Ekonomija

Prava potrošača okružena paradoksima i zloupotrebama

Od osam osnovnih prava potrošača, sadržanih u Zakonu o zaštiti prava potrošača iz 2014. godine, u Srbiji se skoro nijedno ne poštuje. Strategija za zaštitu potrošača, koja ističe ove godine, ostala je „većim delom mrtvo slovo na papiru“, budući da, ni država, a još manje potrošačke organizacije, ne mogu da garantuju da li je u pakovanju ono što piše na deklaraciji, smatraju u Regionalnom centru za zaštitu potrošača južne i istočne Srbije „Forum“ iz Niša.

Za 15 godina, koliko postoje, promenilo se nekoliko zakona koji štite potrošačka prava, a na njihovu adresu stiglo je više od 30.000 prijava potrošača, od čega se nešto više od trećine prijava odnosi na robu, a ostalo na usluge.

“U početku su se najviše žalili potrošači električne energije, a onda i potrošači robe široke potrošnje – mobilni telefoni, bela tehnika i mali kućni aparati. Danas je sportska obuća najveći problem, što čini petinu ukupno evidentiranih reklamacija godišnje”, kaže Perica Stojčev sekretar Regionalnog centra za zaštitu potrošača “Forum” iz Niša.

Problem sa obućom nije nov. Međutim, trgovci se služe raznim metodama kako bi odbili kupce i onemogućili zamenu nesaobrazne robe ili povraćaj novca, na šta kupci imaju zakonom regulisano pravo u prvih šest meseci od kupovine.

“Problem je što u gotovo svim trgovinama sportskom opremom ne postoji par patika na čijoj deklaraciji ne piše da je to “obuća za suvo vreme”. Veštačenje artikala, u postupku reklamacije, uglavnom obavlja jedna laboratorija i to organoleptičkom metodom (izgled, miris, ukus ….) koje uglavnom daju isti odgovor – “neadekvatno održavanje” ili „mehaničko oštećenje“. Dešava se, da trgovci često i ne pošalju robu u ovlašćenu laboratoriju na analizu, već sami odlučuju o pritužbama potrošača. Iz tog razloga potrošači nemaju poverenja i sumnjaju da je reč o paušalno donetim rešenjima u postupku reklamacije”, objašnjava Stojčev, navodeći da je na ovaj način odbijeno oko 70 odsto svih reklamacija.

U Forumu smatraju da se deklaracija “obuća za suvo vreme” masovno zloupotrebljava.

“I kopačke su sportska obuća, ali u deklaraciji svejedno piše “obuća za suvo vreme”. To bi onda trebalo da znači da ako padne kiša na pola igre, sudija treba da svira prekid utakmice, pa da fudbaleri nastave bosi. To je apsurd. Kopačka mora da ima kvalitet koji trpi i vlažne uslove. Takva vrsta obuće nema malu cenu, ali svejedno trgovci ne primaju reklamacije rukovodeći se onim što piše na deklaraciji”, kaže Jovan Jovanović predsednik Regionalnog centra za zaštitu potrošača jugoistočne Srbije, “Forum” iz Niša.

Postoje čak indicije da se provera reklamirane robe radi preko interneta , te se i zbog toga dovodi u pitanje validnost rešenja reklamacionog postupka. I laboratorija i trgovci imaju u bazi podataka oznake svih artikala gde je pretraživanje jednostavno. Dovoljna je šifra artikla da se napiše rešenje, kažu u “Forumu” i savetuju potrošačima da obavezno insistiraju na pisanom dokazu da je obuća bila na veštačenju u akreditovanoj laboratoriji.

Laboratorije za kontrolu robe u sukobu interesa

Dodatni problem predstavlja i to što rešenje reklamacije proizvoda donosi ista organizacija koja sačinjava njegovu deklaraciju.

