O jednom poklonu poslatom iz Beča u Srbiju 1913. godine
Više hiljada mladih iz Srbije studiralo je u Beču od 1741. do 1918. godine. Imena studenata koji su pohadjali slikarski tečaj na Akademiji u Beču, dobro su poznata ljudima u Srbiji. Slikari, Uroš Predić (1857-1953) i Pavle Paja Jovanović (1859-1957) poznati su i van granica svoje otadžbine.
To što se Jovanovićev značaj u evropskim razmerama svodi na skromnu meru značaja koji se pridaje buržoaskom realizmu kao takvom, ne obavezuje na odgovarajuće strogo ocenjivanje mesta i uloge koju on ima u istoriji nacionalne kulture i umetnosti.
Tim pre što se suštinske primedbe koje trpi deskriptivni i sladunjavi buržoaski realizam, kakav neguje Jovanović, odnose u punom značenju i na srpsko realističko slikarstvo u celini. Jer, ako se u temelju likovnih vrednosti koje donosi buržoaski realizam nalazi problem formalnog savršenstva, čiji je preduslov savršeno vladanje veštinom slikanja, onda se po onome što u tom pogledu Jovanović donosi srpskom slikarstvu s njim može meriti još samo njegov istomišljenik i savremenik Uroš Predić. Nijedan srpski slikar, ni pre ni posle Paje Jovanovića, nije u tolikoj meri i tom širinom uticao na likovno obrazovanje, kulturu i rodoljublje svog naroda.
O Srbima koji su studirali, filosofiju, germanistiku, klasičnu filologiju, geologiju, hemiju, medicinu, jedva da nešto znamo. Istine radi, znamo mnogo više o malom broju tih “bečlija”, i to o onima koji su se bavili literaturom (poezijom), politikom ili javnom delatnošću. Ostali su se po Srbiji rasipali, kao što se lišće u jesen rasipa kad dunu hladni vetrovi.
Jovan Jovanović Zmaj rodjen je 24. novembra 1833. godine u Novom Sadu u Ulici Zlatna greda, u kući koja se nalazila na mestu gde je danas zgrada gimnazije koja nosi pesnikovo ime. Završio je medicinu u Beču. Nema sumnje, bio je najviše
cenjen kao dečiji pesnik. Doživeo je veliku porodičnu tragediju, umiru mu žena i deca. Iz ove porodične drame nastala je elegična zbirka “Đulići uveoci”. Tragedija umiranja za Zmaja nije prestajala sve do njegove usamljeničke i tužne starosti. Pošto je ostao bez porodice usvojio je dve devojčice Macu i Anku, kćeri svoje domaćice Marije Kostić.
Ali smrt je i njih odnela pre njihovog poočima, a tada su bile devojke od oko trideset godina. Zmaj je opet ostao sam sa svojom starošću i samoćom, sa svojim rukopisima, sada već staračkim, duhovno je i fizički nestajao, gasio se i ugasio se njegov život 14. juna 1904. godine u zoru u 4.30 časova, pre stodvadeset godina.
Zmaj pripada malom broju književnika koji su za života bili priznati i slavljeni od svog naroda. Vladan Djordjević (1844 -1930) lekar po obrazovanju, bio je političar, diplomata, književnik, sanitetski pukovnik i osnivač Srpskog crvenog krsta i Srpskog lekarskog društva. Dimitrije Antula (1870-1924) doktor geologije i hemije, široj javnosti poznat kao jedan od utemeljivača geologije u Srbiji i kao generalni direktor Rudarskog odeljenja Ministarstva šuma i ruda. O velikom broju Srba koji su studirali u Beču ništa neznamo.
(Od Periklovog doba treba umetnost smatrati nadmoćnijom od svih njenih suparnica).
U želji da promeni postojeće stanje, Austrija je 2019. formirala “Digitalni geoportal Srba u Beču od 1741. do 1918. godine”. Na čelu tog projekta nalazi se dr Mihailo Popović sa Instituta za istraživanje Srednjeg veka pri Austrijskoj akademiji nauka. Cilj ovog projekta je da formira jedinstvenu bazu podataka o svim srbima koji su u tom vremenskom razdoblju studirali u Beču. Istraživači koriste različite istorijske izvore, kako bi što potpunije osvetlili ovaj važan i plodan period istorije pravoslavnih hrišćana u Austriji.(Ovaj rad predstavlja mali doprinos naporima koji se čine na tom planu).
Sledi priča o Srbinu koji je studirao u Beču. Pisac je uveren da će priča “ući u narod”, zahvaljujući modernim sredstvima komunikacije, i da ćemo, tako, svi zajedno pokušati da odgonetnemo identitet studenta koji je marta 1913, poslao iz Beča, bratu u Srbiji, čudnu i divnu knjigu „GRIECHISCHE BILDWERKE“, autora Maxa Sauerlandta. I nema knjige koja bi umetnost antičke grčke pokazala rakošnijom, čarobnijom nego ova.
