Ekonomija

“FORUM” Niš: Prava potrošača u Srbiji ne poštuje ni država

U svetu se obeležava Dan zaštite potrošača. Tema ovogodišnjeg obeležavanja je zaštita svih prava potrošača i podsećanje na njihova osnovna prava. U Regionalnom centru za zaštitu potrošača jugoistočne Srbije “Forum” iz Niša kažu da povoda za slavlje i nema, jer su potrošači u našoj zemlji ugroženi, a potrošačka prava se i pored zakona, uporno krše.

“Na ovogodišnji Dan potrošača pokušaćemo da uputimo javni protest onima koji izrazito krše potrošačka prava. U prvom redu to su javna i javno-komunalna preduzeća, koja još nisu shvatila da ne postoje potrošači zbog njih, nego da oni postoje zbog potrošača. Potrošač u tom smislu nije shvaćen kao partner kome treba pružiti kvalitetnu uslugu i s kojim se treba dogovarati. Po prirodi stvari, to su monopolistička preduzeća, koja nemaju konkurenciju. Tržište samo ne može da reguliše te odnose, ali država bi mogla. Za početak da primenjuje zakon koji je donela pre četiri godine”, kaže Jovan Jovanović predsednik Centra “Forum”.

Efikasan sistem zaštite potrošača u državama Evropske unije, SAD-a i Kanade, nezaobilazan je deo demokratskoga imidža tih država. U zemljama uređenih tržišta i uspostavljenog sistema zaštite potrošača, glas udruženja, kakav je niški Forum, javnost i državne institucije slušaju s pažnjom i uvažavanjem, smatrajući ih zdravom kritikom naroda.

JFK: Glas naroda se mora čuti!

“Potrošači, po definiciji, uključuju sve nas. I mene kao predsednika SAD-a. Potrošači čine veliko građansko telo na koje utiče skoro svaka javna ili privatna ekonomska odluka. Oni su najvažnija karika u sistemu, čiji se stavovi vrlo često ne čuju. Glas potrošača mora se čuti”.

U Srbiji, narod niko ništa ne pita. Iako Zakon o zaštiti potrošača iz 2014. godine obuhvata dve stavke iz evropskih direktiva, prema kojima sva javna i javno komunalna preduzeća koja pružaju usluge od opšteg ekonomskog interesa, imaju obavezu da formiraju savetodavno telo koje daje saglasnost na odluke menadžmenta preduzeća, kao i Komisiju za usvajanje reklamacija, u čijim redovima su i predstavnici potrošača, u praksi toga nema.

“Elektroprivreda Srbije je od prvog januara ove godine formirala ta tela, što smatramo našim velikim uspehom za 15 godina rada “Forma” i nekoliko godina od primene Zakona o zaštiti potrošača. Međutim, osim na papiru, u praksi to niti igra neku ulogu niti ta tela vrše svoju funkciju. A da stvar bude još nelogičnija, kod preduzeća čiji je osnivač država, koja treba da budu primer poslovanja i poštovanja zakona, ovaj proces se najteže sprovodi”, napominje Jovanović.

To je bio glavni razlog pokretanja zaštite kolektivnih interesa protiv Elektroprivrede Srbije, jer ona masovno krši potrošačka prava, za šta u Forumu kažu da imaju nebrojeno dokaza. Na osnovu tih dokaza, kod Ministartsva trgovine, turizma i telekomunikacija, pokrenuli su i postupak kolektivne zaštite protiv EPS-a i do kraja marta očekuju rešenje ministarstva.

“Osnovna prava potrošača koja su proklamovana Rezolucijom UN – pravo na zadovoljenje osnovnih potreba, pravo na sigurnost, na informisanost, na izbor, pravo da se čuje glas potrošača, pravo na obeštećenje, na obrazovanje i pravo na zdravu životnu sredinu – krše se na svakom koraku. Mi ćemo se danas baviti upravo podsećanjem građana na ta osnovna prava koja nam svima, kao potrošačima, pripadaju. Naša vrata će danas u periodu od 13-17 sati biti otvorena za sve građane koji smatraju da su im potrošačka prava ugrožena. Imajući u vidu da je četvrtak, prednost će imati oni koji imaju probleme vezane za javne usluge – struja, voda, grejanje, i druge komunalne usluge”, navodi Jovan Jovanović predsednik Centra Forum Niš.

Regionalnog centra Forum otvoren je tokom nedelje za sve potrošače. Utorkom i četvrtkom od 13 do 17 sati, građani mogu prijaviti problem u domenu javnih usluga, dok se ponedeljkom, sredom i petkom od 9 do 13 sati rešavaju povrede potrošačkih prava u domenu robe široke potrošnje, telekomunikacije i ostalo.

Svetski Dan zaštite potrošača prvi put je obeležen 15. marta 1983. godine. Dve godine kasnije, 9. aprila 1985. godine, nakon decenije upornog lobiranja “Consumer Internationala”, Glavna skupština Ujedinjenih nacija usvojila je Rezoluciju 39/248, u sklopu koje je usvojen i Vodič za zaštitu potrošača Ujedinjenih nacija. Vodič sadrži osam osnovnih prava potrošača kao smernice koje osiguravaju okvir za definiranje nacionalnih politika za zaštitu potrošača i izgradnju efikasnog sistema zaštite potrošača kao sistema zaštite osnovnih ljudskih prava, dostojanstva i ekonomskih interesa potrošača.

Rezoluciji UN pethodila je 23 godine ranije usvojena Deklaracija o zaštiti potrošača, koju je 13. marta 1962. godine, američkom Kongresu predložio tadašnji predsednik Sjedinjenih američkih država, Džon Ficdžerald Kenedi.

 

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Ključne reči

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Back to top button
Close