Znate li šta je „oldtajmer“?

Znate li šta je „oldtajmer“?

13:20
11092
1
Niške Vesti
PODELI

Sigurno se u životu svakog od vas dešavalo da se susretnete sa starim predmetima, kako prilikom čišćenja starih tavana i podruma, tako i garaža.
Da li ste se nekada zapitali, šta se dešava sa svim tim predmetima, i da li neko mari za njih, naročito sa onima koji pripadaju saobraćajnoj istoriji?

Možda se u trenutku oslobađanja od otpada, ili prilikom nekog od prizora sa auto otpada, i niste zapitali da li nekome nešto od toga vredi, ali siguran sam da su se mnogi koji su imali prilike da primete na ulici staro vozilo, zapitali i pomislili ili izgovorili sa divljenjem reči „Starinski auto – oldtajmer!“.

Danas se u narodu za stari automobil ili motorcikl prosto odomaćio i dosta se koristi naziv OLDTAJMER, a pitate se da li je baš svaki taj primerak oldtajmer ili ne?

Tačna starosna definicija klasičnog automobila, i pored toga što svetska federacija za istorijska vozila– FIVA preporučuje pravila starosnih grupa, varira širom sveta, ali ono što je polazna tačka svih, jeste to da vozila koja prelaze 30 godina starosti pripadaju grupi istorijskih vozila, i samim tim mogu dobiti status oldtajmera.
Upravo ta vozila, sem što se grupišu po godinama starosti, tj. godini početka proizvodnje određenog modela, klasifikuju se i po stanju očuvanosti primerka.

oldtajmer1

Podela po godinama starosti:

Klasa A „Ancestor“ pre 31.12.1904.
Klasa B „ Veteran“ 01.01.1905-31.12.1918
Klasa C „Vintage“ 01.01.1919.-31.12.1930
Klasa D „Post vintage“ 01.01.1931-31.12.1945.
Klasa E „Postwar“ 01.01.1946-31.12.1960.
Klasa F „Oldtimer“ vozila proizvedena u periodu 01.01.1961-31.12.1970.
Klasa G „Oldtimer“ vozila proizvedena nakon 01.01.1970, ali starija od 30 godina.

Podela po stanju primerka:

1.Stanje Savršen (ispravno vozilo bez tehničkih i optičkih nedostataka u originalnom fabričkom stanju, bez ikakvih intervencija i radova tokom svoje istorije)
2.Stanje Odličan (ispravno vozilo u nerestauriranom ili dobro restauriranom stanju, bez tehničkih i optičkih nedostataka)
3.Stanje Vrlo dobro (ispravno vozilo sa tragovima upotrebe – istrošenog stanja, ali bez velikih tehničkih i optičkih nedostataka)
4.Stanje Dobar (ispravno vozilo za restauraciju sa tehničkim i optičkim nedostacima koji predstavljaju rizik za restauraciju)
5.Stanje Nekompletan (vozilo za restauraciju sa većim tehničkim i optičkim nedostacima)
6.Stanje Baza delova (vozilo sa većim tragovima istrošenosti, većim nedostatkom tehničkih i optičkih delova, i nedostatkom dokumentacije)

Sve češće pitanje koje se postavlja vlasnicima istorijskih vozila, kao i ljudima koji se malo ozbiljnije bave ovim starinama, jeste pitanje „ Da li neki primerak i koliko uopšte vredi?“
I za istorijska vozila svuda u svetu postoji tržište, koje određuje potražnju i cenu modela. Na globalnom finansijskom tržištu, oldtajmeri su u poslednjih deset godina doneli veću dobit od hartija od vrednosti ili nekretnina.

oldtajmer3

Koliko god neki primerak bio star i sačuvan ili kao model proizveden u malom broju primeraka, njegova vrednost ne zavisi samo od tržišta, već i od onoga ko isti poseduje i onoga ko isti želi.
Kada je vrednost vozila u pitanju, nju možemo podeliti i u više grupa, jer složićete se da kada se radi o ovakvom vidu interesovanja i „ljubavi“ , nekome vozilo koje poseduje ma koliko dobijao za njega ima pre svega emotivnu vrednost, a nekome i finansijsku, tako da i odgovor na pitanje vrednosti primerka nije lako odrediti, a ako tome dodamo i značaj određene ličnosti, bilo ona iz porodice ili javnog života pa i neke institucije, koja se vezuje za neki od primeraka, kao i pomenutu klasifikaciju starosti modela ili očuvanosti primerka, onda se pitanje vrednovanja i značaja može sagledavati iz više aspekata.

Vlasnici oldtajmera u Srbiji od nedavno svoje ljubimce mogu i osigurati, zahvaljujući jednoj od kompanija za osiguranje koja nudi tzv. kasko 30+ za vozila starija od 30 godina.

Za sve koje ovaj vid interesovanja privlači, treba da znaju da, kao i u drugim oblastima, i u svetu ljubitelja istorijskih vozila postoje udruženja i klubovi.

oldtajmer4U gradovima širom Srbije veći broj ljubitelja ovih vozila udružio se, tako da i kod nas postoje klubovi i udruženja, a većina tih organizacija su članovi SSIV – Srpskog saveza za istorijska vozila,koji je član svetske federacije – FIVA.

Kao zaključak priče o oldtajmerima može se reći da su danas sve popularniji na našim prostorima, kako u savremenim medijima tako i u narodu, jer se entuzijasti sve pažljivije i ozbiljnije bave primercima, a i udružuju u pokušaju da se i u ovu oblast uvede neki red koji je u svetu danas daleko ispred nas i naše zakonske regulative, koja za ovu oblast nažalost još uvek i nema baš puno fleksibilnosti u brzini promena zakonske regulative, iako pojedinačno ima sluha među pojedincima zainteresovanim za ovu oblast.


Da li znate da Niške Vesti imaju novu Android i iOS aplikaciju?
Preuzmite Android aplikacuju ovde...
Preuzmite iOS aplikacuju ovde...


1 KOMENTAR

POSTAVI KOMENTAR

Poštovani čitaoci,
Molimo vas da se pridržavate sledećih pravila za pisanje komentara:

Komentari čitalaca treba da budu u vezi sa temom vesti.
Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti, ili bilo kakav nezakonit sadrzaj, neće biti objavljeni.

Komentari koji sadrže promovisanje i linkove drugih sajtova, neće biti objavljeni.

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije Niških Vesti.

Komentari u kojima redakciji skrećete pažnju na eventualne propuste u tekstovima, neće biti objavljeni, ali će biti prosleđeni urednicima Niških Vesti i na tome vam se zahvaljujemo.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Niških Vesti se možete obratiti ovde: web {at} niskevesti {dot} rs

Unesete rezultat (zaštita od spama) *