija stoke, pelcovanje dece, ovde se vilo kolo, pucale prangije i cvileo stari ringišpil tokom seoske slave Mladenaca.
Pod krovom Doma kulture, udaljenom tridesetak metara od škole, priređivane su novogodišnje priredbe, dolazio je i Deda Mraz. Na igrankama, zimi, u zgradi osnovne škole video sam veliki broj prelepih devojaka. Sa Pluždine se polazilo na prvomajske uranke, u Stranje, i na Golemi stol. U zelenilu Pluždine bio je organizovan prvi noćni turnir u fudbalu na prostoru Lužnice. Godinama su ovde bila organizovana seoska prela, sa kojih se orila pesma do ponoći. Svaki regrut iz Kambelevca, koga su drugovi muzikom ispraćali u JNA, prolazio bi Pluždinom. Pred zadrugom, zavrtelo bi se kolo, otpevala pesma i razbila po koja flaša rakije, za srećan put. Tako je bilo godinama. Nije mi poznato da je neki Kambelevčanin, ikada drugačije postupio.
Nekoliko godina zaredom, sa Pluždine, iz dvorišta Stojana i žene mu Bogdane, posredstvom moćnih odašiljača zvuka, selo je slušalo Radio Sofiju, i po nebrojeno puta, u toku dana, pesme: „Marko kosi travu detelinu” i „Zajko kokorajko”. Nekoliko metara dalje, u niskoj, beloj kući, živeo je sa ženom i dvoje dece Duško Drađin, kako ga je zvao moj školski drug Vučko Jovanović. Posle brojnih incidenata sa decom, u kući, o čemu je selo pričalo, strpali su ga u ludnicu. U onu staru ludnicu u Toponici, nedaleko od Niša, u kojoj su po tri bolesnika trpali u dva kreveta. Eto, kraj toliko drugih Kambelevčana koje sam spomenuo kroz ovu priču, spominjem i ovog. Nisam želeo da bude zaboravljen. Još nikada, niko, nije izbegao od svoje sudbine.
Neko će, možda, da pomisli, da su devojke i mladići, devojčice i dečaci sa Pluždine, živeli sadržajnijim životom u odnosu na svoje vršnjake iz drugih mahala u selu. Ta misao je samo delimično tačna.
U zaseoku Rakinci, uveče, dečaci i devojčice iz Donje i Gornje mahale, okupljali su se oko široke drvene klupe, preko puta kuće Petra Spasića, da pričaju, da se smeju, šale i jedu medenjake. I baš na tom mestu, 2. maja 1968. godine, podignuta je česma, koja je postala mesto stalnog okupljanja, ne samo mladih, u narednim godinama.
Ponekad sam navečer odlazio u posetu kćerima Stojana Todorovića, Smilji i Spomenki. Sedeli bi i ćaskali do dugo u noć. Smilja nam je kuvala „divku”. Odlazio sam i kod Sneške Milić. Nudila me je, onako vesela, kafom i sitnim kolačima, koje je njena tanana ruka zasula šećerom od vanile. Devojčice iz mahale u kojoj sam živeo bile su lepe, mile i dobre. Ja sam za njih imao onu vrstu ljubavi, koju brat ima, u srcu, za sestru.
U životima dece na selu, tada, nije bilo mnogo nestašluka. Ne mogu reći da ih nije bilo (deca i treba da ih prave) ali ovi, naši nestašluci bili su naivni i činjeni su spontano. Na primer, preskakanje komšijskog plota da bi se stiglo do mesta gde kokoške ostavljaju jaja, koja su potom, nošena do skladišta, za koje smo samo mi znali, a odatle, u seosku zadrugu na prodaju.
Novcem dobijenim od prodaje jaja kupovani su medenjaci, čitave kutije medenjaka; ili „upad” u ograđeni voćnjak deda Milisava Todorovića da bi se ubrala koja kruška lubeničara, ili pak odlazak do Markovog vinograda po grozd još nedozrele tamnjanike. Među tom decom bio sam i ja.
