NEKA OVA SLIKA BUDE PROŠLOST: Niš dobija nove, moderne kontejnere i vozila
Prljav grad, otvoreni kontejneri iz kojih leti đubre, urasla trava, česta je slika Grada Niša. Toga je svestan i prvi čovek JKP Mediana Dragoslav Pavlović. Upravo zbog toga, a sa ciljem da nam grad bude čistiji najavljuje da će ovo preduzeće nabaviti nova vozila i nove kontejnere.
JKP Medijana je preduzeće koje je najvidljivije u gradu. Gde god se okrenete vidite deo grada koji održava Mediana, bilo da se radi o zelenoj površini, drvoredu, kontejneru, otpadu u njemu ili pored njega što je sve češća slika, rekao je Pavlović.
„Kad imate sistem koji je tako razgranat vi vrlo teško menjate stvari, ili morate da shvatite da se on polako menja, uz prisustvo i saradnju građana“, dodao je prvi čovek ovog preduzeća.
Moramo da budemo iskreni prema sami sebi, a onda i prema građanima, ističe Pavlović.
„Da grad bi trebalo da bude čistiji, trebalo bi da bude sređeniji i uređeniji što se tiče zelenila, istina je da je nama potrebno tri meseca od prog dana kad krenemo da kosimo i šišamo i uređujemo drvorede, da zaokružimo jedan krug. Tačno je da se niko ne bavi međublokovskim prostorom. Imamo problema sa otvorenim kontejnerima, tako da kada krene vetar da duva leti otpad po celom gradu. Imamo problem sa malim portama, žardinjerama, koje su otvorene i koje nisu u startu trebale da se postavljaju takve, jer vrlo često u njima vidimo pse i mačke kako izvlače i razvlače otpad po gradu“, iskren je Pavlović.
Grad nije dovoljno čist, a za to postoji više razloga. Neki od nih je to što infrastruktura nije dobro uređena, ali i činjenica da sada postoje modernije tehnologije i bolji načini da se brže očisti i sredi grad. I građani Niša bi trebalo odgovornije da se ponašaju, ali i medijski radnici. On i bi morali stalno da potenciraju ovu temu, kako bi se svest kod građana povećala.
„Primeri pokazuju da se na potezu kod bulevarske pijace, bubanjske pijace, tvrđavske baca otpad umesto
u podzemne kontejnere u kutijama ređa pored. Svaki put kada prođem pored podzemnog kontejnera na bulevarskoj pijaci, ja pogledam unutra i vidim da je polu prazan, a oko njega gomila đubreta. Da li nekoga mrzi da baci otpad unutra, ili ga je groza da podigne poklopac, ja to ne znam. Ali i građani moraju da se ponašaju u skladu sa komunalnim redom. Komunalna služba bi trebala da kada vidi čiji je otpad, recimo na osnovu računa koji je u toj kesi zakakačena na stubu ulične rasvete, ili ubačena u malu žardinjeru, a ne u kontejneru, da uđe u lokal i napiše kaznu vlasniku koji je ostavio smeće na sred ulice. Zaista imamo grad koji je okićen kesama, a građane koje mrzi da odu 100 metara dalje i bace u kontejner“, iskren je Pavlović u intervjuu za Niške Vesti.
Mediana će se truditi da u narednom periodu obezbedi bolju infrastrukturu u što bržem roku, rekao je Pavlović i dodao da moramo da znamo da su za to potrebni milioni evra.
Ako želimo da se sve unapredi odmah to je nemoguća misija, jer ni grad ni Mediana nemaju toliko sredstava.
U gradu ima 4200 nadzemnih kontejnera, a podzemni zamenjuju dva ili dva i po nadzemna. To znači da je potrebno da se ugradi 2.000 podzemnih kontejnera. Mediana je za tri godine ugradila 96. Podzemni kontejneri koštaju od 3.000 do 4000 evra u zavisnosti od toga ko ima najpovoljnuju ponudu na javnoj nabavci. Što znači da je za to potrebno 400 do 500 miliona dinara, a Mediana je do sada uložila u podzemne kontejnere blizu 40 miliona dinara.
„Znatan iznos iz budžeta mi smo izdvojili i ove godine za podzemne kontejnere, tako da ćemo nabaviti oko 60 podzemnih kontejnera. GO Medijana i Sekretarijat za životnu sredinu su se takođe uključili u nabavku podzemnih kontejnera. Opština Medijana je u 2018. nabavila 15, koji će biti ugrađeni po završetku naše javne nabake za ugradnju, nadam se avgusta. Takođe smo učesnici međunarodnog projekta za nabaku još dvadesetak. I Sekretarijat za zaštitu životne sredine je nabavio 15, tako da ako sve bude po planu, mi bi do kraja ove, ili sredinom sledeće godine mogli da ugradimo 100-tinak podzemnih kontejnera. Tim tempom možemo da očekujemo da se svi kontejneri zamene tek u narednih dvadesetak godina“, ističe Pavlović surovu realnost.
