Iz fakultetskih klupa u trgovinsku diplomatiju
Pripreme za realizaciju inovacionog seminara „Trgovinska diplomatija: veštine pregovaranja i umeće sklapanja kupoprodajnog ugovora“ počinju ovih dana. Reč je o trinaestom takmičenju studenata ekonomije u savlađivanju tajni trgovinske diplomatije, trgovinskog marketinga i menadžmenta. Interesovanje studenata za ovaj događaj je veliko. Takmičiće se „svi“: profesori i studenti. Pobediće najbolji. (Ne)uspeh studenata je merilo prepoznatljivosti fakulteta na regionalnom i globalnom visokoobrazovnom tržištu. Na Ekonomskom fakultetu u Nišu kažu da će nastaviti stazama prethodnih generacija studenata i najavljuju: I ovog puta, bićemo najbolji.
„Davno je rečeno da čoveka ništa tako ne ograničava kao nedostatak sopstvene vizije.
Takođe, za mnoge uspešne ljude često kažemo da su na vreme, pre i bolje od ostalih,
sagledali budućnost, prepoznali i osetili buduće događaje i hrabro usmerili svoju energiju
u središte njihovog odvijanja…. Ukratko, suština vizionara je u posebnom stanju uma, u
pronicljivom i dalekosežnom sagledavanju mogućih događaja u kojima ne samo da žele
da učestvuju, nego žele i da budu jedan od glavnih i najaktivnijih učesnika“.
( K. Omae, Kako razmišlja strategy)
Bolonjska deklaracija, s jedne starne, savremena teorija i progresivna praksa, s druge strane nas opominju da, treba napraviti iskorak iz klasičnih oblika predavanja i vežbi (eks katedra) i studenta ;,ćutologa“ pasivnog učesnika u nastavnom procesu podstaći da postane aktivni učesnik u savladavanju tajni ekonomske nauke.
Otvara se pitanje: kako studenta „ćutologa“ učiniti aktivnim učesnikom u nastavnom procesu. Odgovor na postavljeno pitanje nije lak ni jednostavan. Potrebno je ispuniti niz preduslova. Pored ostalih, ključni je taj da profesori i saradnici, kao realizatori nastavnog procesa, prepozanaju neophodnost interaktivne nastave, tzv, marketing partnerstva između profesora- saradnika i studenata.
Naša je obaveza da s oloncem na ekonomiju znanja, s jedne strane, i savremenu teoriju i progresivnu praksu, s druge strane, školujemo novi „profil“ studenta, budućeg diplomiranog-master ekonomistu. Univerzitet-fakultet treba da postane rasadnik prepoznatljivih marketing menadžedra, kreatora ekonomske politike, ekonomskih-trgovinskih diplomata, bankara-finansijskih. Implementacijom studije slučaja u nastavni proces, analogno studijama medicine, studenti ekonomije imaće priliku da teorijska saznanja odvežbaju u „ekonomskoj klinici“. Reč je o svojevrsnom reinženjeringu nastavnog procesa na ekonomskim fakultetima. Jer kao što nema uspešnog lekara bez dobro odvežbanih teorisjkih znanja u praksi – na klinici, tako nema ni prepoznatljivog ekonomiste, ako svoja teorijska saznanja ne odvežba u praksi.
S druge strane, privreda Republike Srbije prepoznaće univerzitetske “autpute” i instrumentalizovati ih u strategiju društveno-ekonomskog oporavka zemlje. Na taj način, smanjiće se jaz između „viška“ visokoškolovanih kadrova “teorijskih sveznalica”, koje školujemo za tržište rada, i realnih potreba privrede za stručnjacima određenih profila.
Ekonomski fakultet u Nišu, prvi je prepoznao potrebu povezivanja teorije i prakse. Krenuli smo početkom devedesetih godina 20. veka, sa predavanjima po pozivu, okruglim stolovima, naučno-stručnim tribinama.