Istina, sačuvao sam u sećanju i jedan ozbiljan nestašluk, koji se odigrao tokom leta, nakon završenog sedmog razreda. Naime, tih dana govorkalo se po selu da Ivan Z., jedan od bogatijih Kambelevčana, često dolazi u posetu jednoj ženi u našoj mahali, čiji je muž u to vreme bio „u pečalbu”, kako ljudi ovog kraja nazivaju građevince (dunđere) otišle iz svojih kuća u beli svet, da zarade pare. (Beograd je bio taj beli svet, u koji su odlazili brojni Kambelevčani, među njima i otac pisca ove priče).
Moj mi je otac jednom prilikom govorio o tome koliko je težak život građevinaca – pečalbara, ali da su ljudi iz pasivnih krajeva Srbije primorani da idu u pečalbu, to je bio način da zarade novac i obezbede porodicama uslove za kakav-takav život. Kazao mi je, i kako je tog leta sreo u Beogradu muža te žene kod koje je Ivan dolazio, i da mu je on, sa suzama u očima, pričao o bedi u kojoj je ostavljao svoju porodicu kad je odlazio u pečalbu. I sam sam bio u prilici da gledam te pečalbare, godinama, kako sklupčani, sa testerama i drugim alatom pored sebe, leže na kartonu, noću, pod krošnjama drveća, u parku, pored Vukovog spomenika.
Nisam se mnogo iznenadio kada me je Časlav Todorović zamolio da nešto zajednički uradimo, radili smo zajedno mnoge stvari. – Nije ništa strašno, kazao je, – danas sam slučajno čuo od mojih roditelja, da će Ivan posetiti naš komšiluk, hajde da se uverimo da li je to istina? Nisam mogao da ga odbijem, toliko puta je bio uz mene kada mi je to bilo potrebno. Šćućureni iza jednog trošnog zida, nismo dugo čekali na Ivanov dolazak. Sve ono što se tada dogodilo i kako je posle bilo, po povratku pečalbara kući, to bi bila dugačka i sasvim druga priča i, ne tiče se nikoga. (Zli jezici kažu da je ovom pečalbaru, kome je duvan bio važniji od hleba, neko iz sela šapnuo da ga je žena načinila „rogonjom”).
Bilo kako bilo, ovaj vrsni građevinac koji se tokom zime u svojoj radionici bavio poslovima stolara (miris strugotine još mi je u sećanju) nastavio je da živi kao da se ništa nije dogodilo, kao da mutan oblak nije prošao nad njegovim domom, nastavio je da živi zbog dece.
Pravio je frule od drveta šljive i gajde od ovčije kože, do proleća. A onda u beli svet, u pečalbu, još nekoliko narednih godina, sve dok mu bolest nije otela snagu. A pušio je preko svake mere, i danju i noću. Ivan Z. nikada više nije nogom kročio u spominjanu mahalu. Davno je mrtav taj čuveni kurvar u Kambelevcu, koji je, kako kažu seljaci, prodavao njive koje mu je u miraz donela Cana, ona sa kojom je živeo, koja mu je rodila četiri sina, koja ga je hranila i prala, da bi tim novcem kupovao naklonost siromašnih žena. Mrtav je i muž te žene, a mrtva je i ona.
Poslednja nedelja avgusta značila je i kraj školskog raspusta. Završena je prva epoha u mom životu. Kako će izgledati ona, koja će započeti za koji dan, odlaskom u Beograd, u srednju školu, to nisam mogao da znam, mogao sam samo da naslutim.
Dan pre mog odlaska iz Kambelevca, avgusta godine 1965, mati me je nudila medenjacima i grlila rukama ogrubelim od teškog rada. Osetio sam, celim svojim bićem, kako snažno tuče u grudima, materino veliko, toplo i napaćeno srce. Sladio sam se medenjacima. Takve nikada do tada u usta stavio nisam. Neki od rođaka, koji su tog dana došli u naš dom, otac je nudio rakijom, dok su me oni zatrpavali savetima.
Ali, neću sada o tome. Ovo je priča o Kambelevcu, o mojim drugovima, o mladosti, o onom što je zauvek prošlo.
Kao kroz suze, u sećanju mom, vidi se i sada, taj drveni most i ta srebrna reka u kojoj smo plivali.
Priredio: Prof. dr Kamenko M. Marković
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.
