Društvo

Đaci u Srbiji ispod proseka po rezultatima PISA testa u matematici, čitanju i prirodnim naukama

Đaci u Srbiji su po rezultatima u matematici, čitanju i prirodnim naukama ispod proseka zemalja Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD), pokazali su rezultati novog PISA testa objavljeni danas.

Program za međunarodno ocenjivanje studenata (PISA) procenjuje znanja i veštine petnaestogodišnjih učenika iz matematike, čitanja i prirodnih nauka a kako bi se utvrdilo koliko dobro đaci mogu da rešavaju složene probleme, kritički misle i efikasno komuniciraju.

Navodi se da je udeo đaka iz Srbije među onim sa najboljim performansama u barem jednoj oblasti manji od proseka zemalja OECD. Istovremeno je manji udeo đaka iz Srbije od proseka u OECD postigao minimalni nivo znanja iz sva tri predmeta.

Prosečni rezultati Srbije za 2022. na nivou su onih iz 2018. za matematiku, čitanje i prirodne nauke i relativno su stabilni tokom poslednje decenije, navodi se u delu izveštaja o Srbiji.

U periodu od 2018. do 2022. jaz između đaka u Srbiji sa najboljim rezultatima i onih sa najslabijim sužen je u matematici i čitanju dok se kod prirodnih nauka nije mnogo promenio.

Gledano prema 2012, udeo učenika u Srbiji koji su postigli rezultate ispod osnovnog nivoa znanja za sve tri oblasti nije se značajnije promenio.

Izveštaj je pokazao i da su dečaci u Srbiji bolji u matematici od devojčica koje su pak znatno bolje u čitanju.

Globalno gledano, dečaci su bolji u matematici u 40 zemalja i ekonomija, u 17 zemalja su bolje devojčice a u preostale 24 zemlje i ekonomije su ujednačeni.

U čitanju devojčice u proseku imaju bolje rezultate od dečaka u svim osim dve od 81 zemlje i ekonomije koje su učestvovale u testiranju.

U Srbiji je udeo onih sa slabim rezultatima u matematici sličan među devojčicama i dečacima (44 prema 42 odsto) dok je kod čitanja razlika veća (43 prema 30 odsto).

U 2022. godini 86 odsto učenika u Srbiji reklo je da lako sklapa prijateljstva u školi, dok je prosek u zemljama OECD 76 odsto. Takođe se 13 odsto oseća usamljenim u školi a 13 odsto kao da su “autsajderi” u školi prema proseku OECD od 16 odnosno 17 odsto.

Testiranje je pokazalo da je zadovoljstvo učenika svojim životom opalo u mnogim zemljama i ekonomija poslednjih godina i u Srbiji je 13 odsto petnaestogodišnjaka ispitanika u 2022. reklo da nije zadovoljno svojim životom

Takođe se u Srbiji 9 odsto đaka nije osećalo sigurno na putu do škole (prosek OECD 8 odsto) a 5 odsto se nije osećalo sigurno u učionici (prosek OECD 7 odsto).

Malo manje od petine devojčica i 17 odsto dečaka u Srbiji reklo je da su žrtve maltretiranja najmanje nekoliko puta nedeljeno.

U izveštaju se navodi i da su tokom godina kriza za vreme kojih su mnoge zemlje zabeležile pad rezultata učenja, Japan, Južna Koreja, Litvanija i Tajpej bili u stanju da sačuvaju postignute rezultate ili unaprede ishode učenja, pravičnost u raspodeli mogućnosti učenja i dobrobit učenika.

Navodi se da Singapur predvodi u proceni znanja iz matematike a slede Makao, Tajpej, Hongkong, Japan i Južna Koreja.

Rezultati testiranja pokazali su i da je 18 zemalja i ekonomija zabeležilo rezultate bolje od proseka OECD u matematici, čitanju i prirodnim naukama u 2022.

U izveštaju se ukazuje i da su rezultati procene znanja u prirodnim naukama i čitanju u padu već deceniju dok su kod matematike bili stabilni u periodu 2003-2018.

PISA testiranje OECD sprovodi svake tri godine ali je 2021. zbog pandemije odloženo za 2022.

Srbija učestvuje u PISA testiranjima od 2006. i zahvaljujući mogućnosti poređenja njeni kreatori politike i nastavnici upoznaju se sa politikama i praksama drugih zemalja.

 

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com