Na kafici

Zoran Simjanović: Filmska muzika živi za film i daje mu život

“Grlom u jagode”, “Nacionalna klasa”, “Otac na službenom putu”, “Petrijin venac”, “Sećaš li se Doli Bel”, samo su neki od tv serija i filmova kojima je svojom muzikom udahnuo život. Muzičku karijeru počeo je kao roker i student prava, ali je na nagovor Zorana Hristića upisao Muzičku akademiju i kako kaže, nikada zbog toga nije zažalio. Zoran Simjanović bio je, tokom pedesetogodišnje karijere i pedagog i najnagrađivaniji srpski kompozitor. Sreli smo ga na 6. Međunarodnom festivalu kratkometržanog filma u Prokuplju, gde je predsedavao tročlanim žirijem i sa njime popili kaficu.

Muzika je organski deo filma

Kada nekom pošalje svoju biografiju na 60 i nešto strana, Zoran Simjanović šaljivo kaže “da se taj onesvesti, jer je dobra za čitanje u dugim zimskim večerima”.

Na pitanje novinara Niških Vesti da li je bilo teško komponovati toliko različite muzike, odgovara:

“Nije bilo teško, ali se vremenom nakupilo, pa izgleda tako abnormalno, (smeh). Dobro je što se skupilo, jer ipak nešto ostaje iza nas”.

 Dodaje i da nema najdražu kompoziciju i opet u šaljivom maniru kaže da su mu filmovi kao deca.

 “Svako dete je drugačije, ali milo. Ima nekih filmova koje više niko ne gleda, niti će ih gledati, ali je u njima moja odlična muzika i meni se sviđaju kao takvi”, kaže.

Simjanović objašnjava da je svrha muzike da prati dramaturgiju filma, da živi za film i daje mu život.

“Ako to ne radi, onda ne valja ništa, bez obzira koliko je to lepa muzika. Mora da bude u fukciji dramaturgije i da pomogne reditelju u ostvarenju ideje filma. Pa, ako je reditelj dobar i muzika će biti dobra. Muzika mora organski da uđe u film, ako je pišete na kraju filma, onda nije dobro”, dodaje Simjanović kroz smeh.

Otkrio nam je i tehnologiju rada na filmskoj muzici. Sa rediteljima se nalazio i razgovarao o filmu mnogo pre pisanja scenarija, dok je film u fazi vizije.

“Počnemo polako da pletemo mrežu, dok je ne ispletemo tako da njome možemo da uhvatimo gledaoca”( smeh).

 Priseća se da je radio i takozvane radne verzije muzike, koju bi reditelji odnosili u montažu i isprobavali kako se uklapa uz sliku. Tvrdi da je u jednom trenutku morao da prekine tu praksu, jer su im se sviđale i te radne verzije, ponekad i više od finalne muzike.

DVD izdanja za budućnost

Poslednjih godina Simjanović je izdao nekoliko DVD kompleta sa svojom muzikom. Prvi je “Jedna tema, jedan film”, iz svakog filma po jedna muzička tema. Interesantno je, kaže, da se u drugom izdanju ovog diska našlo nekoliko filmova koji su urađeni u takozvanom sraund /eng.surround/ formatu, a malo je filmova na Balkanu koji imaju tako kvalitetno urađen zvuk. Izdao je i diskove sa svojim pesmama iz filmova, diskove sa pozorišnom muzikom koju je komponovao, pa 13 sati muzike komponovane za televizuju. Za televiziju je do sada uradio oko 300 sati originalne muzike.

“Izabrao sam najbolje teme, da ostavim nešto za budućnost, mada mi se budućnost čini po malo mračnom. Kako reče onaj čuveni naučnik, za 100 godina moraćemo da se selimo sa ove planete. Mada, onda neće da nose moju muziku,”(smeh).

Prvi roker u Srbiji

Simjanović je bio i jedan od prvih rokera u zemlji, svirao je u čuvenim rok sastavima, “Siluetama” i kasnije u “Elipsama”.

““Siluete” su postojale i pre “Bitlsa” i “Sounsa”, bili smo početak roka, ne samo u Srbiji i Jugoslaviji, nego i u Evropi. Održali smo prvi koncert sa električnim gitarama u Ekonomskoj školi u Beogradu i to smatram početkom električarskog roka u Srbiji”, tvrdi Simjanović.

Sa “Elipsama” je učestvovao u snimanju filma “Nemirni” i to snimanje je bilo presudno za nastavak njegove muzičke karijere.

“Upoznao sam Zorana Hristića i kada sam mu rekao da sam student prava, odgovorio mi je “ti nisi normalan, upiši Akademiju”, priseća se uz osmeh.

Danas nema dobre muzike u filmovima

Na naše pitanje da li među mlađom generacijom kompozitora u nekome vidi eventulanog naslednika, odgovorio je:

“Skoro da ni jedan domaći film ne mogu da odgledam do kraja. Žao mi je, to su sve moji studenti i svašta sam ih učio. Ali, očigledno da je novo vreme promenilo stvari. Danas je veće interesovanje za to koliko će film zaraditi i kome će moći da ga prodaju, a ne da film bude zaista dobar. Za razliku od moje generacije, kojoj pitanje zarade nije bilo primarno. Ideja nam je bila da napravimo što bolji film, a naravno i zarađivali smo jer kada napraviš nešto dobro, naravno da ćeš ga prodati. Donekle su i dovedeni u takvu situaciju, gledaju da film što manje košta, kupe neku jeftinu, već gotovu muziku i uštede. A baš je muzika ta koja pravi atmosferu u filmu,” zaključio je jedan od najvećih srpskih kompozitora filmske, televizijske i pozorišne muzike.

Biografiju Zorana Simjanovića možete pogledati ovde. Zoran Simjanovic – biografija

 

Dragi čitaoci, ako želite da budete u toku i saznate prvi najnovije vesti iz Niša, preuzmite aplikaciju Niške Vesti za Android ili iPhone.

Povezane vesti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Ne možete kopirati sadržaj!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com