GENIJALNO,
Kamenko Marković je ovom čarobnom pričom dočarao mitsku lepotu Kambelevca. Ovo je neka vrsta istorije ne samo generacije kojoj je on pripadao već i generacije koja je bila nekoliko godina starija od njega. DOBA NEVINOSTI I MEDENJAKA treba da bude lektira deci čiji su roditelji poreklom iz Kambelevca. Ova priča sa bezbroj likova, treba da se nosi u srcu i prenosi mladima da znaju kako se nekada živelo u tom selu, ko su bili njegovi stanovnici. Kamenko Marković je pričama o Kambelevcu već podigao spomenik tom selu, spomenik nezaborava i ljubavi. Još jednom imam samo divljenje za pero čoveka koji je jedan od najčuvenijih Kambelevčana, ikada.
Kambelevčanin
Poetično i nadahnuto napisana priča budi setu u dušama Kambelevčana , ma gde oni bili. Ne znam koliko tačno danas ima živih u Kambelevcu, ali ih je posle Drugog svetskog rata bilo više od hiljadu. Potomci tih ljudi sa divljenjem i nostalgijom u duši čitaju ovu, kao i sve do sada objavljene priče o Kambelevcu i sećaju se brojnih dogadjaja i ljudi. Dok je tih priča, živeće Kambelevac i sečanje na te ljude. Kamenčetu upućujem srdačan pozdrav . Pamtim ga kao neobično darovitog, i talentovanog mladića kakvih je bilo malo u osmogodišnjoj školi .
Divno opisani likovi ove priče nastavljaju svoj život u sećanjima onih koji vole Kambelevac. Rečenice u ovoj priči slave lepotu jednog sela i podsećaju na ljude koji su u vreme piščevog detinjstva tamo živeli. Ovo je himna ispevana u slavu jednog sela.
KAMBELEVAC
Kamenko Marković je poput Gabrijela Markesa načinio jednu majestoznu fresku Kambelevca. Fantastično. Dok čitam priču, slike naviru, naviru i kao da se opraštam od nečeg dragog i milog. Kambelevac tiho nestaje i kao da ništa više nije u stanju da to nestajanje zaustavi. Plačem. Pisac me je dirnuo u srce.
Ovo je najsnažnija i najpoetičnija priča koju sam ove godine pročitala na nekom od portala u Srbiji.
Priča koja je razbolela Kambelevčanje u rasejanju. Marković je fenomenalan. Bravo!.
Zašto?
Čudim se kambelevčanima koji su u poslednjih 50 godina otišli iz Kambelevca što se uopšte više ne interesuju za svoje rodno mesto. Dakle, iz Kambelevca je otišlo oko 3oo muškaraca i devojaka, Oni imaju svoju decu i unuke i kao da žele da zaborave odakle su došli da bi ih u mestima u kojima žive ljudi više poštovali i cenili. Razočarali su me tim svojim odnosom prema Kambelevcu.
Jesen jednog sela
PROČITAO SAM PRIČU i ugasio računar. Graške znoja slivale su mi se niz lice. Priča je sjajno napisana. ali teška. Nekada bajkoviti svet Kambelevca danas je mesto umiranja i nestajanja. Čovek koji nikada nije bio u Kambelevcu, voleće ga zahvaljujući literarnom umeću pisca . Potšuno je upravu profesor Pokrajac iz SAD, rodom iz Kambelevca koji je poručio piscu: „Rasplakaste me. Vaše priče su fenomenalne“.
Vrerme propadanja i nestajanja
DOK sam čitala priču udaljena više od 350 kilometara od Kambelevca bila sam tužna i srećna, istovremeno. Tužna , što selo u kome su rodjeni moji roditelji lagano nestaje. Srećna, što postoji čovek- pisac ove priče koji je opisao njegovu lepotu tako da će je generacije otišlih iz Kambelevca uvek čuvati u svojoj duši.
MISLILA sam da se lepše i bolje Kambelevac ne može prikazati od onog što je napisano u priči Toplina ognjišta. Prevarila sam se. Priča Doba nevinosti i medenjaka je nešto veličanstveno, očaravajuće, Felinijevsko.Autora ne poznajem, radovala bih se susretu sa njim. Da mu stegnem ruku da ga uzljubim da se isplačem sa njim. Markovića treba da nagradi Kambelevac, da ga prigrli kao svog najrodjenijeg jer je zahvaljujući njegovim pričama Srbija čula za Kambelevac.
