Društvo

Svi veliki gradovi čuvaju svoje mostove!

Tvrđavski most, koji bi trebalo da poprimi novi izgled nakon rekonstrukcije, „preživeo“ je brojne istorijske promene, menjao je svoj izgled i više puta je rušen i u Prvom i u Drugom svetskom ratu. Tvrđavski most su rušli Nemci, ali ga je rušila i srpska vojska prilikom povlačenja iz Niša. Rekonstrukcija popularnog mosta u centru Niša je u toku, a kada se završi prema idejnom projektu on će po izgledu činiti jedinstvenu celinu sa Trgom kralja Milana.

Mnogo je komentara bilo kada se počelo sa rekonstrukcijom Trga u Nišu, ali i kada je u pitanju most. Niš, carski grad, prepoznatljiv po svojoj Tvrđavi i mostu koji već godinama kao gazela spaja dve obale reke Nišave. Njegova istorija počinje mnogo ranije od Prvog svetskog rata. Jedna od najstarijih fotografija mosta koje se nalaze u niškom Arhivu potiče iz 1878. godine, nakon oslobođenja Niša od Turaka.

Foto: Istorijski arhiv

„Ovim jakim mostom kome nema ravna, prolaze i danju i noću bogati i siromasi“ tako je na mermernim pločama ugrađenim u kamenu zapisao njegov graditelj Mehmed-paša 1619. godine. Кameni most, Taš ćuprija, iznad kamenih stubova imao je dućane, a ispod vodenicu. Ovaj most morao je 1878 da se podigne, obnovi i proširi i tada je ostao bez dućana. Ispod turskog zpisa, njegov obnovitelj je zapisao „Obnovljeno pod vladavinom Кneza srpskog Milana M. Obrenovića IV po osvajanju Niša.“

Most dobija novi izgled 1903. godine kada je u saobraćaj pušten lučni most.

Demontaža starog lučnog mosta bila je nephodna, zbog dotrajalosti kolovoza, a za orginalno rešenje idejnog projekta mosta na Nišavi, arhitekta Jovan Canić dobio je nagradu „14. oktobar“.

{"autoplay":"true","autoplay_speed":3000,"speed":300,"arrows":"true","dots":"true"}

Nišlije najviše pamte čelični most, koji je u odnosu na okolne kuće i kompletnu arhitekturu grada, pa čak i samu Tvrđavu, izgledao moćno i predstavljao pravi simbol grada.  Upravo zbog te kulturno istorijske vrednosti gvozdeni most bi prema producentu Oliveru Paunoviću veličanstveni gvozdeni most trebalo da nađe svoje mesto u Nišu. Možda, ističe on, je pravo mesto pored Grčke ambasade.
Oliver Paunović, producent, most u Ljubljani

„Svi veliki svetski gradovi čuvaju svoje mostove i identično ih rekostruišu, samo smo mi izgled našeg mosta menjali nekoliko puta. Niš, treba da ima svoj most, koji će osim Tvrdjave da predstavlja turističku atrakciju grada. Hiljadama godina, mostovi su građeni kako bi olakšali prevoz čime su gradovima omogućavali da se dodatno razvijaju.

Neki mostovi prevazilaze svoju prvobitnu funkciju i predstavljaju mnogo više od sredstva transporta od jednog do drugog mesta. Iskreno mislim da most na Nišavi treba da ima svoj stari sjaj.

Uz Tvrđavu bi se uklapao kameni most, dok bi gvozdeni mogao da bude kod Grčke ambasade. Sa najavljenim izmeštanjem pijace i kamenim mostom, mi bismo vratili poštovanje i dostojanstvo ovom velikom istorijskom zdanju“, kazao je Paunović.

Sredinom aprila 1961. godine počela je demontaža Gvozdenog mosta koji je spajao Trg oslobođenja i Tvrđavu i tako je nestao još jedan motiv sa razglednica Niša, ali nije se moglo drugačije. Stari most sa visokim lukovima bio je pretesan za motorni saobraćaj, a i kolovoz mu je bio od drvenih talpi.

Tih godina preoblikovanje srce grada bilo je zaista veliko. Novi most, nova Robna kuća, izgradnja Doma Sindikata, hotela Ambasador i solitera Gorča i Šestica. Trg Oslobođenja, original je uglavnom sačuvao na zapadnoj strani gde su kitnjaste fasade obnovljene sredinom osamdesetih godina, a ostala je još i zgrada današnjeg Predsedništva.

Kako god da je izgledao niški most kod Tvrđave čuva slavnu istoriju našeg grada. Svaki pedalj mosta može da ispriča svoju priču. Preko njega je prolazila vojska, carevi, njime je šetao Branko Miljković, Milan Obrenović, Branislav Nušić, Nikola Pašić… Nišlije će ih pamtiti, ali se i nadaju da će i nakon rekonstrukcije postojećeg i on biti privlačan za turiste, zadržati svoju lepotu, istorijsku vrednost, ali i otvoriti Tvrđavu koja fascinira poglede svakog prolazika.

Ključne reči

Povezane vesti

Jedan komnetar

  1. Ukoliko se saobraćaj ne spusti ispred Tvrđave u tunel sve je uzaludno. Koliko bi lepše bilo da se iz Tvrđave izlazi direktno na šetalište i da nema semafora i automobila.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Pročitaj i :
Close
Back to top button
Close