# IstaknuteDruštvo

Regionalni ombudsman: Savet za građane je da, dođu za pomoć i koriste maksimalno svoja prava

Kancelarija regionalnog ombudsmana u Nišu zadužena i za rešavanje problema u Gadžinom Hanu i u Babušnici.

Po prvi put u Srbiji postoji udruživanje opština i gradova i formiranje zajedničkog ombudsmana, to umrežavanje pomaže ne samo Nišlijama već i stanovnicima Gadžinog Hana i Babušnice. Obuhvat drugih manjih opština pruža ljudima mogućnost da potraže pomoć od nezavisnih institucija kao što je ombudsman koji nije na njihovoj teritoriji. Da je Niš primer dobre prakse govorilo se i nedavno održanoj konferenciji „Holandsko-srpski dijalog” održan u Nišu.

Upravo projekat čija završnica je u toku pokazao je odlične rezultate a regionalna ombudsmanka Katarina Mitrovski iz Regionalne kancelarije poziva sve one koji misle da su im uskraćena prava da se obrate za pomoć.

„Postoji ova mogućnost već duži niz godina i lokalne samouprave se udružuju u drugim oblastima ali po prvi put su se predstavnici opština odlučili da povere nadležnost Gradu Nišu, kako bi se mi koji se bavimo zaštitom prava građana o zloupotrebi javne vlasti kontrolisali i njihovove institucije sa njihove teritorije“, kaže Mitrovski.

Ona ističe da je ovo izuzetan primer dobre prakse za ostale ombudsmane koji su na kraju ovog projekta, krenuli sa ovom paksom.

„Tako i koleginica u Kragujevcu krenula sa osnivanjem zajedničke kancelarije za opštine oko Kragujevca“, kazala je Mitrovski koja dodaje da veliki gradovi i treba da okupe manje opštine i pruže podršku tog tipa.

Foto: Niške Vesti/ Vodeničarski

Ombudsmanka dodaje da je prirodno da manje opštine i meštani gravitiraju ka većim gradovima.

Ono što građani treba da znaju jeste da imaju pravo da potraže pomoć i da ovde nije reč o poverenju u javnu vlast, već je pre svega stvar u tome da se građani pritužuju na nosioce javne vlasti.

„Oni mogu da se pritužuju na gradsku upravu, na opštinsku upravu, načelnika, na nekog šefa odseka, šalterskog službenika, na preduzeće i imaju mogućnost da se pritužuju nezavisnom organu kao što je ombudsman. Oni na svojoj teritoriji nisu imali ombudsmana zato što su to male opštine i nemaju ljudske resusre za osnivanje ovakve institucije, zato su se opredelili njihovi predsednici opština da Gradu Nišu ustupe nadležnost i da sada i iz naše kancelarije rešavamo probleme“, kazala je Katarina Mitrovski iz Ombudsman regionalne kancelarije.

Za lakše razumevanje, objašnjava ona kada bi došao građanin Gadžinog Hana i kaže pritužujem se i smatram da mi je načelnik opštinske uprave povredio neko pravo koje mi pripada po nekoj lokalnoj odluci, onda mi idemo i vršimo kontrolu rada tj. nepravilnosti rada gradske uprave.

Katarina Mitrovski, Ombudsman regionalne kancelarije u Nišu; Foto: Niške Vesti/Vodeničarski

„Neko će reći da može da se pritužuje predsedniku opštine ili načelniku gradske uprave ili nekom drugom organu koji ga postavlja, što je apsolutno tačno ali je reč u tome da u takvom sistemu hijerahije ispada da „Kadija te tuži, kadija ti sudi“. Ovako građani imaju potpuno nezavisan organ koji nije čak ni na njihovoj teritoriji i koji može da izvrši konktrolu i utvrdi nepravilnosti“, precizna je Mitrovski.

Ono što ombudsman može jeste da piše preporuku, možda se čini da su ovlašćenja mala ali u praksi nisu, jer oni nemaju mehanizam sankcija kao što to imaju inspekcijski organi.

„Naš mehanizam su mediji jer vi jeste medijski saveznici da stavimo nekog na stub srama i doživi javnu osudu i cilj nam je da preveniramo takve situacije“, kaže regionalna ombudsmanka.

Priznaje da bude propusta, što i jeste normalno i bez zle namere, a li je glavna ideja da se podiže svest da same institucije, uprave i preduzeća uvide svoju grešku i da se iste greške u budućnosi ne ponavljaju.

„Bitno za građane je, da se pritužuju i da nam kažu, bitno je da što više njih dođe i koristi maksimalno svoja prava, ja sam za korišćenje prava u punom obimu, to je savet za sve građane da kad god misle  da im je bilo koje pravo uskraćeno da dođu i da se pritužuju“.

Praksa je pokazala da se često desi da se niste najbolje razumeli sa šalterskim službenikom, jer njegova ovlašćenja su takva da on pruža određene informacije, jer on možda ne zna baš sve, tada često dođe do nesporazuma. U  postupku kontrole, ombudsmani te nesporazume otklone i sve to bude na korist građana, završava Mitrovski za Niške Vesti.

@niskevesti.rsRegionalni ombudsman: Savet za građane je da, dođu za pomoć i koriste maksimalno svoja prava♬ original sound – Niške Vesti

 

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com