Vispren duh
VIŠE od trideset godina slušam Markovićeva predavanja iz sveta umetnosti, čitam njegove knjige, volim njegovu poeziju, volim njegove slike. Ono što mi se izuzetno dopada u njegovim intelektualnim otkrovenjima jeste činjenica da, u jednom dobu punom užasa, on nastavlja dea veruje da će čovek pobediti svaku nepravdu i svako zlo.
Samo predlažem
Negde sam, u komentarima, pročitao da neko savetuje „Niške vesti“, da poput drugih medija u sveri inforisanja dodele Godišnje nagrade novinarima ili saradnicima. Ja nemam dilemu, profesora Kamenka Markovića „morate “ da nagradite. Uživali smo u njegovim tekstovima iz sveta umetnosti, u njegovim tekstovima i na kraju u njegovim blistavim pričama o Kambelevcu. Svaka redakcija u Srbiji bi se radopvala saradniku kakav je Kamenko Marković. Razgovaram sa kolegama, oni su očarani njegovim tekstovima iz istorije umetnosti,. Svojim radovima i predavanjima nemerljivo je doprineo da ljudi zavole slikarstvo, Rembranta i toliko drugih, kao što ljudi u Srbiji uživaju čitajući priče o Kambelevcu.Izneo sam neke utiske, ne zamerite, mi, ja ga tako doživljavam.
Sjajno
HIMNA ispevana u slavu jednog sela. Marković je napisao briljantnu priču. Bravo!!
„Slika sela“
ANTOLOGIJSKA PRIČA. U komentarima je puno toga rečeno. Pisac je prikazao Kambelevac, selo u babušničkoj opštini koje je doživelo svoj slom. Kambelevac je paradigma za nebrigu vlasti, sistema o srpskom selu u nerazvijenom delu države. Čovek ne može ostati ravnodušan dok čita ove rečenice i ako bi se zapitao koliko ljudi od onih opisanih živi u tom čarobnom ambijentu sela, odgovor bi ga porazio. Moglo je to da bude i drugačije da je bilo sistema, plana, ničega od toga nije bilo , nema ga ni danas, jer je za nešto takvo potrebno i znanje. Političari su najveći krivci za slom srpskog sela. Što se same priče tiče, Marković je maestralno „oslikao“ sve kako valja. Kada se pogledaju i brojne druge priče o Kambelevcu koje je Marković napisao i knjiga „Kambelevac- tamo gde srce udara jače“, dobijamo kompletnu sliku o tom selu i o tim ljudima. Bravo majstore!
Na početku i na kraju: Kambelevac
Kamenko Marković je vid definitivnog prijatelja. On je čovek od koga me ne može odvojiti ništa. Istovremeno, on je vitkost jedne generacije. Poznajem ga od 1980. i divim se njegovoj svestranosti. Ono što ponekad nisam u stanju da objasnim sadržano je u činjenici da je Marković evropejac, erudita, znalac, profesor univerziteta, čovek koji je proputovao svet, video muzeje, galerije, mostove, stadione ali se ne odriče kaljuge Kamabelevca , sela u kojem se rodio. Mogao jei da piše o gradovima Evrope koje je obilazio( o nekima od njih je i pisao), o slikarima i skulptorima ne mora više ni slovo da napiše. Napisao je, i objavio 30 knjiga sa područja istorije umetnosti i vuše od 1000 novinskih , tekstova u kojima je pisao o slikarima, skulptorima, grafičarima, muzičarima, piscima, pesnicima, on medjutim, piše o Kambelevcu, Zvonačkoj Banji, o Lužnici. Kambelevac je za njega Lepota kojopj nema ravne.
Spasimo selo!
