Društvo

Tvrđavski most više puta menjao izgled kroz istoriju, nakon rekonstrukcije dobiće još jedno obličije

Tvrđavski most, koji bi trebalo da poprimi novi izgled nakon rekonstrukcije, „preživeo“ je brojne istorijske promene, menjao je svoj izgled i više puta je rušen i u Prvom i u Drugom svetskom ratu. Tvrđavski most su rušli Nemci, ali  ga je rušila i srpska vojska prilikom povlačenja iz Niša. Istoričar Aleksandar Dinčić kazao je da je Tvrđavski most dva puta rušen za vreme Prvog svetskog rata.

„Most je jednom srušila naša vojska prilikom povlačenja iz Niša, kasnije je on obnovljen, ali je srušen od strane Nemaca kada su napuštali Niš“, kazao je Dinčić.

Prema njegovim rečima, Nemci su u Drugom svetskom ratu 1944. godine porušili sve mostove i i oštetili Tvrđavski most.

Most tada nije bio potpuno srušen, već oštećen tako da je ubrzo bio i popravljen i vraćen u prvobitno stanje“, kazao je Dinčić.

Istorija Tvrđavskog mosta počinje mnogo ranije od Prvog svetskog rata. Jedna od najstarijih fotografija mosta koje se nalaze  u niškom Arhivu potiče iz 1878. godine, nakon oslobođenja Niša od Turaka.

Foto: Istorijski arhiv

Most dobija novi izgled 1903. godine kada je u saobraćaj pušten lučni most.

Foto: Istorijski arhiv

Demontaža starog lučnog mosta bila je nephodna, zbog dotrajalosti kolovoza, a za orginalno rešenje idejnog projekta mosta na Nišavi, arhitekta Jovan Canić dobio je nagradu „14. oktobar“

„Za taj projekat dobjena je značajna nagrada koja je potpuno zaslužena, ja često prolazim kod Tvrđavskog mosta i uvek gledam tu prelepu siluetu iz sada već davnih vremena. Od tada pa do danas on nije izgubio na svojoj lepoti jer i dalje kao gazela spaja dve obale“, kazao je arhitekta Hadži Ivan Redi.

On navodi, da je se u drugoj polovini aprila 1961. godine otpočelo sa radovima.

„Stari stubovi od kamena srušeni su do određene visine, vremenske prilike, jake kiše, ometale su iskop za postavljanje novih betonskih stubova. Zbog tih i drugih poteškoća odlučeno je da se izrade skele za navlačenje mosta. Montažna čelična konstrukcija mosta realizovana je u toku leta 1961. godine, na površini tadašnjeg Trga Kralja Milana, ogromni delovi mostovske čelične konstrukcije su prenošeni transportnim kamionima na Trg, armija je tada pitekla u pomoć velikom dizalicom. Za Dan oslobođenja konstrukcija mosta postavljena je na pripremljene betonske stubove“, kazo je Redi.

On dodaje, da je u ponoć 17. novembra most predat na upotrebu građanima.

„Za ovaj most iskorišćeno je 240 tona domaćeg čelika, a drugi je most u Jugoslavije koji je rađen u tada najsavremenijem sistemu „ortrotopnih ploča“, kazao je Redi.

Prema njegovim rečima, najavljena rekonstrukcija Tvrđavskog mosta ne bi smela da naruši njegovu prvobitnu lepotu i istorijsku vrednost.

„Ja sam kao član komisije za uređenje tog Trga i imao sam suprotno mišljenje od ostalih kolega i branio sam ga do kraja. Taj most ne zaslužuje da bude preprojektovan, nema nikakvih razloga da se njegova forma i strukutura menjaju“, rekao je Redi.

Gradonačelnik Niša Darko Bulatović kazao je, ranije Niškim vestima, da  će sam Tvrđavski most sada činiti jedinstvenu celinu sa Trgom kralja Milana.

„Mnogo je ideja kako da se on uredi. Jedna od njih je bila da se postave spomenici klupe na kojima “sede” glumačke legende, poput Ljubiše Samardžića, Dragana Nikolića i Pavla Vuisića. Mi smo odlučili prvo da rekonstruišemo most, pa onda da odredimo šta će se od spomenika gde nalaziti. Ne želimo sebe da dovedemo u situaciju da postavljamo spomenike gde god stignemo, kao što to čine neki gradovi u našem susedstvu, pa da nam se stručna javnost zgražava, a turisti podsmevaju“, kazao je Bulatović.

 

Tekst je deo projekta „Gde prošlost susreće budućnost“ koji je sufinansiran od strane Sekretarijata za kulturu i informisanje Grada Niša u okviru raspodele sredstava za finansiranje proizvodnje medijskih sadržaja u 2019. godini.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Back to top button
Close