Zato je Mediana odlučila da nabavi nove nadzemne kontejnere. Drugačije i moderne.
Raspisana je javna nabavka za kontejnere koji imaju nožno otvaranje, tako da više građanin ne mora da razmišlja kako da otvori poklopac. Na ovim kontejnerima kada pritisnete nogom otvara se poklopac, a kada pomerite nogu on se sam zatvori, objašnjava Pavlović.
„Time ćemo prevazići problem otvorenih kontejnera u gradu iz kojih viri đubre i šire se neprijatni mirisi. Oni su dosta jeftiniji, pa tako čak 300 nadzemnih može da se kupi za sumu od 10 miliona dinara koliko je ove godine odvojeno za te namene“, naglašava Pavlović.
JKP Mediana nabavlja i nova vozila
Tri vrste vozila obezbediće Mediana u najskorijem periodu, auto čistilice, kamiona kipera i smećara. Vozni park ovog preduzeća veoma je star, pa je u svakom trenutku neko od vozila na popravci.
„Auto čistilice sa kojima sada raspolaže Mediana ne mogu pokriti deseti deo grada. Imamo ih pet, ali je slika takva da je u svakom trenutku samo jedna u pogonu zbog starosti i čestih kvarova, tako da realno imamo jednu, a ima dana kada nemamo ni jednu. One vema često više razbacuju prašinu oko sebe nego što usisavaju. Sve to treba rashodovati i kupiti nove i moderne mašine koje će brže, bolje i efikasnije čistiti ovaj grad“, kazao je Pavlović.
Slična je situacija i sa kamionima. Mediana na godišnjem nivo da za popravke novac koliko koštaju pet kamiona. Od 32 auto smećara u svakom trenutku radi 17, 5 je u rezervi, a bar 10 je uvek u radionici. Kada bi se zamenili ovo preduzeće bi svake godine moglo da uštedi 60 miliona dinara koje daje na popravke.
Starost kamiona kipera i pojedinih kamiona kojima Mediana pere je i 25 godina.
„Planiramo da invensticionim kreditima poboljšamo krvnu sliku preduzeća i da uđemo u modernizaciju. Nećemo uzeti sva vozila odjednom da ne bi ugrožili likvidnost, već ćemo samo menjati najstarija“, rekao je Pavlović i dodao da će vrednost kredita biti 2 miliona evra.
Sistematizacija u Mediani
Potpisani su ugovori o radu sa radnicima Direkcije za javni prevoz, Gorice i Parking servisa. Radnici koji dolaze biće direktno upotrebljeni u svrhu koju u ovom trenutku Mediana obavlja, naglašava Pavlović.
Radnici Gorice će biti priključeni radnicima zelenila, pa će obavljati poslove zelenila u gradu, a delom na površinama groblja.
„Napravićemo plan i probleme sistemski rešavati. Nećmo dozvoliti da dođemo u situaciju da kada dođu zadušnice da su javne zelene površine na groblju i javnim površinama neočišćene i urasle u korov“, objašnjava Dragoslav Pavlović.
Osim radnika Gorice, Medijani su se priključili i zaposleni u Parking servisu, što je za direktora potpuno je logično.
„Kada je javna površina vaša briga, zelenilo je vaša briga, onda u i žardinjere, male korpe za bacanje otpada, mobilijari koji se nalaze u parkovima, treba da bude vaša briga. Mnogo je prirodnije je bilo u startu tako učiniti, jer gde sređujete zelenu površinu neko će popraviti i klupicu. Mi sada imamo sistem takav da se male žardinjere i mobilijari prave i nameštaju u Parking servisu, a prazni ih Mediana, zar nije logično da ih Mediana i pravi i postavlja“, objašnjava Pavlović.
Radnici Direkcije za javni prevoz angažovani su za vožnju auto smećara, kipera i čistilica, jer se Mediani u prethodnom periodu dogodio veliki odliv vozača.
„Mnogi su otišli u penziju, mnogi su otišli van granica zemlje da voze internacionalne ture za svetske kompanije. Naši profesionalni vozači koji su obučeni za kamione velikog gabarita se puno cene na zapadu gde su plate višestruko veće. Iz tog razloga nama će mnogo značiti ti radnici“, kazao je Pavlović.
Zaključuje da vidi ove radnike, 15 iz Parking servisa, 15 iz Direkcije za javni prevoz i 19 iz Gorice kao 49 novih radnika koje će upotrebiti u svrhu poboljšanja zelenila u gradu, javnih površina i svega onoga što je delatnost JKP Mediana.
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.