ODUŠEVLJENA pričama Kamenka Markovića kojima je opevao Kambelevac, obraćam se Kambelevčanima, ne samo onima koji više ne žive u selu, već onima koji žive u selu: UČINITE nešto za Kambelevac. Zato bi bilo dobro da Mesna zajednica predloži šta bi ljudima u selu bilo prioritetno da reše. Od nečega se mora početi. Kamenko je pričama proslavio Kambelevac i za njega mnogi sada znaju u Srbiji, mnogi bi i želeli da pomognu finansijski.
Uživala sam čitajući ovu divnu priču. Slažem se da i Niš treba da ima nagrade u sveri informisanja. Ali nagrade treba da dobiju oni čiji su radovi imali edukativan sadžaj, koji su bili napisani tako da čovek uživa čitajući ih. Iz ovih mojih rečenica možete zaključiti koga ja predlažem. Njegova priča“ Vreme nevinosti i medenjaka“, je nešto najbolje što sam, pročitala na portalima tokom ove godine.
Sjajna priča po kojoj bi mogla da se snimi serija o jednom nekada velikom selu. Posle Drugog svetskog rata tu je živelo više od 1000 ljudi, danas živi oko 100.Nema dece, nema škole, nema novih kuća, 2samo se grobljA širE,, kako je napisao sjajni pisac – pisac kanbelevačke tragedije, Kamenko Marković. aLI DOK OVE PRIČE O kAMBELEVCU BUDU PRENOŠENE KAO LELTIRA SA KOLENO NA KOLENO TRAJAĆE I KLAMEBELEVAC.
Ovo je najbolja stvar koja je u toku 2024. godine objavljena ne samo na ovom portalu. Autor je zaslužio nagradu za najbolkje napisani tekst.To9 bi puno značilo mnogima koji obožavaju
Zavičaj
Kambelevac tiho nestaje, odlaze zauvek i oni koji su u njemu proveli celi život. Za koju godinu ovde će ostati tristotine praznih kuća i priče Kamenka M. Markovića koje će se prenositi s kolena na koleno. Posetiću Kambelevac tokom novogodišnjih praznika da ga zateknem dok je još u životu.
SAMO KAŽEM Ja sam veliki fan profesora Markovića, tako , to traje jedno tridesetak godina , još dok je pisao za #Omladinske novine Grafiti“. NJegovi tadašnji tekstovi bili su za nekoliko kopalja bolji od drugih. Slušao sam njegova nadahnuta, poetičana i divna predavanja, prisustvovao izložbama njegovim i onima na kojima je on govorio. Dok je pisao tekstove za „Niški portal“, pre dve- tri godine , kao lud čim ustanem iz kreveta trčao sam da čitam „priče o slikarima“ i strašno zavoleo umetnost i počeo da se bavim slikarstvom. O tome sam već nekoliko puta pisao i govorio. Danas čitam i uživam u njegovim tekstovima na „Niške vesti“. Pregledao sam i ponovo pročitao sve tekstove Kamenka Markovića koje je taj portal objavio u 2024. Sjajni su, Prebrojao sam i broj komentara oko 215.Smatram da bi u interesu onih koji prate ovaj portal, u interesu ljudi da možda pokušaju da promene svoj život trebalo ovakve pisce ne afirmisati nekom nagradom, oni su već poznati, već ih privoliti da i dalje saradjuju sa vama.
Inspirisana i nadahnuta pričama o Kambelevcu, odlazim u dekinu kuću da tamo provedem neki dan, da obidjem i rodjake sa kojima ću slaviti Novu godinu.Radujem se tom boravku , godinama tamo nisam odlazila.Nadam se da ću uspeti i da nešto naslikam, nosim taj pribor, i da to nekome kasnije i pokažem.
Ovu raskošnu priču smatram „pričom godine“ na vašem portalu.Neka ostane tu kao zaštitni znak vaš.Hvala.
Glasam za najlepšu priču: Doba nevinosti i m,edenjaka.
Antologijske priče
Ako neko bude pravio Antologiju priča sa prostora jugoistočne Srbije , barem dve priče Kamenka M. Markovića treba da uvrsti u istu. Doba nevinosti i medenjaka i Toplina ognjišta, to je moja preporuka. Čuo sam nedavno da tu ideju zagovara profesor Bogdanović. Evo mu jedan deo materijala. Ima dovoljno materijala u pričama o Kambelevcu.Hvala na ustupljenom prostoru.