U 21,. veku nastavili smo s inovacijama u nastavi. Teorijsko metodske jedinice počeli smo da proveravamo u praksi. Osnovali smo Ekonomsku kliniku. Paralelno s tim organizovali smo studentske posete: Produktnoj berzi u Novom Sadu, Beogradskom sajmu, Trgovinskim lancima: Metro, Mercator S, Delhaize, Upravi carina. ( Studenti Ekonmskog fakulteta u Nišu već 16 godina „trguju“ na Berzi u Novom Sadu; Iz studentskih klupa u menadžere. Studenti Ekonomskog fakulteta u Nišu napravili priručnik uzor državi, klinika za menadžere). Ovo su rekli predstavnici: Poreske uprave Republike Srbije, predstavnici internacionalnih trgovinskih lanaca, predstavnici šatmpe: Politika, Novosti, Narodne novine, RTS, NTV, TV 5, TV Belami..itd.
Naučno-stručnu spoznaju i savladavanje tajni ekonomske nauke, obogatili smo s organizovanjem inovacionog seminara (2003.) “Trgovinska diplomatija: Veštine pregovara i umeće sklapanja kupoprodajnih ugovora”. Nije nas obeshrabrila ni globalna finansijska i ekonomska kriza, koja je započela 2008. godine. Hrabro smo zakoračili u nove inovacione poduhvate. Pred studentima su polagali ispit “zrelosti” kreatori ekonomske politike, društveno-ekonomska elita, ugledni privrednici i odabrani predavači po pozivu. Studentima smo u goste „doveli“: ministra trgovine, ministra finanisja i privrede, glavnog tržišnog inspektora, direktora Poreske uparve, direktora Carine, predsednika Unije poslodavaca Srbije, Republičkog javnog tužioca, člana Agencije za borbu protiv korupcije.
Instruktori ekonomske-trgovinske diplomatije, studentima, bile su ugledne ličnosti. Pomenimo njegovu ekselenciju prof. dr Davida Dašića, uglednog profesora i diplomatu, predstavnike Kancelarije za pridruživanje EU i druge ugledne ličnosti…. Novembra meseca 2013. naši studenti su osvojili treće mesto na takmičenju studenata državnih ekonmskih i agroekonomskih fakulteta u Novom Sadu (Sinergija znanja), na temu „Promociono-komunikacioni miks uskršnjih praznika-kako osmisliti paket ponude“. Studenti su nam bili „desna ruka“ kreatori svih ovih inovacionih seminara. Brojne su generacije studenata i pojedinaca kojima se zahvaljujemo što su zajedno sa nama profesorima i saradnicima višedecenijskim radom izgrađivali korporativni imidž Ekonomskog fakulteta u Nišu.
U organizaciji Studentske asocijacije-studentskog parlamenta Ekonomskog fakulteta u Nišu i, predmetnih nastavnika: prof. dr Sretena Ćuzovića i doc. Svetlane Sokolov Mladenović, u okviru predmeta Ekonomika trgovine, organizovano je dvanaesto takmičenje studenata iz oblasti: Trgovinske diplomatije i pregovaranja (14.maja 2015). Stručni žiri koji su sačinjavali predstavnici (menadžment kompanije “ Mercator S“) dao je svoje mišljenje: „Ekonomski fakultet u Nišu sadržajno osmišljava proces Trgovinske diplomatije , o čemu svedoči i ovo takmičenje studenata (Videti: fotografije i fono zapis u prilogu https://www.facebook.com/StudentskaAsocijacijaNova/photos/a Pokazali su se kao dobri poznavaoci Trgovinske diplomatije: veštine pregovaranja i umeća sklapanja kupoprodajnih ugovora“.
Eto dovoljno dokaza da Ekonomski fakultet u Nišu školuje elitu koja putuje. O tome govore i reči (ocena) stručnog žirija: “ i ovog puta prepoznali smo trgovinske diplomate-uspešne pregovarače, koje bi poželele mnoge kompanije”. Ovakava ocena predstavnika kompanije „Mercator S“ nije kurtoazni epitet nama i našim studentima, to je istinita priča, potvrda za to su i naši studenti-kadrovi koje smo odškolovali za potrebe kompanije „Mercator S“. Aktuelni menadžer kompanije „Mercator S“ hipermarketa u Nišu je naš student, učesnik na desetom, jubilarnom takmičenju „Trgovinska diplomatija: veštine pregovaranja“.
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.