DruštvoStari Niš

Na današnji dan uz veličanstven aeromiting otvoren AERODROM NIŠ

Aerodrom Niš uz veličanstven aeromiting i prisustvo desetine hiljada Nišlija svečano je otvoren za vazdušni saobraćaj 12.oktobra 1986.godine sletanjem prvog mlaznog aviona JAT-a, tipa B737-300, na liniji iz Beograda sa tadašnjim zvanicama. Prvi putnički let realizovan je iste večeri i to avionom tipa DC-9 na liniji Beograd – NIŠ – Beograd. Od tog dana kreće borba za saobraćaj i opstanak niškog aerodroma, koja većim ili manjim intenzitetom traje do danas.

Nakon mnogo turbuletnih godina, kada je bombardovan, zatvaran, ili imao veoma mali broj letova, niški aerodrom se poslednjih godina prosto nametnuo evropskim low cost avio kompanijama.

Inače, prvi let na Aerodromu Niš kod Trupalskih šuma obavljen je 1.maja 1935.godine kada je prvi srpski nacionalni avio-prevoznik „Aeroput“ leteo na ruti Beograd – NIŠ -Skoplje – Bitolj – Solun. „Aeroput“ je 1939. poslednji let iz Niša obavio na liniji Beograd – Niš. Nakon toga su letovi obustavljeni zbog izbijanja II sv. rata.

Nakon završetka II sv. rata na današnjoj lokaciji 1952.godine izgrađena je betonska poletno-sletna staza.

Od 1971. – 1977. novi nacionalni avio-prevoznik Jugoslovenski Aerotransport (JAT) uspostavlja redovni avio-saobraćaj iz Niša gde nastavlja da prevozi putnike tako gde je stao „Aeroput“ 1939.godine. Zajedno sa Pan Adria-om leti do Dubrovnika, Tivta i Splita.

U periodu od 1972. do 1985.godine čelni ljudi grada Niša donose odluku o osnovanju preduzeća za vazdušni saobraćaj Aerodrom Niš. U periodu od 1985. do 1986. godine izvode se radovi na izgradnji putničkog terminala, rulne staze, platforme i tehničkog bloka, da bi se nakon toga uz dosta poteškoća svečano otvorio za vazdušni saobraćaj. Još jedna jugoslovenska avio-kompanija, Inex-adria, 1987.godine uspostavlja letove sa našeg aerodroma koja je letela paralelno sa JAT-om. Do 1990. godine Inex-adria sa našeg aerodroma je letela do nekoliko domaćih i stranih destinacija i to do Ljubljane, Zagreba, Splita, Londona i Ciriha.

Od 1986. – 1999. Sa našeg aerodroma JAT je leteo ka 10-tak destinacija širom Evrope, sem u vreme sankcija, i to do Beograda, Tivta, Ciriha, Ljubljane, Londona, Zagreba, Dubrovnika, te do Diseldorfa i Štutgarta preko Beograda odnosno Hamburga preko Zagreba. Najveći jugoslovenski čarter avio-prevoznik Aviogenex sa Aerodroma Niš leteo do Tivta, Dubrovnika i Ciriha.

Godine 1988. zbog rekontrukcije piste na aerodromu Sofija u Bugarskoj, nemački i austrijski nacionalni avio-prevoznici, Lufthansa i Austrian Airlines,  na par meseci leteli su sa našeg aerodroma ka Frankurtu, Minhenu i Beču.

„Tokom 78 dana NATO agresije na SR Jugoslaviju 1999. godine, naš aerodrom nije ostao pošteđen napada od strane agresora. Poletno-sletna staza pogođena je 57 puta, dok su ostale manevarske površine i putnički terminal značajno oštećeni“, navode u ovoj vazdušnoj luci i dodaju da ipak Vlada Norveške i Grad Niš nalaze način da avio-saobraćaj sa našeg aerodroma ponovo zaživi , te je zahvaljujući donaciji Norveške poletno-sletna staza rekonstruisana i produžena, izgrađen je novi kontrolni toranj i sanirana su oštećenja na drugim objektima, te je dograđen i putnički terminal. 12.oktobra 2003.godine Aerodrom Niš je ponovo otvoren za vazdušni saobraćaj sletanjem aviona JAT-a, tipa B737-300, na liniji iz Beograda.“

Od 2004. – 2009. Zajedno sa Jat Airways-om (nekadašnji Jugoslovenski aerotransport (JAT)) Montenegro Airlines je do 2006.godine povezivao naše putnike sa Cirihom odnosno 2009.godine do Tivta. Sa druge strane Jat Airways leteo je do Ciriha, Tivta, Herakliona, Bodruma i Antalije.

Britanski turoperateri u saradnji sa brinatanskom avio-kompanijom Thomson sa našeg aerodroma leteo je ka Londonu tokom zimske sezone gde su britanski turisti skijali na Kopaoniku od 2006. do 2008. godine.

Godine 2013. čarter avio-prevoznik Freebird Airlnes sa našeg aerodroma tokom letnje sezone uspostavlja letove ka Antalije. U okviru Air.net projekta italijanski avio-prevoznik Mistral Air leteo je do Trsta.

„Nakon što je grad Niš ukinuo subvencije Montenegro Airlines-u krajem 2013.godine, tokom 2014. godine vode se intezivni pregovori sa mađarskim niskotarifni avio-prevoznikom Wizz Air o pokretanju prvih letova iz Niša. Potpisivanjem prvog komercijalnog ugovora krajem 2014.godine, sredinom 2015.godine Wizz Air pokreće prve letove sa našeg aerodroma ka Malmeu i Bazelu. Najveći niskotarifni avio-prevoznik iz Irske, Ryanair, krajem 2016.godine uspostavlja svoje prve letove sa našeg aerodroma i to do Berlina, Milana odnosno aerodroma Bergamo, Bratislave i Diseldorfe odnosno aerodromu Vece. Tokom ove godine Wizz Air uvodi linije ka Dortmundu, Ajndhovenu i Memingenu.

Nakon 8 godina, ali po prvi put, 2017. švajcarski nacionalni avio-prevoznik SWISS uspostavlja letove do Ciriha, a nekoliko meseci kasnije i druga švajcarska avio-kompanija Germania Flug takođe uspostavlja letove do ove destinacije ka kojoj leti do kraja letnje sezone. Tokom ove godine prošireni su i modernizovani šalteri za registraniciju putnika i saniran je krov i fasada putničkog terminala. Ryanair uveo je krajem godine novu liniju ka Stokholmu.

Aerodrom „Konstantin Veliki“, Grad Niš, odlukom većine odbronika, 2018. godine daje državi na upravljanje, sa obrazloženjem da je takva odluka od značaja za grad i građane. Za je glasalo 43 odbornika, osam protiv, a jedan je bio uzdržan.

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Ključne reči

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Back to top button
Close