Za punjenje baterije električnog automobila potrebno oko 20 minuta
Da bi se baterija električnog automobila napunila potrebno je oko 20 minuta, pod uslovom da ona nije potpuno prazna. Brzina punjenja i dužina trajanja baterije zavise od vožnje, ali i vremenskih uslova.
Među pitanjima koja najčešće interesuju potencijalne vozače električnih vozila je brzina punjenja, kaže direktorka Vozim na struju Zorana Đorić. Brzina punjenja zavisi od vozila, jačine baterije i punjača.
„Ukoliko imate odgovarajući punjač odgovarajuće snage za vašu bateriju, vi ćete se napuniti za nekih 20 minuta, ukoliko niste stali sa 0% baterije, a pretpostavlja se da nikada nećete u putu stati baš sa nula, kao što ni ljudi sa SUS vozilom ne stanu sa potpuno praznim rezervoarom”, kaže Đorić.
U Srbiji su javno dostupni punjači obezbeđeni od strane dva operatera. Jedan operater postavio je besplatne punjače, što je retkost i u Evropi, dok je drugi postavio punjače velike snage koji se naplaćuju.
„Problem je što nemamo rešeno pitanje naplate po kilovat času, već imamo naplatu po vremenu stajanja na punjaču i to se smatra da donekle nije fer. Nije fer prema krajnjem koristniku, zato što vi nećete početi da se punite istom snagom na samom početku punjenja kao što neće biti ista snaga isporučena ni na kraju punjenja zbog nekog čuvanja baterije i slaganja energije. U tom smislu, vi ćete biti oštećeni jer će vam biti naplaćeno jednako kao da ste se punili u piku”, priča Đorić.
Baterija električnih vozila uglavnom ne umire, već je upotrebljiva dok njen kapacitet dolazi do 70 %, što je procenat zdravlja baterije. Kada njen kapacitet padne ispod 70 %, preporučuje se da se više ne koristi u vozilu.
„Međutim, te baterije su vrlo poželjne kada su u pitanju baterijska skladišta za energiju koju dobijamo iz solarnih panela. Vrlo je velika potražnja za takvim baterijama, tako da ni tu nema problema kada je u pitanju korišćenje i nabavka drugih”, zaključuje Đorić.
Kada je u pitanju punjenje električnog automobila, zamenik direktora Eko taksija Nikola Stojiljković navodi da to zavisi i od automobila i od vrste punjača. Njihovo preduzeće ima i brze i spore punjače.
„Na sporim punjačima Toyota prima dvosmernu struju do 11 kW, tako da mu treba od 0 do 100 nekih šest sati da se napuni. Na brzim punjačima on može da se napuni sa nekih 120 ili 130 kW do 50 ili 60 % baterije. Kasnije krene ta brzina da se smanjujem. To traje nekih dvadesetak minuta do pola sata od 20 do 80 %”, objašnjava Stojiljković.
Прикажи ову објаву у апликацији Instagram
Trajanje baterije zavisi, jer se vožnja po auto-putu i gradu razlikuju.
„Duplo je razlika u potrošnji. Na auto-putu sa normalnom vožnjom 115 ili 120 km/h može da se pređe 250 do 300 kilometara. U gradu to ide malo više, bliže 400 kilometara”, kaže Stojiljković.
Kako navodi, trajanje baterije zavisi i od vremenskih prilika, jer se, kada je hladnije vreme, baterije brže prazne.
„Ako recimo automobil može da pređe leti po gradu nekih 350 – 400 kilometara, zimi može da pređe 250 do 300 kilometara, tako da i tu postoji velika velika oscilacija”, zaključuje Stojiljković.
Vlasnik i instruktor vožnje u jednoj auto-školi Milan Tasić među poteškoćama za uvođenje električnih vozila u auto-škole, između ostalog, navodi i baterije.
„Broj javno dostupnih stanica za punjenje je i dalje mali. To bi otežalo svakodnevno korišćenje ovih vozila, pogotovo u auto-školama gde je vozilo neprekidno u upotrebi”, kaže on.
Ovaj projekat je sufinansiran iz budžeta Grada Niša. Stavovi izneti u ovom podržanom medijskom proizvodu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.