Moć pada nad Lužnicom
Bajkovito i neponovljivo opisao je Kamenko Marković selo Kambelevac. Nikada me tako nije dirnula jedna priča kao ova iako nemam nikakvih dodirnih tačaka sa tim prostorom. Pomišljam da bi jedna epizoda serije o srpskim selima mogla biti snimljena po ovoj priči.- On kao da je satkao ponjavu, raskođšnu, da njome prekrije ono što voli a što nemionovno nestaje pred njegovim očima.
Da Kambelevac bude bolji i lepši
Nakon što je Kamenko M. Marković objavio knjige o Kambelevcu , katalog pod nazivom: „Kambelevački vrbaci“ i jedan broj priča na „Niškim vestima“ , sve je to pozitivno odjeknulo u dušama Kambelevčana i pokrenulo želju ljudi otišlih iz tog sela da nešto učine za Kambelevac. Neki od njih su razgovarali sa profesorom Markovićem i izrazili želju da baš on, kao jedan od najvećih Kambelevčana, bude taj koji će pokušati da okupi Kambelevčane oko ideje za „spas Kambelevca“. Profesor je u dogovoru sa još nekim ljudima obećao da će se taj apel naći u medijima posle Božića.
*******
Ovih dana jedva da sam ispeo da dodjem do primerka „Kambelevački vrbaci“, knjige u kojoj se izmedju ostalih nalazi i ova divna priča. Kambelevčani će ove priče prepričavati svojim unucima jer Kambelevac tiho nestaje. Kamenko M. Marković je od Kambelevca napravio mit, i on će nastaviti da živi i kad poslednjeg Kambelevčanina isprate sa ovog sveta oni koji će zbog tog čina navratiti do Kambelevca. Sva je prilika da Markovićev pokušaj da se nešto uradi za Kambelevac, neće ispasti onako kako je tvorac te ideje zamisli., Možda mu neki davno otišli iz Kambelevca ne mogu oprostiti što ih je pretekao svojim velikim, i rasipničkim talentom.
Marković je u maniru Felinija opisao Kambelevac- Kambelevac njegovog i mog detinjstva. Selo je bilo prelepo. Bilo je svadbi, veselja, djaka kao pleve momaka, devojaka, seoskih prela, uranaka, radosti , ljubavi , sporta. Danas toga nema, s vremena na vreme poneka sahrana , čak ni poštar koji je bio Kambelevčanin i nosio poštu tri puta nedeljno, više ne dolazi ili pomekad dodje. Kambelevčanima će ostati sećanja i veličanstvena Markovićeva priča.
Došla sam lošim povodom u Kambelevac. Godinama nisam bila u njemu. PLakala sam svesna da tog sela više nema, ali ga ima u pričama Kamenka M. Markovića .Moja unuci upoznaće Kambelevac samo na osnovu rečenica koje su napisane o Kambelevcu. Nažalost to je sudbina srpskih , siromašnih sela u jednom delu Srbije koji osim lepote prirode nema šta više da ponudi.
Neodgovorno
Sadašnji čelnici Opštine Babušnica nisu istinski zainteresovani da se nešto promeni u selima te opštine. Ogroman napor poslednjih godina čini Kamenko M. Marković proslavljeni istoričar umetnosti, ali ne nailazi na razumevanje tih ljudi tamo. Kambelevac propada, Kamenko nebi bio u stanju da to zaustavi ali bi se nešto moglo i popraviti i poboljšati zarad onih ljudi koji tamo žive i onih koji u njemu povremeno navraćaju. Nedavno sam saznao od jednog Kambelevčanina da je Kamenko spreman da se preseli u Babušnisu i sa ljudima iz Doma kulture radi na afirmaciji kulture i umetnosti toga kraja ali i da radi na formiranju lokalne Galerije slika u Babušnici. Ljudi iz Opštine to nisu prihvatili. Markoviuć ne traži ni dinara za taj svoj rad, naprotiv iz svog džepa bi pomagao održavanje slikarske kolonije „Kambelevački vrbaci“ u Kambelevcu. Neke sredine u SRbiji dočekale bi ovako nešto raširenih ruku jer bi mnogi imali samo nematerijalne koristi,