Na stranici knjige, štampanoj 1911. godine u Lajpcigu, student je tušem napisao nekoliko rečenica koje odišu vidovdanskom etikom. Kao kakva kitnjasta pesma, te rečenice sačuvale su mudrost i dubinu jedne duše koju je očarala antička grčka umetnost. Možda je studirao istoriju umetnosti?.
Knjigu sam kupio pre skoro četiri decenije u antikvarnici, u Knez Mihajlovoj ulici, u Beogradu. Tom prilikom zamolio sam upošljenike u antikvarnici da mi pomognu da stupim u kontakt sa osobom koja je knjigu založila. Kazali su mi da je gospodin koji je založio knjigu insistirao da ne ostavlja lične podatke o sebi jer živi nedaleko od antivarnice,i da u nju često navraća. Iako je to bilo u suprotnosti sa načinom rada antikvarnice, njegov predlog je bio prihvaćen jer se radilo o “poznatom” čoveku.
I tu je bio kraj mojim nadanjima da ću otkriti ime studenta i njegovim potomcima, ako ih ima, ponuditi knjigu kao dragu uspomenu. Ubedjen sam, da bi se obradovali tom poklonu. Ipak, baš zato, nisam od te namere odustao do dana- današnjeg.
Evo tih rečenica:
“Dragi Bato, primi moje najiskrenije želje prilikom tvog rodjendana. Neka ti kao ideal služi grčka umetnost, koja je jedina savršena jer je umela u svojim nenadmašivim delima, da izrazi ideju “lepog i dobrog”. Zdravo telo i dobra duša znače moralnu jačinu, znače približavanje savršenstvu, i to treba da bude ideal naš. Nemoj, da zaboraviš, da se do tog ideala dolazi samo savesnim, sistematskim radom. Zato pazi, jer ti nisi odgovoran za sve ono što činiš samo sebi i svojim roditeljima nego i celom Srpskom narodu čiji si sin. Nemoj da dozvoliš da ti ma i jedan časak prodje bez ozbiljnog rada, pre no što legneš, treba uvek, da daš sasvim iskreno, samom sebi računa o svome radu i uspehu i treba da se potrudiš da odgovor uvek bude pozitivan, da se uvek veseliš srcem, i zadovoljstvom pomažeš samom sebi, jer si učinio svoju dužnost. Trudi se, da budeš dostojan sin velikog Srpskog naroda”.
Priredio: Kamenko M. MARKOVIĆ
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.
TEKSTOVI ZA DUŠU
Bez obzira na to o čemu piše, tekstovi Kamenka M. Markovića uvek su veoma zanimljivi, sadržajni i majstorski nhapisani. Volim dai ih čitam i uživam u njima. Posle pročitanog rada, bogatija sam za neko saznanje. Bravo!
Biljana, nazalost, nema mnogo ovakvih autora i u potpunosti se slazem sa Vama. Ovaj grad su napali dosljaci, skorojevici, polusvet i nije vazno, sto u njemu nisu rodjeni, vec sto ih kulturna, umetnicka, istorijska i gradjanska bastina ne interesuje, naprotiv, nipodastavanju je.
Prilog koristan ya istoriju Srba
Pročitala sam tekst Kamenka M. Markovića i, isključila računar. Tekst je sjajan i težak. Razmišljala sam potom, dugo, Srbi su veliki narod,ali narod koji nije ostavio onoliko pisane istorije koliko je bilo neophodno., da di on bio čvrsto ukorenjen, kao hrast lužnjak. Malo znamo ili ništa ne znamo, o ljudima koji su igrali značajnu ulogu u životu kosmopolitskog Beča. Marković piše sjajno i svojom poetikom osvaja čitaoca. I Divno!
BRAVO
Dva poslenja Markovićeva teksta: „BILO JE TAMO GDE CVETA LIMUN ŽUT “ i „O JEDNOM POKLONU POSLATOM IZ BEČA U SRBIJU 1913“, pokazuju koliko je veliki srpski narod i kolika su bila njegova stradanja kroz istoriju. Marković je to čitaocima saopštio na jedan suptilan način, bez primitivizma i prostote, iako živimo u doba kada su ti elementi dominirajući u društvu. Godinama čitam tekstove profesora Markovića svi su sjajni od kojih čovek može puno toga da nauči. BRAVO za sve koji u lancu plasiranja kulture u Nišu rade znanjem i srcem. Ako to neko nije umeo da tumači juče, umeće, sigurno sutra!