“Paradoks je da institucija koja vrši pregled uvezene robe i sačinjava deklaraciju proizvoda, takođe, donosi i rešenja u postupku reklamacije tih proizvoda. Praktično kontrolišu sami sebe. U Srbiji ne postoji referentna laboratorija koja bi kao drugostepeni organ mogla da uradi adekvatnu i kvalitetnu analizu artikla i donese nezavisno rešenje”, ističe Stojčev.

potrosac prodavnica
Foto: Niške Vesti

Saradnja “FORUMA” sa lokalnom samoupravom još na početku

Neznanje i neinformisanost građana o potrošačkim pravima ide na ruku trgovcima koji odbijaju reklamacije ili se izvuku od drugih obaveza koje po zakonu moraju da ispoštuju. Građani s druge strane, nemaju izbora. Robu, čiji je kvalitet sve lošiji, plaćaju skuplje, a njihov položaj u ostvarivanju osnovnih prava kao potrošača je poražavajuć, navodi Stojčev, upozoravajući da problem treba rešavati sistemski, jer smo i pored brojnih pokušaja da se zavede red u ovoj oblasti još na početku.

Zbog usaglašavanja propisa sa evropskim, tržišna inspekcija već dugo nema ranije nadležnosti. Kompanijama ide u korist preopterećenost sudova i sporovi koji često zastarevaju, a ni građanima se ne isplati da zbog para obuće podižu tužbe.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS), sa kojom niški “Forum” sarađuje, smatraju da bi mnogi potrošački problemi bili rešeni kada bi ponovo bio aktiviran prekršajni nalog. U situacijama kada trgovac ne ispoštuje proceduru, tržišni inspektor imao bi ovlašćenje da mu izrekne novčanu kaznu ( za prekršaj neisticanja cene, različitih cena na kasi ili rafu, ili nepoštovanja roka za odgovor na reklamaciju).

Oni i sada mogu biti kažnjeni novčano od 300.000 do dva miliona dinara, ali slučajevi idu na sud. Predlog NOPS-a je da kazne budu i niže od 50.000 do 100.000 dinara, ali bi sudovi bili rasterećeni, a sredstva od kazni mogla bi da idu u budžet i dobro se iskoriste. Efekat na trgovce i sve one koji ne poštuju zakon odmah bi se osetio.

Regionalni centar “Forum” će u narednom periodu raditi i na jačanju podrške i koordinacije sa drugim organizacijama civilnog društva, nadležnog ministarstva i inspekcijskih službi i, kao važne karike, lokalne samouprave.

“Za 15 godina koliko postoji centar “Forum”, saradnja sa lokalnom samoupravom je još na početku, iako je jedna od njenih nadležnosti upravo rešavanje problema potrošača. Lokalna samouprava treba do 31. marta da dostavi izveštaj o tome šta je urađeno po pitanju zaštite potrošača, kako su sarađivali sa nadležnim organizacijama, i iskren da budem, ne znam šta će napisati u tom izveštaju”, kaže Perica Stojčev.

Jedino dobro informisan potrošač može da zaštiti svoja prava, ističu u Centru “Forum” i pozivaju građane da, bez ustručavanja, potraže savet stručnjaka. Utorkom i četvrtkom od 13 do 17 sati, centar je otvoren za pitanja povreda potrošakih prava u domenu javnih usluga, dok se ponedeljkom, sredom i petkom od 9 do 13 sati rešavaju povrede potrošačkih prava u domenu robe široke potrošnje, telekomunikacije i ostalo.
Centar za zaštitu potrošačkih prava “Forum” nalazi se na drugom spratu Dušanovog bazaar, lokal 220.

Foto: Niške Vesti

Postupak reklamacije

  • Obratite se trgovcu
  • Odgovor prodavca na reklamaciju mora sadržavati odluku o tome da li prihvata reklamaciju i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije
  • Ako vas trgovac odbije, obratite se regionalnom centru za zaštitu potrošača ili pošaljite prigovor na internet portal Nacionalnog registra potrošačkih prigovora
  • Ako i to ne pomogne, obratite se nadležnoj osobi radi vansudskog rešavanja spora. Spisak tih stručnjaka je dostupan na sajtu Ministarstva trgovine
  • Ukoliko ne rešite problem, predstoji vam sudska zaštita. Za potrošačke sporove vrednosti do 500.000 dinara ne plaća se sudska taksa

Zakonski rokovi za ostvarenje prava potrošača

  • 2 godine imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)
  • 14 dana imate pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima
  • 8 dana je rok u kome prodavac mora da odgovori na reklamaciju
  • 15 dana je rok za rešavanje reklamacije (za reklamaciju nameštaja i tehničke robe rok je 30 dana)
  • 30 dana je rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Ključne reči

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Back to top button
Close