26 godina od napada na putnički voz u Grdeličkoj klisuri
Napad na putnički voz u Grdeličkoj klisuri dogodio se 12. aprila 1999. godine (drugog dana pravoslavnog Uskrsa), kada je avion NATO pakta ispalio dve rakete i pogodio putnički voz koji je prelazio preko železničkog mosta na Južnoj Moravi u Grdeličkoj klisuri.

U eksploziji i plamenu poginulo je i povređeno mnogo putnika, a tačan broj poginulih i ranjenih do danas nije sa sigurnošću utvrđen. Pronađeno je devet tela i još četiri dela ljudskog tela, a mnogi se i danas, vode kao nestali.
Prema izjavama dvojice mašinovođa, Bobana Kostića i Gorana Mikića iz Niša, voz je iz niške stanice, tog 12. aprila 1999. godine krenuo sa 15 minuta zakašnjenja. U ratno vreme niko nije proveravao koliko je putnika u vagonima međunarodnog voza koji je saobraćao do Ristovca.

Iz NATO aviona ispaljena su četiri projektila. Dva su pogodila voz, a dva su pala na drumski most koji se nalazi u blizini.
Od prvog projektila, ispaljenog tačno u 11.39 časova, lokomotiva i prvi vagon su se odvojili od ostatka kompozicije, a drugi projektil spržio je treći vagon, dok je četvrti ostao zalepljen za šine.
Bombardovanje se desilo u 11.40 po lokalnom vremenu. Raketa AGM-130 ispaljena sa NATO F-15E pogodila je most u trenutku kada je putnički voz prelazio preko njega na liniji Beograd – Ristovac.
Prema izjavi konduktera posle nesreće, u vozu je broj putnika bio veći od 50, a među identifikovanim poginulima bilo je i dece i trudnica.

Na dan bombardovanja, kasno posle podne, iz leskovačke bolnice je javljeno da je primljeno 16 teže i lakše ranjenih putnika. Ali, nije svim povređenima pomoć ukazana u Leskovcu, a tačan broj nastradalih putnika nikada nije utvrđen.
Da podsetimo, bombardovanje putničkog voza u Grdeličkoj klisuri desilo se tokom NATO agresije na Saveznu Republiku Jugoslaviju. Agresija je u početku bila usmerena na vojne ciljeve, ali se sredinom aprila težište proširilo i na strateške i ekonomske ciljeve kao što su saobraćajnice a naročito mostovi.
Mnogo civilnih žrtava palo je i u stambenim područjima udaljenim od vojnih i ekonomski strateških objekata i ciljeva, u putničkim vozilima i javnom prevozu, izbegličkim kolonama, kancelarijama, bolnicama, zatvorima, ambasadama i prostorijama medija.
U vozu smrti, kako ga mnogi nazivaju, poginuli su i studenti hemije niškog PMF koji su išli na polaganje ispita u Niš. Njima je podignuta spomen ploča u zgradi PMF, u Višegradskoj ulici u Nišu. Svake godine na godišnjicu porodica polaže vence upravo tu.
Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.
Originalni spomenik pored pruge nije izdržao ni 10.godina. Štanglama su odvalili izlivene elemente na kojima su bila skica mosta, grb ŽTP i koliko se sećam imena poginulih. Verovatno prodano u staro gvoždje. Železnica morala posle replike od mermera da postavi da spreči dalji vandalizam. Sve to me je strašno pogodilo. Otrežnjenje u tome kakvi smo “u proseku” kao društvo.