ISTORIJA BONOVA Od tačkica do vaučera

ISTORIJA BONOVA Od tačkica do vaučera

12:29
1270
0
Blic Online
PODELI

U Srbiji novca i u najboljim danima u SFRJ nije bilo napretek. Zato su se brojne porodice potvrdama i vaučerima radovale kao ozebao suncu.

Najava premijera Aleksandra Vučića da će svi nezaposleni, penzioneri i oni koji zarađuju ispod 60.000 dinara moći da dobiju vaučere kojima će ostvariti popust za letovanje u Srbiji vratila je starije generacije u prošlost i oživela neke zaboravljene događaje.

Ekonomista Ljubomir Madžar kaže da kad god se država uplete u upravljanje robom to vodi u neku vrstu katastrofe.

– Radeći stvari koje ne treba, država propušta važne stvari koje niko osim nje ne može da uradi, kao što su izgradnja infrastrukrture, ekonomska politika – kaže Madžar.

Tačkice

kriza 01
Bonovi

Drugi svetski rat tek što se završio. Zemlja je bila razorena, a povrh svega vladala je nestašica hrane. Rešenje ovog problema država je našla u ograničavanju potrošnje, pa su građani uz platu dobijali knjižice sa karticama za markicama, tako da je svaka markica omogućavala kupovinu jednog hleba, kilograma mesa, litra ulja, masti, mleka, pa čak i tekstila…

– Štedeli smo kupone kako slučajno ne bismo dočekali kraj meseca praznog frižidera. Mesecima sam skupljala tačkice kako bih kupila materijal za haljinu za matursko veče – priča Jovanka Mitić (85).

Vaučeri

I taman kada smo pomislili da je kraj, Vlada Srbije uvela je ove godine vaučere za letovanje u Srbiji. Vaučere koji će umaniti troškove letovanja za 5.000 dinara svim zainteresovanim penzionerima, nezaposlenima i zaposlenima koji imaju primanja manja od 60.000 dinara. Koliko će Vlada štampati vaučera, zavisi od broja zainteresovanih građana i vlasnika turističkih objekata.

Par-nepar

Davne 1979. svet je pogodila naftna kriza prouzrokovana smanjenjem proizvodnje nafte u vreme Prvog zalivskog rata između Irana i Iraka. Jugoslavija je na nestašicu goriva odgovorila uvođenjem sistema vožnje “par-nepar”.

Iako ova mera nije dugo trajala, vozači su je dobro upamtili, jer su dok je bila na snazi ponedeljkom, sredom i petkom na ulicama mogli da budu samo automobili čiji se registarski broj završava parnim brojem, dok su ostalim danima mogli da voze oni kojima se registracija završava na neparan broj.

– Žena mi je bila trudna u tom periodu i strepeo sam da će porođaj da krene na neparan dan, a registracija mi se tada završavala dvojkom – kaže Miloš Janković (68).

Bonovi za benzin, kafu, ulje

S početkom sloma SFRJ, počela je i ekonomska kriza. Benzin je postao dragocenost, a nije nam pomogla ni prijateljstvo sa Arapima. Uvedeni su bonovi za benzin i dizel gorivo, tako da je svaki putnički automobil imao pravo na 40 litara benzina mesečno. „Redovi za benzin bili su jezivi, a bonovi su se “na crno“ prodavali za više npvca od njihove vrednosti.Tada je i šverc počeo da cveta“ objašnjava Radomir Lazić (60).

PODELI

POSTAVI KOMENTAR

Poštovani čitaoci,
Molimo vas da se pridržavate sledećih pravila za pisanje komentara:

Komentari čitalaca treba da budu u vezi sa temom vesti.
Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti, ili bilo kakav nezakonit sadrzaj, neće biti objavljeni.

Komentari koji sadrže promovisanje i linkove drugih sajtova, neće biti objavljeni.

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije Niških Vesti.

Komentari u kojima redakciji skrećete pažnju na eventualne propuste u tekstovima, neće biti objavljeni, ali će biti prosleđeni urednicima Niških Vesti i na tome vam se zahvaljujemo.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Niških Vesti se možete obratiti ovde: web {at} niskevesti {dot} rs

Unesete rezultat (zaštita od spama) *